Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeiplanten verschrompelen

Frans D

Aanbevolen berichten

Het zit niet echt mee met de aardbeiplanten in de bakken.

Windschade, last van larven van de bladwesp en nu verschrompeld de ene na de andere plant.

Per plant begint het bij een groot blad, deze krult lichtjes omhoog op de randen en wordt op de rand bruin, waarna het hele blad verder verschrompeld.

Vervolgens gaat dit verder bij de resterende bladeren en als laatste zijn de bloemtrossen en miniaardbeitjes aan de beurt.

Op het einde blijft er een klein verdroogd hoopje ellende over.

Ik heb al gezocht en kwam als eerste op de verwelkingsziekte uit.

De bladeren zijn echter donkergroen en nooit wordt de hele plant ineens slap.

Het zijn Frigo planten en deze zijn in nieuwe bakken gepoot met nieuwe aarde.

Ze zijn horizontaal gepoot zoals op deze video te zien is;

Bij de dode planten die ik heb gerooid valt me op, dat ik verder geen witte wortels zie.

Normaal gesproken ben ik gewend dat een plant nieuwe (witte) wortels aanmaakt, maar ik weet dus niet of zo'n frigo plant op zijn oude wortels verder gaat.

Mij lijkt dat zo'n plant ook gewoon nieuwe wortels zou aan moeten maken, maar als ik daar fout in zit, dan hoor ik het graag.

De hoeveelheid water die ik moet geven bepaal ik aan de hand van het gewicht van de bak en door een vinger in de grond te steken, om te zien hoe vochtig of droog de grond is.

Het lijkt op volgorde van bloeitijd te gebeuren; de doordragers hadden het eerst het probleem, daarna de vroege dragers, de midden dragers en nu zijn ook de late dragers aan de beurt.

Ik heb wat foto's gemaakt van een blad;

GXrV4G8.jpg

En de stengel (die donkere strepen hebben ze overigens niet allemaal);

ba0GR6h.jpg

Verder zag ik vanochtend ook nog een stengel die doorgebeten lijkt;

kiqAYj3.jpg

Er hoeft verder geen verband te zijn, maar voor de volledigheid plaats ik toch de foto maar.

Ik vermoed zelf dat het aan de falende wortelontwikkeling ligt en dat bij de bloemontwikkeling alle energie uit de plant wordt gezogen (geen genoeg sapstroom).

Of heb ik toch hier met een ziekte te maken?

En als het aan de wortelontwikkeling ligt, heeft iemand enig idee waardoor dat fout gegaan is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je misschien teveel mest gegeven? Daarvan krijgen aardbeien ook bruine randjes. Of te vroeg mest gegeven, terwijl je planten nog niet goed geworteld waren. Heb je voor dit alles gebeurde, wel groei gezien? Ik lees dat frigoplantjes meestal worden aangeleverd als bos worteltjes met een rizoom. Heb jij ze ook zo gekregen en zijn daar hele plantjes uitgegroeid? Want in dat geval zijn je planten dus aangeslagen en kun je falende wortelvorming uitsluiten.

En anders zou het ook een schimmel kunnen zijn, maar wat je daar aan kunt doen? (geen verstand van)

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Raquette,

Ik heb pas een week of 3 na het poten wat korrels gestrooid die langzaam hun meststoffen vrijgeven, zelfs nog onder de aanbevolen hoeveelheid.

Wat de frigo planten betreft, je beschrijving daarin klopt.

Echter beginnen de planten zo goed als direct na het poten te ontwaken, dus mij lijkt dat ze zich al beginnen te ontwikkelen op het oude wortelgestel.

Een dag later zie je de kopjes van de eerste nieuwe bladeren al uit het rizoom komen.

Hetzelfde gebeurt momenteel bij een nieuw aantal frigo planten die ik in andere bakken heb gepoot.

Alleen heb ik deze keer de wortels verticaal i.p.v. horizontaal geplaatst.

Ik heb nadat ik de eerste twee dode planten verwijderd had, een stekje van verleden jaar in de betreffende bak erbij gezet (die vond ik tussen de tweedejaars vaste grond aardbeien).

Het vreemde is dat die plant na twee weken nog niets van die symptomen laat zien en er gewoon gezond uitziet, hij is alleen nog niet zo groot, maar het was ook maar een klein stekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee sorry, dan moet ik passen. Misschien was er iets niet goed met die partij frigo-aardbeien (schimmeltje oid erin)? Als een andere aarbei het in precies dezelfde omstandigheden goed doet, ligt het dus niet aan de omstandigheden. Denk ik dan met mijn boerenverstand:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik heb gedaan bij dat kleine plantje, is even laten voorwortelen in een klein potje met kokosaarde en daarna is hij in de grote bak gegaan.

Ik heb het idee dat dat horizontale plaatsen van de wortels wellicht voor de problemen heeft gezorgd.

Een verticale wortel kan tot een grotere diepte zijn water pakken, terwijl een horizontale dat alleen maar in de bovenlagen kan doen, die juist eerder uitdrogen.

Met een druppelaar hoeft dat wellicht geen probleem te zijn, maar ik geef dagelijks met de hand water (indien nodig).

Afijn het blijven nog steeds aannames, wellicht heeft iemand anders nog ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...