Kevin Geplaatst: 3 juni 2015 Share Geplaatst: 3 juni 2015 Hallo iedereen, Sinds vorig jaar heb ik een fruit haag geplant met frambozen, braambessen, blauwe bessen kiwibesse enzo...Sinds kort staan deze hevig in bloei en wil ik deze terug wat opbinden en een net erover.Maar nu zie ik tussen de braambessen precies enkele andere takken tussen groeien die veel dikker stronk hebben en helemaal geen bloemen dragen. Mag ik deze eruit snoeien of wat is dit ? Elke braambessen plant in de haag begint nu van deze takken te krijgen. Nu ongeveer al 1m hoog. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 3 juni 2015 Share Geplaatst: 3 juni 2015 Ja klopt. En ook helemaal normaal hoor. Zo gaat dat, zeg maar, met een braam. Die nieuwe dikke takken zijn de nieuwe takken die dit jaar zullen groeien en het volgende jaar zullen bloeien en vrucht dragen. Na de oogst kun je dus de 'oude', afgedragen takken wegsnoeien en dan heb je weer de ruimte om die nieuwe sterke scheuten aan te binden voor de oogst van het volgende jaar. Zo gaat dat elk jaar door hetzelfde. Lastige bij bramen is inderdaad, dat het bloeien en vruchtdragen van de takken van het vorige jaar op dezelfde plek gebeurt als de nieuwe groei van die sterke/ snelgroeiende nieuwe takken die nú groeien.Maar dat is dus heel normaal. En daarmee ook wel het wat lastigere van de braam in je tuin. Je moet dat allemaal zien te managen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AshaiRey Geplaatst: 3 juni 2015 Share Geplaatst: 3 juni 2015 Wil je dit op een wat makkelijkere manier doen dan leid je de nu groeiende nieuwe takken allemaal aan draden één kant op. In de herfst of na de oogst knip je de oude takken af. Volgende jaar komen er weer van die nieuwe dikke scheuten en die leid je dan de nu lege kant op aan de draden. Dus iedere jaar wisselen van kant. Dit geeft een goede kwaliteit oogst, verlaagt de kans op schimmels en je kan er beter bij Quote Groetjes,Bram Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.