Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bladluizenplaag

Aanbevolen berichten

@ Loes

Ik begrijp je bedenkingen, maar toch is het zo, ook al kan ik jou daar waarschijnlijk niet van overtuigen, dat zal ik ook niet proberen met een heel betoog hier. Om overtuigd te raken zal je het zelf moeten ervaren / erover lezen, of niet, je moet het willen natuurlijk .

Maar ook al zou de hele wereld, elke plant onder de luis zitten, en bij jou op jou moestuintje zouden de enige gezonde planten ter wereld staan, dan zouden de luizen niet op jou planten komen. Dat is gewoon de Natuur, luizen zijn opruimers, dat is hun programmering, hun taak, zij tasten gezond materiaal niet aan (en dit geldt voor nagenoeg alle ziekten en plagen). Alles wat dus wel aangetast wordt is dus niet zo gezond of zwakker materiaal. Het is alleen heel moeilijk voor mensen om dit te begrijpen/ervaren, omdat er op de hele wereld weinig echte Natuur meer is, waar je dit zou kunnen aanschouwen. Mensen denken hierdoor dat ziekte en zwakte normaal is, ook bij de mens. Maar dat dit heden ten dage de norm is, wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook zo hoort, of Natuurlijk is, wat het inderdaad niet is.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er al het een en ander over gelezen. dat gezonde plant onder perfecte omstandigheden niet ziek wordt daar kan ik in meegaan.

maar ik blijf erbij dat de natuur groter is dan mijn moestuin eilandje. ik kan voor een groot deel ervoor zorgen dat de planten zo gezond mogelijk zijn, maar niet alles is beïnvloedbaar.

Het weer is ook van invloed op de gezondheid van de planten in mijn tuin, iets wat ik een beetje kan sturen door bijvoorbeeld water te geven bij droogte maar ik kan het niet volledig beheersen. Ook wat in de omgeving gebeurt, bijv de buren, is van invloed op mijn planten. zo zijn er nog tal van zaken die van invloed zijn waar ik helemaal niets aan kan doen. elk jaar is anders en geen seizoen is gelijk, ook dat is de natuur.

Dus het idee dat je met een beetje moeite zulke gezonde planten kan kweken dat er geen enkele last meer is van ongedierte klinkt leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er net als Loes sceptisch over.

Luizen worden bijvoorbeeld veelal door mieren gehouden als "boerderijdieren" waarbij de mieren de luizen eieren ondergronds bewaren en de luizen zelf uitzetten op de planten als de tijd daarvoor rijp.

De luis zelf heeft dus al helemaal geen keuze qua planten en een mier zal de luis gewoon uitzetten op een geschikte plant binnen zijn grondgebied.

En zo geldt weer voor slakken, dat de kans in vochtige gebieden de kans op overlast vele malen groter is als in drogere gebieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castaneda, je doet nu wel een hele rare theorie als de waarheid verkondigen.

Als ik perfect gezond zou zijn, zou ik dus ook nooit door teken, muggen, dazen gebeten worden? Of uberhaupt ziek worden?

Een plant in goede conditie, heeft meer energie over om afweerstoffen te produceren. Dus een gezondere plant kan zich beter verweren. Maar het is wedloop, hè? Een aanvaller, in dit geval de luis, die razendsnel generaties afwisselt en evolueert, kan ook prima over het verweer van die plant heenstappen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 9 maanden later ...

Gatver ik heb bladluizen op een van mijn twee ribessen. Geen mieren trouwens, het is een wilde kudde zeg maar.

Ik heb meteen een hele reeks aan huismiddeltjes erop losgelaten: lucifers in de grond gestoken om de plant heen (zwavel), sigarettenas gestrooid (nicotine) en er een halve pot koude koffie overheen gegoten (cafeïne).

Iemand nog meer ideeën?

(Als die beesten niet binnen een week ofzo weg zijn is het einde verhaal voor de ribes. De planten eromheen hebben nog nergens last van en dat wil ik zo houden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het volgende recept werkt bij mij redelijk goed. Je moet het wel een tijd lang iedere dag 1 of 2x gebruiken, en ook goed op de onderkant van de blaadjes sprayen.

