Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gedroogde koe- of kippenmest korrels

Balto

Aanbevolen berichten

Leuke vraag, Balto. Ik moet je het zekere antwoord schuldig blijven.

Toch even wat gissend "denkwerk" erbij.

Als die mest alleen gedroogd zou zijn (alleen alle vocht er uit) dan zou ze super-geconcentreerd moeten worden. In vergelijking met bijvoorbeeld kunstmest of in water oplosbare organische mest zijn die korrels vrij "licht" in dosering...dat geeft aan, dat de mest eerst (natuurlijk of via een chemisch procedé) is behandeld en een soort rijping of reductie heeft ondergaan.

Anderzijds weet ik niet welke industriële processen daarvoor gebruikt kunnen worden en door diverse leveranciers daadwerkelijk worden toegepast. Misschien is compostering bij sommige (ik denk dan vooral aan ecologische?) de manier waarop ze het doen.

Maar of "compostering" een vast omschreven term is, voor een gegarandeerd procedé, betwijfel ik ook weer. Wat ik me erbij voorstel is zoiets als je mest eerst laat "rotten": de verse mest, liefst met stro, blijft eerst minstens een jaar afgedekt (vochtig en af en toe gekeerd of van zuurstof voorzien) liggen en er gebeurt iets soortgelijks mee als op een composthoop: ze verandert in een milde, langzaamwerkende en bodemverbeterende meststof, donkerbruin en met een aarde-achtige structuur en reuk, die door tuiniers erg op prijs wordt gesteld. Als je zoiets in een zak in gedroogde vorm kunt kopen....prima! Als het zo gemaakt wordt immers , zou het lang duren en veel opslagruimte (en milieuvoorzieningen) vragen en het spul heel duur maken, lijkt me.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb weer even goed het internet afgespeurd.. Helemaal vers kan het niet zijn dacht ik ook al.

Probleem 1 Teveel minerale stikstof waardoor verbranding.

Probleem 2 Ziektekiemen en onkruid.

Probleem 3: Veel te geconcentreerd

Het zou dus logisch zijn als het eerst gecomposteerd wordt. Maar het zou goedkoop opgelost kunnen worden zonder compostering.. Geen goede opslag en het drogen zorgt ervoor dat een groot deel van de minerale stikstof vervliegt. Het drogen op hoge temperatuur doen, zorgt ervoor dat de ziektekiemen en onkruid 'dood' gaan. En er ander spul doorheen doen voor de te hoge concentratie.

Of denk ik nu wel érg slecht over goedkopere bedrijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden ze het met paard en wagen echt bij de boertjes gaan verzamelen? Die koeienstront zal van enorme bedrijven komen...hormoonvrij?....misschien wel per schip uit China of Argentinië....waar ze het goedkoopste is...... Maar goed...er bestaan ook biologische soorten....misschien (? ) iets beter? Zou iemand dit onderzoeken en controleren allemaal? Zouden er eisen aan gesteld worden en zo ja, welke?

P.s. soms zijn dure bedrijven geen haar beter, maar hebben ze meer over

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mest zal zeker niet komen uit vreemde continenten. Daar is er een tekort aan en hier moeten de boeren er voor betalen om het af te voeren. Niet voor niets dat wij tuinders overal gratis mest kunnen krijgen. Het drogen van de mest zal met een voldoende hoge temperatuur gebeuren om zaden te doden. En waarom zou je eerst composteren om de gehaltes voedingsstoffen omlaag te krijgen. Gewoon minder gebruiken per m3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden ze het met paard en wagen echt bij de boertjes gaan verzamelen? Die koeienstront zal van enorme bedrijven komen...hormoonvrij?....misschien wel per schip uit China of Argentinië....waar ze het goedkoopste is...... Maar goed...er bestaan ook biologische soorten....misschien (? ) iets beter? Zou iemand dit onderzoeken en controleren allemaal? Zouden er eisen aan gesteld worden en zo ja, welke?

P.s. soms zijn dure bedrijven geen haar beter, maar hebben ze meer over

Ben blij als ik zometeen genoeg eigen gecomposteerde mest heb Schoon en eco-vriendelijk

Mest zal zeker niet komen uit vreemde continenten. Daar is er een tekort aan en hier moeten de boeren er voor betalen om het af te voeren. Niet voor niets dat wij tuinders overal gratis mest kunnen krijgen. Het drogen van de mest zal met een voldoende hoge temperatuur gebeuren om zaden te doden. En waarom zou je eerst composteren om de gehaltes voedingsstoffen omlaag te krijgen. Gewoon minder gebruiken per m3

Je leest op het forum vaak dat verse mest planten verbrand en het daarom eerst gecomposteerd moet worden. Dat was in de eerste instantie de reden dat ik mezelf afvroeg of de korrels dan ook gecomposteerd zijn.

volgens deze mestverwerker is de mestwaarde gering (hoewel er verschillende definities van mestwaarde bestaan)

Bedoel je hiermee te zeggen dat compostering van de mest geen noodzaak is? Zoveel verschillende informatie over mest he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...