Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe kom ik van deze insecten af? Red mijn kruidenplantjes!

Aanbevolen berichten

image26191436189593.jpg

image77491436192981.jpg

Sinds ongeveer een week heb ik een probleem met mijn kruiden plantjes. Mijn tijm, munt, basilicum, en salie zitten onder de zwarte stipjes en toen ik vandaag weer goed keek zag ik een klein langwerpig beestje op 1 van de bladeren zitten (te zien op de 2e foto, linkse blaadje). Wat is het en wat kan ik er aan doen? Ik hoop dat mijn planten nog te redden zijn en de kruiden nog gebruikt kunnen worden!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden behoren tot de gemakkelijkste plantensoorten die door liefhebbers gekweekt kunnen worden.

Het probleem met kruiden in potten is dat de grond binnen enkele welen uitgeput is en de plantjes sterk achteruit gaan en kwetsbaar worden voor kwalen en insecten.

Veel beter zou het zijn om de kruiden in de volle grond te plaatsen maar als dat niet kan plant ze dan in een grote, diepe bloembak die je niet vult met potgrond, maar met tuinaarde.

Meng ook een flinke hoeveelheid koemestkorrels door de aarde en snoei de kruiden terug tot twee centimeter boven de grond.

Zorg voor voldoende water en binnen drie weken hebben de kruiden en goed wortelstelsel ontwikkelt en kunnen de winter in als sterke en gezonde planten.

Munt- en Thijm-soorten wel op hun plaats houden dit zijn echte woekeraars, gewoon telkens een gedeelte met wortel en tak verwijderen.

Basilicum is niet winterhard, dus deze ieder jaar opnieuw planten of zaaien, andere kruiden zijn vrijwel allemaal winterhard.

In de winter de kruiden-bak op een luwe plaats neerzetten en bij vorst e.v.t. afdekken met stro, liever niet met plastic.

Volgend jaar kun je dan weer volop genieten van je eigen verse en gezonde kruidentuin.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook best belangrijk is te bedenken dat "kruiden" niet tot 1 en dezelfde plantengroep behoren. Een salie vraagt om hele ander omstandigheden dan de munt en de basilicum weer heel andere. De tijm wel vergelijkbare aan de salie maar zéer anders dan de basilicum.

De verschillende planten vragen nogal zeer verschillende omstandigheden, licht-condities, grondsoort en mestbehoefte. We hebben op dit forum een aparte groep topics speciaal voor de kruiden. Kijk daar ook eens. Elke soort door jou genoemd heeft eigen topics. Munt is inderdaad een woekeraar, maar ook best goed in een pot te houden. Tijm zie ik niet als woekeraar. Er zijn kruipende soortjes ja, maar er zijn ook struikvormige kleine soortjes. Tijm is zelfs eigenlijk een struik, net als lavendel en rozemarijn dat ook is. Tijm gaat wel lang goed in een pot ( als hij maar zeer zonnig staat ) maar lavendel of rozemarijn is al weer wat lastiger. Salie in een pot gaat wel een groot deel van het seizoen goed. Is de pot diep genoeg kan het lang goed gaan. Ook zeer zonnig zetten. Pal zuid. en nooit helemaal laten uitdrogen. In de tuin wortelen die dingen heel diep.

Basilicum is een verhaal apart. Mág wel heel zonnig staan, maar moet dan bijna drijfnat staan met water op een schaal. Nooit op de aarde. Liever staat Basilicum half-schaduw , maar wel warm en vochtige omgeving. Het zijn ook mestvreters. Diepe potten is een absolute must wil je grote planten krijgen met veel sappig glad blad. Beter binnen houden, want koude is niet best om mooie grote gave bladeren te krijgen of te houden. Nederland is meestal gewoon te koud. In de tuin lukt het wel, maar altijd met heel mager resultaat of in ieder geval niet zoals het kán zijn.( de gewone genovese basilicum dan )

Zelf vind ik tuinaarde uit zakken echt troep. Sowieso zal je dingen in potten moeten bijmesten. Veel mensen denken dat veel kruiden in arme grond willen, dat is vaak helemaal niet zo. In de volle grond wortelen ze juist vaak heel diep of ver. Koemestkorrels is in maart/april niet heel slecht ofzo, maar wel wat al te eenzijdig op stikstof geven gericht. Voor potplanten moet je iets veelzijdigers zoeken wat je geeft lijkt mij. Overigens is de behoefte aan mest nogal verschillend bij alle verschillende kruiden. Nog een keer : de ene kruid is de andere zéker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...