2 grote tenen knoflook of 4 kleintjes en 1 kleine ui fijn hakken, doe hier in een kom 1 theelepel chilipoeder bij en 1 liter lauwwarm water. Dit laat je 1 uur trekken. Dan zeven door een doek of keukenpapier. Dan voeg je 1 eetlepel ecologisch afwasmiddel (bijv. Ecover of Klok) en giet je het in een plantenspuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beestjes simpelweg met een waterstraaltje(of een mengel zoals dat van Jenneke) van de plantjes af spuiten. aantal keren herhalen en als het goed is komen er vanzelf rovers op af.

de beestjes binnen een week compleet weg krijgen dat lukt volgens mij alleen met gif. en zelfs dan kan het zijn dat er later weer eitjes uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat valt wel mee denk ik.

elk voorjaar zie ik wel ergens bladluizen, een groepje bladluizen is niet erg zolang het geen plaag wordt. tot nu toe is bij mij netjes binnen de perken gebleven door het wegspuiten van de luizen (eventueel het bestrijden van mieren maar daar heb je geen last van) en daarna de roofdieren hun werk laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spiritus met groene zeep, help je die beestjes naar de andere wereld.

Recept staat meestal op de spiritusfles.

Dit om de 2 dagen spuiten en je bent ervan af.

weekje volhouden, want de eitjes komen wel nog uit.

Anders onzelieveheerbeestjes of nog beter de larven.

Anders met grovere middelen, Spruzit, maar dan moet je voor consuptie een maandje ertussenin laten.

gr At

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes, dat is goed om te horen. Ik heb nog nooit bladluizen hier in mijn tuin gehad, of in ieder geval nooit zoveel dat het opviel. In ons vorige huis had ik rozen in de tuin staan en die vielen elk jaar om van de luis. Heb ook altijd met zeepsop en spiritus gespoten (zonder veel resultaat trouwens), maar nu je het zegt, ze zaten eigenlijk alleen maar op die rozen toen, de rest van de planten lieten ze grotendeels met rust.

Ik denk trouwens dat er al eitjes van de luis op het struikje zaten toen ik hem een paar maanden geleden plantte. Want hij staat samen met een tweede, tegelijk gekochte en geplante ribes in een verhoogde bak waar voorheen wat sierplanten stonden die nooit luis hebben gehad. En zoals ik al zei, geen mieren die luizen naar de plant hebben kunnen loodsen.

Dernier, ik heb geen juichende ervaringen met de zeepsop/spiritus-oplossing, maar ik moet wel zeggen dat ik op die rozen destijds bezopen veel luizen had, en nu zijn de aantallen wel veel kleiner. Ik ga voorlopig Jenneke's middeltje gebruiken, en uit voorzorg krijgen de omringende planten ook een plens kouwe koffie.

Chemisch spul daar begin ik niet aan, en lieveheersbeestjes wil ik wel, ik hoop dat ze vanzelf verschijnen. Larven kopen gaat met minstens 30 tegelijk, en ik heb niet genoeg luizen voor 30 larven. Dan moet ik eerst meer luizen gaan kweken en dat lijkt me geen goed plan.

(Een paar jaar geleden toen ik nog nul verstand had van lieveheersbeestjeslarven en hun marktwaarde, had mijn dochter een kamer in een huis waarvan de verwaarloosde voortuin op een gegeven ogenblik bom- maar dan ook bomvol zat met lieveheersbeestjeslarven, echt honderden, misschien wel duizenden. Door googelen kwamen we erachter dat het gelukkig geen enge beesten waren. (Dochter had in diezelfde kamer een faraomierenplaag waar de huisbaas niks aan deed behalve mierenlokdozen neerzetten , en elk nieuw onbekend insect werd dan ook met grote argwaan bekeken.) Maar als we toen hadden geweten wat we nu weten, hadden we al die larven verzameld en gekoesterd en fokte ik nou bladluizen als voedsel voor de larfjes en waren we rijk en hoefde ik nooit naar huismiddeltjes te grijpen bij het zien van een bladluis op de aalbes. Oh, en dan verkochten we larven per 5 ofzo voor kleine bladluisproblemen, en waarschijnlijk gaven we ze ook nog allemaal een naam en hielden we contact met de nieuwe baasjes. Ja, soms denk ik wel eens dat ik iets te tuttig ben met beestjes. )

