Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witte vlekken op tomaten-, komkommer- en oost-ind. kers blad

Suzannaa

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum en heb net al wat rond gezocht naar een mogelijke oorzaak, maar kan dezelfde vlekjes op mijn plantjes niet precies terug vinden. Wie wil mij helpen?

Gisteren heb ik de binnen gekweekte tomatenplantjes buiten gezet. Vannacht is het toch nog wel weer koud geweest, maar vandaag was het heerlijk weer en morgen wordt het tropisch heb ik begrepen. Gisteren was er nog niet veel aan de hand, maar zojuist zag ik ineens deze witte vlekken op alle tomatenplantjes. Zouden ze verbrand zijn of is er meer aan de hand? Moet ik iets doen of het zo laten? Moet ik de aangetaste bladeren weg halen en ze morgen meer in de schaduw zetten? (ze staan overigens wel in de volle zon en in de buurt van mijn aardappelplant, is dat verstandig? Aardappelplant zit in grote emmer en tomatenplantjes staan in bloempotten). Ik ben ze vergeten af te harden, helemaal niet aan gedacht met dat lekkere weer gisteren.

502.jpg?w=665

503.jpg?w=665

Ohja, ik weet niet meer bij welk tomatenplantje, maar daar zag ik binnen laatst dit:

456.jpg?w=665

Ik heb het blad maar meteen verwijderd, want zo'n paarse achterkant leek me niet goed. Verder niet meer gezien op andere blaadjes. Was dit verstandig of kon het geen kwaad om het te laten zitten?

Dan een probleem met de Oost-Indische Kers. Er staan 6 stekkies in de bak, maar daar links achter is de enige die totaal groene blaadjes heeft. De rest van die stekkies is allemaal aangetast. Aangezien ik had gelezen dat hij gevoelig is voor bladluis, had ik er laatst een Oranje Afrikaantje bij gezet. Ik had wel bij 1 blad aan de onderzijde bladluis zien zitten, maar die zijn inmiddels weer vertrokken doordat ik ook hier flink heb lopen spuiten met water en zeep. Maar ik vertrouw dat gele blad niet. Weet iemand wat ik hiermee moet doen? Moet ik de gele blaadjes weg halen? (Achter de Oost-Indiche Kers staat trouwens een aardappelplant).

500.jpg?w=665

501.jpg?w=665

Ik had ook een probleem met de binnen gekweekte aubergine bladeren. Die hadden allemaal rare witte vlekjes met zwarte stipjes. En ik zag door heel goed te kijken minuscule beestjes lopen. Mijn gevoel zei dat hun de daders waren in plaats van een ziekte. Na het spuiten met water en zeep lijkt dit probleem zich op te lossen. Aubergine blad:

451.jpg?w=665

Maar zie ik de beestjes ook zitten op het blad van de binnen gekweekte komkommerplant. Deze spuit ik net zo ijverig in als de aubergine plantjes, maar de komkommerbladeren blijven gekke gele vlekjes hebben. Overigens dus andere vlekjes dan bij de aubergine blad, maar ik dacht door de beestjes te zien, (als je goed kijkt zie je ze zitten, drie zwart/grijzige streepjes), misschien hetzelfde probleem. Maar heb zo'n idee van niet. Wie heeft er een idee wat ik met de gele vlekjes van de komkommerbladeren aan moet? Komkommerblad:

452.jpg?w=665

Overigens hebben de komkommerplantjes naar de binnen gekweekte bladpeterselie gestaan. Maar die kreeg als eerste rare gele vlekjes en die plant heb ik uiteindelijk maar helemaal weg gegooid. Zou de komkommerplantjes wat daarvan hebben mee gekregen? Bladpeterselie blad:

453.jpg?w=665

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plant de oik speciaal omdat de luizen dan juist die plant nemen. Bij mij waren vorig jaar de oik planten sterk genoeg en groeiden toch door met luizen. Enige wat ik wel af en toe moest doden waren rupsen van vlinders, die kregen anders precies de oik wel klein en wou toch ook nog wat eetbaars hebben.

Als beginner kan ik voor de rest niet veel helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomatenblad lijkt inderdaad verbrand. Misschien heb je het blad met water besproeid en heeft de zon er daarna op gestaan? Of het komt gewoon door de grote overgang. In elk geval kun je gevoelige, binnen opgekweekte planten beter op een luw plekje (halfschaduw, niet teveel wind) laten wennen aan het buitenleven. Als de planten straks nieuw, gezond blad aanmaken kun je de beschadigde bladen weghalen (als je het nu zou doen krijgt je plant een dubbele schok). Als het nog kan zou ik ze nu uit de volle zon halen (pot verplaatsen bv.), maar ze overleven het sowieso wel. Je kunt er ook een schaduwschermpje - stoel/doek/plaat - voor zetten zolang.

Oost-Indische kers kan ik lastig zien. Ook verbrand? Anders geen idee wat dit voor schade is. Wat luis moet 'ie wel kunnen hebben hoor!

Die witte vlekjes op het blad van je aubergine (/peterselie/komkommer) doen me denken aan spint. Maar ik ben geenszins een expert, dus dat moet iemand anders even bevestigen:). Spint bestrijd je geloof ik ook weer anders dan luis. Misschien even zoeken?

Succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties en goede tips!

Gisteren had ik ze geloof ik nog wel ingespoten met water en zeep tegen de bladluis, zoals elke dag, omdat ik als de dood ben voor weer bladluizen in de tomatenplantjes. Het zou inderdaad kunnen zijn dat dit juist de oorzaak is geweest voor de verbrandde blaadjes. Ik heb ze nu direct in de schaduw gezet.

Ik heb de komkommerblaadjes even van de onderkant van de bladen gecontroleerd, maar ik zie alleen maar van deze kleine beestjes, waar ik het hierboven over had (hier zie je ze overigens op de aubergine blaadjes):

448.jpg?w=665

449.jpg?w=665

(zwarte plukje op het blad is niks, beetje aarde dat er nog lag bij het verspenen dat ik direct heb weg geveegd na de foto).

Zag geen spinnetjes of iets dergelijks. Wel zou het kunnen zijn dat ze misschien te veel water hebben. Omdat ze in de eerste dagen dat ze boven de grond uit waren al snel verslapte als ik ze niet op tijd water gaf, dacht ik dat ze gevoelig zouden zijn voor een watertekort en sindsdien houd ik de grond vochtig. Maar wellicht te veel?

Bedankt voor de tip dat Oost Indische Kers best wat luis kan hebben. Dat scheelt weer kopzorgen. Maar over die blaadjes, ze vergeelden al een beetje toen ze nog klein waren. Ik weet wel dat ze een keer in flink zompig water hebben gestaan na een flinke regenbui. Misschien dat dat een reden kan zijn geweest?

oostindischekers39481433499499.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...