pippi Geplaatst: 12 mei 2016 Share Geplaatst: 12 mei 2016 Ik heb nu ook luis op de peterselie. En spint. Het goeie nieuws is dat de lieveheersbeestjesbaby's hun buikjes rond eten en versterking hebben gekregen van een paar 'wilde' lieveheersbeestjes. Ach, ik kan altijd nog lieveheersbeestjes gaan kweken, toch? Of luizen, dat is simpeler, want die heb ik al zat. Iemand interesse in een doosje luizen? Handig voor als je teveel lieveheersbeestjes hebt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Raquette Geplaatst: 12 mei 2016 Share Geplaatst: 12 mei 2016 Ik zou de luizen gaan selecteren op eigenschappen als gehoorzaamheid, traagheid en stilzitten, en dan aanbieden als lieveheersbeestjesvoer. Op die manier geeft het meer voldoening NB. Vandaag zaten bij mij ineens ook de topjes van mijn kersenboom onder de zwarte luis. In een reflex alles stukgewreven op de bladeren (met blote handen). Daarna een worteltje gegeten. Halverwege dacht ik pas 'gatver!'. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 12 mei 2016 Share Geplaatst: 12 mei 2016 Raquette, aangezien jij bladluizen eet, kan je niet eens langskomen? Hoeveel heb je er vandaag op? Ik zal eens kijken of ze trainbaar zijn, maar ik heb weinig hoop. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 13 mei 2016 Share Geplaatst: 13 mei 2016 Hier vooralsnog alleen een 'plaag' op een broccoliplant. Maar die zit inmiddels vol met lieveheersbeestjes, lieveheersbeestjes larven, en lieveheersbeestjes eitjes. En de eerste zwarte bonenluizen zijn aan komen waaien/vliegen op de tuinbonen. Gelijk met tig babies om zich heen. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Toto Geplaatst: 13 mei 2016 Share Geplaatst: 13 mei 2016 De luizen op de aardbei zijn terug, maar ik heb de daders gevonden (op heterdaad betrapt). Tussen de planten in zag in 5 mieren die een bladluisje aan het vervoeren waren.Dus trok ik ten strijde. Resultaat: een stuk of dertig mieren doodgetrapt, ik denk honderd luizen doodgenepen (ze komen met tientallen omhoog per nieuw blad ) en ondertussen nog 4 schuimbeestjes weggespoten (en nog 5 op de tijm en munt). Het staat dus 139 tegen 0 Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 13 mei 2016 Share Geplaatst: 13 mei 2016 Jammer dat het 1000'den vs 1 is... Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
balkontuinder Geplaatst: 13 mei 2016 Share Geplaatst: 13 mei 2016 Nou inderdaad. Hier zitten de aardbeien ook vol. Ik ben al druk aan het wrijven en knijpen en spuiten. Ondertussen ook hulp van welgeteld EEN lieveheersbeestje. Er was een tweede, maar die is inmiddels weer gevlogen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Toto Geplaatst: 13 mei 2016 Share Geplaatst: 13 mei 2016 Hoe vol de tuin twee weken geleden zat, hoe weing lieveheersbeestjes er nu nog zijn. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 22 mei 2016 Share Geplaatst: 22 mei 2016 Ik telde vandaag (tussen de buien door) drie lieveheersbeestjes. Eentje zat heel dommig op het gras, nou daar zitten geen luizen, dus die heb ik op de aalbes gezet. Klimt hij helemaal naar boven in die plant en vliegt hij weg. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nadi Geplaatst: 23 mei 2016 Share Geplaatst: 23 mei 2016 Ik las dat heermoes gier verdunt spuiten op planten heel goed werkt tegen luis. Misschien een idee? Ik ga dat doen sinds onze nieuwe tuin er helemaal vol mee staat Kan er net zo goed gebruik van maken dan... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Raquette Geplaatst: 23 mei 2016 Share Geplaatst: 23 mei 2016 Als je toch wilt gaan sprayen: Ik was gisteren op een plantjesruilmarkt waar ook een expert van de Botanische Tuinen aanwezig was voor dringende plantenvragen. Tegen luizen raadde zij een spray aan van water met gelijke scheuten spiritus en zachte zeep. Die werkte volgens haar het beste. (ik heb het zelf nog nooit gedaan) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anneliesdj Geplaatst: 25 mei 2016 Share Geplaatst: 25 mei 2016 Wat doen jullie er tegen? Bij mij zit het er al weken onder en ik ben helemaal zat van het kapot wrijven en spuiten, ze blijven maar terug komen en ze worden gesteund door een hele horde mieren. Ik zat erover te denken om larve van lieveheersbeestjes te bestellen maar wanneer heb je genoeg luizen voor ze? Ik heb al een stuk of 8 larves maar die kunnen het duidelijk niet aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Toto Geplaatst: 25 mei 2016 Share Geplaatst: 25 mei 2016 Ik spuit ze er met een waterstraal af en wrijf ze dood. