dennislp Geplaatst: 16 juli 2015 Geplaatst: 16 juli 2015 Vandaag begonnen met het sterk terugsnoeien van een vrij grote Forsythia struik. Zo'n 2,5 meter hoog en breed en een meter diep. Dit naar aanleiding van een of andere bacterie die erin zit. Alleen nu vroeg ik me af: hoe ver kan je hem terug snoeien? Eigenlijk willen we hem terug snoeien tot op de 'stammen' die er staan, maar dan blijft er geen blad meer over. Is het van belang om tijdelijk een paar takken met blad te laten zitten (fotosynthese etc.) of kan het geen kwaad om alles weg te halen? *twijfels* Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
RobO Geplaatst: 17 juli 2015 Geplaatst: 17 juli 2015 ik kan je niet helpen maar misschien een van de schrijvers van dit artikel wel of Inez Dinkla hierik heb zo al een paar keer een bericht gestuurd naar iemand van de WUR en snel en vriendelijk en deskundig antwoord gekregen Quote
Heleen1963 Geplaatst: 17 juli 2015 Geplaatst: 17 juli 2015 bloeit Forsythia op nieuw hout of op twee jarig hout ?? Als hij op nieuw hout bloeit, zou je em kunnen kortwieken tot pak em beet 50 cm , als hij op tweejarig hout bloeit moet je even kijken welke takken er uit moeten (weet ik ook niet zo uit het blöte hööfd ,maar iemand anders hier vast wel ) Ik dacht niet dat For-sythia zo'n moeilijke struik was hoor. Als je em teveel zou snoeien is het enige risico dat ie een jaar niet bloeit,nouja jammer dan rattaplan volgend jaar maar weer . Quote
Bit Geplaatst: 17 juli 2015 Geplaatst: 17 juli 2015 Het beste snoei je zo'n vroege bloeier direct na de bloei. De struik maakt dan nieuwe scheuten, die in de zomer en nazomer bloemknoppen zullen vormen die hij de winter in meeneemt om weer in het vroege voorjaar te bloeien. Op zich werkt het zo het best.Nu snoeien kan ook hoor, maar dan verlies je bloei. Nieuwe scheuten zullen dan niet of veel minder rijk bloeien; we zijn al best ver heen in het seizoen. Diep wegsnoeien kan ja. Ook nu en ook heel diep. Misschien best wel "iets" aan groen laten zitten als trekkers, maar ook zonder loopt de struik wel weer uit hoor. De Forsythia is inderdaad wel een hele makkelijk en krijg je niet zo maar dood. Jaartje geen bloemen of heel weinig is ook niet zo erg toch ? Kijk eens naar een vroegbloeiende magnolia. Daar zitten nú al weer de bloemknoppen in wording in voor het voorjaar van 2016. eigenlijk werkt dat zo met bijna alle bloeiers die vroeg in het voorjaar bloeien. vruchtbomen en struiken ook. Als je nu een Viburnum tinus gaat bekijken en zou willen snoeien, dan zie je al de aanzet van de nieuwe bloemtrossen zitten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.