Ga naar inhoud

Komkommers, augurken door elkaar; een probleem?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mede forum leden.

Ik snap het even niet meer, de informatie op het net is zo tegenstrijdig. ... Ik probeer het even uit te leggen.

In mijn ene kas heb ik een gekochte komkommer.

Dat zit vermoedelijk wel goed, want ik zie alleen maar vrouwtjes. (want vruchtbeginsel). Ik neem aan dat het hier om een commercieel exemplaar gaat en er dus geen bevruchting nodig is. Pal daarnaast staat (vermoedelijk) een citroenkomkommer. Het kan ook iets anders zijn, ik ben slecht in etiketteren....Weet iemand of beide komkommers elkaar nu kruislings gaan bevruchten? Ik ga uit van "nee", omdat de ene komkommer alleen maar vrouwtjes aanmaakt.

Klopt mijn redenering? Zo ja levert het dan bittere komkommers op? De een zegt namelijk van niet en de ander van wel.

In de andere kas staat een komkommer (zelfde plant als boven, alleen bovenstaande gekochte komkommer heeft een ander formaat) naast een augurk. Kan dat nu wel of niet?

En dan heb ik in het open veld (afgeschermd) nog een bushmaster en een diva in combinatie met de citroenkomkommer staan, om het maar even verwarrend te maken

Wie biedt hulp in deze verwarrende toestand? Ik kan nu nog verplaatsen...

Cees

Geplaatst:

Dank!

draadje wel eerder gezien, maar kon het niet terugvinden (*titel gaat over buiten....)

dat levert enige informatie op inderdaad. Conclusie: jong plukken = geen last van pitten of kruisbestuiving.

Dat geldt dus ook als ik komkommers naast augurken zet?

cees

Geplaatst:

Denk het wel. Ook die met alleen vrouwelijke bloemen en sexloze vruchten zijn jong het lekkerste.

Bitterheid is in moderne rassen wel weg-geselecteerd. Ben de laatste 10 a 15 jaar maar een keer een bitter soort witte komkommers tegengekomen. Heel klein waren ze nog okee, maar met een centimeter of 10 waren ze echt niet meer lekker.

Bij oudere rassen van vroeger, die wel bitter konden worden, was bitterheid vaak het gevolg van beschadiging van de plant of ongelijkmatige groeiomstandigheden. Het was toen de kunst om ze zo te kweken, dat ze niet bitter werden. Maar dan heb ik het over een jaar of 30 a 40 geleden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Volgens mij is kruisbestuiving pas een probleem als je het zaad van die vruchten volgend jaar wilt gaan gebruiken. Dan kan het zijn dat je van het zaad van één plant, meerdere verschillende planten krijgt.

Paula

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...