Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

He Tralala. Zou ook zeker de sushimatjes vervangen door van die van plastic, wat Jorieke schreef.

Ik doe zelfs mijn camembert niet op die sushimatjes, maar op die plastic ruitjes matjes, omdat ik er te veel verkeerde schimmel dood kreeg. Succes!

Oh en Mellie, wat naar. Kun je je geld niet terug vragen en bij Leven van het land bestellen?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Yup. Exit sushi-matjes.

Ik heb (nog) geen plastic matjes (Dat stond nog op de planning. Bij de Brouwmarkt. Maar daar durf ik na de verhalen van Mellie bijna niet meer te bestellen )

Wateetons zegt dat harde kazen moeten rijpen op een houten plank, dus liggen ze for the time being op (grondig schoongepoetste) houten plankjes.

Vooralsnog lijkt dat goed te gaan...

Enne, veel succes Mellie met je brouwmarkt/LvhL avonturen. Het komt vast goed.

Hoge temperaturen zitten er geloof ik voorlopig toch nog niet in, dus je hebt nog effe

Geplaatst:

Bedankt! Ik kijk er inmiddels wel erg naar uit!

En laat je niet afschrikken. Af en toe moet iemand een pechgeval zijn. Volgens mij bestelt bijna iedereen hier bij brouwmarkt en gaat het normaal altijd goed.

Geplaatst:

(Durf amper te reageren omdat ik bang hen met de idd topic zweep er langs te krijgen

Maar dat is net een stapje te ver. Voel wel sympathie voor ze ip de een if andere manier. Ikga ervan uit dat het een eenmalig fawtje is.

Geplaatst:

Ja Mellie, het wordt nou wel een beetje veel off-topic ja Je kunt verder klagen in de klaagbank als het een groter probleem wordt nog. Of hier posten dat je bent begonnen met kazen als het probleem is opgelost.

En zou je je bericht door kunnen lezen en wat aanpassen? Er zitten aardig wat foutjes in, dat leest wat lastig. Dank je!

Geplaatst:

Borrelavondje met zelfgemaakte kaasjes gehouden. Wooow, wat zijn die zelfgebouwde kaasjes lekker zeg!

Mijn bijdrage was het Goudse kaasje van 3 weken (inmiddels zonder schimmel, hoera!) en een ieniemienie komijnekaasje van 2 weken.

Vriendinnetje had een 6 weken oude Goudse en feta.

Echt ge-wel-dig

kaaz95161522683475.jpg

Geplaatst:

Gefeli! Fijn dat het zo super bevallen is!

Als je em nog ietsje langer laat liggen, wordt ie trouwens nog smaakvoller.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

23 november 2016:

Zo, ik heb de 4 kaasjes van 1,5 week geleden gerookt. Met de koudrookgenerator, met heel wat zaagsel/poeder. 2 kaasjes heb ik van 11 tot 22 uur gerookt, en de 2 andere hebben er daarna nog een uur of 4 in gezeten.

IMG706421721479918103.JPG

Ik heb 1 van de kleinere kaasjes van die 4 stuks van de week aangesneden. Hij lag blijkbaar al zo lang! Erg lekker kaasje, mooi smeuïg ook, door het roken misschien? Dat ie daardoor minder uitdroogt? Ik weet het niet, maar het valt wel op.

Geplaatst:

Wat een geduld! Zeer overjarige rookkaas. Heb je die kaasjes na het roken in de wax gezet? Heb je ook een foto van de binnenkant?

Geplaatst:

U vraagt, wij draaien

Eerst dus 10 dagen rijpen/drogen, daarna lekker lang (koud...) gerookt. Ze gingen er om 11:00 in, en 's avonds om 22:00 uur heb ik nog zaagsel toegevoegd zodat ie nog wat uren door zou roken 's nachts. De kleinere kaasjes (dus ook degene die we nu eten) heb ik er toen in de ochtend uitgehaald, de andere 2 heb ik nog wat uren gerookt.

En na wat uitwalmen heb ik ze in de wax gezet ja.

IMG481897081527778257.JPGIMG481654731527778255.JPG

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Half juli braken er 2 waxlaagjes van 2 kaasjes open. Ik had het wat laat door dus er zat al aardig wat schimmel op. Bij 1 van de kaasjes tot diep IN de kaas.

IMG531520351533202952.JPGIMG531658041533202954.JPGIMG531759311533202956.JPG

En gisteren kwamen daar nog 2 kaasjes bij. Alle 4 zijn gemaakt van ongepasteuriseerde melk. En liggen in de kelder. Die is niet heel koel op dit moment, maar nog steeds de meest koele plek (op de koelkast na dan...) om een kaas te bewaren.

En het kaasje van ongepasteuriseerde melk wat ik daarvoor had gemaakt als test, ligt er nog steeds goed bij. Vreemd... Deze 4 zijn wel allemaal gemaakt met kruiden, 2x brandnetelmelange en 2x komijn. En dat kaasje wat nog OK is bevat geen kruiden. Die kruiden zijn wel verhit, en afgekoeld voordat ze in de kaas gingen.