Ik ga van het weekend trouwens ook een oorwormpotje maken. Oorwormen vreten ook bladluizen, en hoewel ik ze niet heel aaibaar vind, hebben ze door wat inlezen wel mijn hart gestolen omdat oorwormmoeders als een van de zeer weinige insectensoorten hun eitjes en later hun jongen uitgebreid verzorgen en beschermen. Dat is toch überaandoenlijk en intelligent? Nou nog oorwormen zien te vinden voor in dat potje, want ik zie ze eigenlijk nooit in de tuin. Misschien een lokpotje elders 'in het wild' neerleggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet je bij mij in de buurt komen wonen, ik heb een lieveheersbeestjes kwekerij in het park achter mij.

Bladluizen houden ook wel van ribessen. Zwarte bes zat er bij ons vorig jaar helemaal onder.

Dat heeft zichzelf uiteindelijk opgelost, met sluipwespen die vrolijk hun eitjes in de bladluizen legden. Totdat er plots geen bladluis meer te bekennen was, alleen nog een wolk verdwaasde sluipwespen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

sugarlevi, hoe lok ik sluipwespen?

In mijn ecologische moestuinhandboek las ik iets met een omgekeerd bloempotje ophangen met stro erin? Of was dat nu voor oorwormen?

En welk insectenhotel is het beste? Vorig jaar had ik zelf allemaal gaten in een steen geboord, maar daar wilde niets in, dus dit jaar toch maar eentje kopen denk ik.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week gezien dat mijn eeuwig moes onder de Bladluizen zat, aangezien ik die weinig gebruik maar uitgedaan en op de grond laten liggen voor de lieveheersbeestjes.

Lukt goed, al vond ik al dat er dit jaar zeer veel lieveheersbeestjes zijn:

IMG2016043016564258691462037885.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm hier nog been bladluizen zo ver ik weet. Maar die komen wel denk ik.ik vind overal mierennesten! Maar er is iets wat ik niet helemaal begrijp. De mieren beschermen de bladluizen maar zuigen ze niet ook de bladluizen leeg? (Of so iets?) Dus lost her probleem niet toch zichzelf zo op? Of heb ik het verkeerd begrepen... Want dan moet ik misschien al gaan nadenken over her bestrijden van mieren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mieren 'gebruiken' luizen ja. ze melken die, eten ze niet op nee, ze beschermen ze zelfs ( mieren en lieveheersbeestjes-larven gaan met elkaar op de vuist dus.

Toch is mieren bestrijden geen middel om luizen te bestrijden of te voorkomen. Luizen komen gewoon aan vliegen als ze willen. Zijn ze er eenmaal, komen daar de mieren op af. Maar de mieren zijn er ook zónder de luizen en doen NIKS kwaad aan de planten.

Een oorzakelijk verband leggen tussen beide is redelijk onzinnig. Wat wel gebeurt, is dat mieren jonge luizen 'uitzet' op een plant zodat de luizen zich sneller verspreiden ( jonge luizen kunnen niet vliegen ). Maar zijn er mieren, wil dat dus niet zeggen dat er ook vanzelf luizen komen. Die komen toch wel. Of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah zo, weer wat geleerd, thanks. Nou ik kijk het dan wel aan, misschien valt het allemaal wel mee verder heb ik niet zoveel tegen mieren hoor. Behalve als ze bijten vind ik ze eventjes niet zo leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn voortuin (die ik van de zomer eens flink ga reorganiseren) al jaren heel veel wolfsmelk staan. Van zulke:

wolfsmelk1.jpg

Het plan is dat ze eruit gaan. Ik vind ze eerlijk gezegd spuuglelijk, en er staan er inmiddels ook veels te veel.

