ruthje43 Geplaatst: 23 mei 2015 Geplaatst: 23 mei 2015 Het viel me een week geleden al op de voedingsstippen, zoals ik nu weet en nu komen de larve.Zie hier wel 6 a 8 in een blad en alle planten zitten onder de stipjes. Ik weet nu zeker dat het de mineervlieg is maar hoe ik er vanaf kom weet ik niet. Wie kan mij helpen, wand de lol gaat er zo wel af. Heb maar klein balkon, in de stad dus had dit niet verwacht. Ik heb knoflook en lavendel geprobeerd maar dat doet ze niets en tevens de dille voeden ze zich aan. Knijp er nu af en toe een paar dood, maar heb niet echt het idee dat dit iets uit maakt. Ik zet nu de deur naar buiten nauwelijks open wand binnen staan nog twee mooie tomaten planten en die wil ik dit echt besparen maar als het straks warmer word, is dat ook niet meer te doen.Wie heeft tips voor mij, alles is welkom Quote
Lola Geplaatst: 23 mei 2015 Geplaatst: 23 mei 2015 Ik doe er nooit iets aan. De planten kunnen er wel tegen. Quote
plimfec Geplaatst: 30 mei 2015 Geplaatst: 30 mei 2015 Ik heb ze ook elk jaar op mijn balkon. Maar zeker niet in alle soorten planten en nooit in mijn tomaten, die ook gewoon op het balkon staan. Dat geeft geen garanties voor jouw tomatenplanten, maar ik heb toch het idee dat de mineervlieg niet erg dol is op tomaten. De bladeren van tomaten zijn giftig, dus misschien weerhoudt dat ze ervan om ook de tomaat te ontsieren? Ik heb een grondige hekel aan de mineervlieg. Ik verwijder daarom elk jaar vanaf het vroege voorjaar en daarna regelmatig zoveel mogelijk aangetaste bladeren en knijp de beestjes ook vaak dood in hun snacktunneltjes. Als je dat niet doet, worden het er anders wel heel erg veel en dat vind ik zonde van mijn planten. Het ziet er niet uit ook. Misschien zijn er op een gemiddeld balkon in de stad gewoon geen natuurlijke vijanden voor die beestjes en tieren ze daarom zo welig. Ik zou althans niet weten hoe ze te bestrijden met andere insecten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.