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nadi Geplaatst: 25 mei 2016 Share Geplaatst: 25 mei 2016 Tegen luizen raadde zij een spray aan van water met gelijke scheuten spiritus en zachte zeep. Die werkte volgens haar het beste. (ik heb het zelf nog nooit gedaan) Ik heb nu zachte zeep gehaald (vroeger bekend als groene zeep toch?? Ik kon het namelijk eerst niet vinden..)Spiritus had ik als dus ik ga vandaag ff spuiten... Wat doen jullie er tegen? Bij mij zit het er al weken onder en ik ben helemaal zat van het kapot wrijven en spuiten, ze blijven maar terug komen en ze worden gesteund door een hele horde mieren. Ik zat erover te denken om larve van lieveheersbeestjes te bestellen maar wanneer heb je genoeg luizen voor ze? Ik heb al een stuk of 8 larves maar die kunnen het duidelijk niet aan. Kaneel rondom de planten strooien! Het werkt echt de mieren willen er absoluut niet door heen lopen. Helemaal van de wap zijn ze dan. Ik heb het eerst getest en was verbaast dat het zo goed werkte. Alleen jammer dat het weg geregend is... dus ik ga het snel maar nog een keer strooien.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anneliesdj Geplaatst: 25 mei 2016 Share Geplaatst: 25 mei 2016 Ik zie de mieren nooit paraderen, het lijkt wel of ze alleen in de plant zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 26 mei 2016 Share Geplaatst: 26 mei 2016 Nomnomnomnom.... En de eerste gemummificeerde bladluizen ontdekt, dus daar komt de volgende generatie sluipwespjes aan, die nog veel meer babysluipwespjes gaan maken in de bladluizen, die op hun beurt weer meer sluipwespjes gaan maken. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anneliesdj Geplaatst: 26 mei 2016 Share Geplaatst: 26 mei 2016 Gemumificeerd? Hoe ziet dat eruit? Bij mij zitten nu veel lieveheersbeestjes en larven en allerlei vreemde (zweef)wespen en spinachtigen, dus ze lukken ontdekt te zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 26 mei 2016 Share Geplaatst: 26 mei 2016 zelf helaas geen foto gemaakt, maar: http://www.google.nl/search?q=aphid+mummy Ze zien eruit alsof ze van lichtbruin papier gemaakt zijn, of in brons gegoten.Komen ook in zwarte kleuren voor trouwens, als ze door een bepaalde sluipwesp 'geinfiltreerd' zijn. Maar die heb ik nog niet gezien. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 26 mei 2016 Share Geplaatst: 26 mei 2016 Gadverdamme, wat een rotbeesten trouwens die luizen van mij. De melige koolluis. Is een killer van sommige lieveheersbeestjeslarven en andere soorten lieveheersbeestjes worden in hun ontwikkeling geremd, door de hoeveelheid mosterdolie die ze bevatten. https://en.wikipedia.org/wiki/Brevicoryne_brassicaehttp://influentialpoints.com/Gallery/Brevicoryne_brassicae_Mealy_cabbage_aphid.htm Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nadi Geplaatst: 27 mei 2016 Share Geplaatst: 27 mei 2016 Wow wat een heftige luis zeg.... ik dacht eigenlijk wel dat de lieveheersbeesje superieure was aan alle luizen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 27 mei 2016 Share Geplaatst: 27 mei 2016 Ik heb blijkbaar ook de luizen zoals in de eerste link op wat kolen zitten. Geen goed nieuws dat de lieveheersbeestjes deze niet onder controle zullen krijgen. Nochtans veel larven en lieveheersbeestjes in de tuin, daarom zag ik het tot nu toe niet als zo'n groot probleem. Geraken deze luizen door de ikea vitrage? Momenteel zijn enkel mijn nine-star perrenial broccoli planten aangetast (zo goed als volledig dood), echter mijn kolenbed staat een paar meter verder onder een vitrage net van Ikea, daar staat nog meer broccoli onder. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 17 juni 2016 Share Geplaatst: 17 juni 2016 Abracadabra -> en weg zijn de luizen. Blij dat ik er dit jaar niet veel energie in heb gestoken. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anneliesdj Geplaatst: 25 juni 2016 Share Geplaatst: 25 juni 2016 Het loopt hier nu echt de spuigaten uit. Niet alleen de moestuin maar ook de sier planten hebben het zwaar en gaan er ook dood aan. Ik spuit nu met een aftreksel van uien en knoflook met een scheut spiritus en afwasmiddel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
halloween83 Geplaatst: 29 juni 2016 Share Geplaatst: 29 juni 2016 Ik heb een bladluizenplaag IN huis Ben er nu al twee salieplanten aan kwijtgeraakt, de citroenmelisse zit vol eitjes (maar die woekert zo lekker dat die het wel overleeft) en nu zitten ze zelfs op mijn anthurium, aan de hele andere kant van de kamer... Ik vroeg me af of het veilig is om een mengsel met spiritus erin te gebruiken op kruidenplanten en andere planten die voor consumptie bestemd zijn. Ik heb al allerlei andere combinaties geprobeerd, maar nog niet met spiritus erin omdat ik niet weet of de kruiden dan nog te eten zijn. Mijn recentste mengsel is water met chilipoeder, knoflook, afwasmiddel, groene zeep en spiritus. Ik heb ook al eens een lieveheersbeestje op de salie gezet, maar die was na een week natuurlijk niet meer. Buiten vind ik die beesten nog tot daar aan toe, maar binnen en dan ook nog op m'n kruiden, vind ik wel een beetje vermoeiend worden Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 29 juni 2016 Share Geplaatst: 29 juni 2016 spruzit Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.