In elk geval, ik kom vanmiddag thuis, en ik denk, wat ziet die wolfsmelk er vreemd uit, alsof de stengels opeens drie keer zo dik zijn. Dus ik kijk eens goed. Nou. Luizen, mensen ik heb nog nooit zoveel luizen bij elkaar gezien. Een soort luizenzee. Die planten bewogen gewoon van de luizen.

En het eerste wat ik dacht was: "Yay! Nou kan ik lieveheersbeestjeslarven bestellen!" Want die paar luizen in de achtertuin is niet genoeg eten voor 30 larven (het minimum wat je kan kopen), en nu kan ik er wel 50 bestellen! En dat ga ik volgende week dus ook doen. Leuk! Ik ga er ook een paar in de achtertuin zetten, op de aalbes en ook op die paardenbloem die ik vond die vol luizen zit, maar het merendeel mag zich helemaal vol gaan vreten in de voortuin en uiteindelijk de lieveheersbeestjespopulatie in de buurt versterken. Ik ga er meteen een lieveheersbeestjeshotelletje bij kopen, en dan hopen dat er een paar overwinteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D Waar je al niet blij mee kan zijn

Haha, nou als ik deze massale luizenpopulatie in mijn achtertuin had gezien was ik nu in tranen hoor. Maar in die voortuin moet van de zomer toch vrijwel alles eruit (ik laat een deel van die smerige wolfsmelk uiteraard wel staan tot er geen lieveheersbeestjes meer zijn, anders hebben ze opeens niks meer te vreten), dus eigenlijk komt het me wel heel goed uit. Ik wilde heel graag lieveheersbeestjes, ik had niet genoeg te eten voor ze, en nu wel.

Wat ik me trouwens wel afvraag, waar komen die luizen opeens vandaan? Ik heb echt nog nooit luizen gehad in de voortuin, ze kunnen niet vliegen (toch?) en ik heb er niks nieuws geplant. Mijn buurvrouw heeft onlangs wel allemaal nieuwe planten in haar voortuin gezet, zouden ze daarvandaan zijn gekomen? Of zou het ook te maken kunnen hebben met verarming van de grond en dus zwakkere planten?

Hoe dan ook, ik kijk ernaar uit om straks die voortuin lekker onder handen te gaan nemen. Het moet een insectvriendelijk alsmaar bloeiend bloementuintje worden, dus misschien dat ik er ook een luizenlokker zoals een roos inzet (op een uiterst hoekje), zodat mijn lieveheersbeestjes ook in de toekomst in de buurt blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de mieren zijn er ook zónder de luizen en doen NIKS kwaad aan de planten.

Dat zou ik zo niet durven zeggen, Bit. Bij mij eten de mieren de radijzen op. Heel erg en elk seizoen opnieuw. Zodra ik radijzen in de bak zet, zit mijn bak vol mieren, en zijn de radijzen aangevreten. ik heb er een keer langdurig bijgezeten en GEZIEN dat de mieren inderdaad de schuldigen zijn. Er komt geen radijsje heel de grond uit, want eenmaal aangevreten zijn ze ook veel vatbaarder voor rot, en in ons natte kikkerlandje is dat nogal een dingetje. Hoezo geen kwaad voor de planten?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Pippi:

Wat mij opviel toen ik nog tuinbonen verbouwde, was dat de zwarte bonenluizen liever op de kamille gingen zitten dan op de bonen.

Dus ik liet de kamille elk jaar uitzaaien om luis op de bonen te voorkomen.

Daar moest ik aan denken toen ik jouw wolfsmelk zag.

Ben heel benieuwd hoe het verder gaat met je lieveheersbeestjes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

speets, ik denk dat sommige planten inderdaad veel aantrekkelijker zijn voor vraatzuchtig gespuis. Ik zie ook geen luis op de planten om die wolfsmelk heen. Kamille bij de bonen is wel een goeie, ik heb het gezaaid en het begint nu eindelijk een beetje te groeien.

En de lieveheersbeestjesbaby's zijn besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...