Er zit een apart geurtje aan de kaasjes, maar ze smaken verder wel goed. Geen gaten ook. Behalve dan wat kleine gaatjes in die met brandnetelmelange waardoor die schimmel zo diep kon komen.

Geplaatst:

En je leeft nog

Geen idee wat er dan in je kaas komt en of het inderdaad de kruiden zijn die de slechte schimmel meeneemt. Daar lijkt het wel op is mijn eigen ervaring..de kaasjes natuur blijven het beste. Ik heb mijn kaasjes toch maar in de koelkast, de koudste plek in huis is op dit moment 23 graden...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ahhhh! Dat had ik ook moeten doen, van die koelkast. Ik heb het ze maar uit laten zingen, en nu drijven de kaasjes in hun waxjasje. Er zit raar vocht omheen. Olie? Water? Schimmelsmurrie? Geen idee. Ze zijn niet echt gebarsten nog. Een andere wel trouwens. Maar daar was de schimmel wel beperkt gebleven tot de barst. Was uiteraard naturel kaasje. Benieuwd hoe die ‘drijvende kaasjes’ straks smaken...

Vet jammer wel van die schimmel door je hele kaas Joriek. Beh. En van 4. Dat is ook wel veel. Benieuwd hoe die ene niet opengebarsten ongepasteuriseerde kaas is bij aansnijden. En of dat rare geurtje er ook aan zit.

Wat ik nog wilde schrijven (jullie triggeren me ) waren twee andere bevindingen.

1- mijn gevacumeerde kaasje. Ik had beloofd nog een update te sturen van mijn laatste gevacumeerde kaasje. Maar ook over de een na laatste had ik nog een nieuwe update. Ze maken na het vacumeren nog wat schimmel aan, dat door zuurstofgebrek niet verder gaat. Echter het water dat vrij komt bij het langer liggen in de vacuümzak, krijgt de smaak van de schimmel en je kaasje dus langzaam ook. Het vacumeren is een lekker snelle methode. Maar ik ga het toch niet meer doen. Schimmelsmaak was niet overheersend (lief proefde het niet) maar ik wel en stond me steeds meer tegen.

2- ik heb vorig kaasseizoen noodgedwongen enkele kaasjes twee keer laten drogen (1x uit hun wax jasje gebarsten). Die kaasjes komen nu als allerlekkerste uit de bus. Gaan kwa smaak meer naar extra belegen toe. Droger en wat sterker. Ik vind ze heel lekker. Uiteraard wordt het komend de truc om te kijken of deze toevalligheid te herhalen valt. Met langer laten drogen oid. Maar goed. Wel erg aardig resultaat van een foutje vind ik zelf.

Geplaatst:

Balen Jorieke! Bij de kaasmakerij schimmelde de brandnetelkaas ook altijd heel snel herinner ik me. Vooral als die aangesneden was was er geen houden aan met al die brandnetelgaatjes.. Had je de kruidenkazen met een naturelkorst -je weet wel- gemaakt?

Charly, ik vond dat er een waxsmaakje aan de korst van de zwetende/drijvende kaas zat. Heb de korst er afgesneden en toen was het goed. Maar dat is al wel een paar maanden geleden, toen het nog niet zo lang zo warm was.. Ik denk dus dat het vocht smeltende wax met kaaszweet is

Ik vraag me af waarom er water vrijkomt uit je gevacumeerde kaas? Was ie nog niet droog genoeg misschien? Bij waxen krijg je dat toch ook niet?

• 1 maand later ...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb vandaag voor het eerst kaas gemaakt. Jeej!

Maar wat een proces zeg.... opwarmen temperaturen, zuren, stremselen, wrongelen... het leek een oneindig proces toen ik vanochtend nietsvermoedend aan dit avontuur begon. Ik heb nu 3 kazen en maar 2 vormen... Ik heb de laatste restjes wrongel in een zeef gehangen. Vond het zonde het weg te gooien. Mooie contrapsie, maar daar is voorlopig ook alles mee gezegd. Nu maar eens kijken of het werkt.

7259503904fec24adaf1d1fcf47198fc.jpg

Niet echt duidelijke foto, maar men neme een zeef. Daar bovenop een gewicht (1,5 gewicht eigenlijk) en nog 2 gewichten om de zeef in balans te houden zodat het niet in de wasbak kukelt.

Een kaasvorm is zo veel praktischer

86d6e9ffa2ab4d1d1bba5486067c66eb.jpg

Laatste x persen en straks mag het eraf en zijn we bij de stap beland dat ze 10 u zonder kaasdoek in de vorm mogen. Zó nieuwsgierig!

Geplaatst:

Ow en nu heb ik gelijk een vraag.

De rest van mijn zuursel is ingevroren in ijsblokzakjes. Hoeveel ml is een klontje ongeveer? Ik neem aan dat je het eerst laat ontdooien en dan kun je het sowieso wel precies meten, maar handig te weten hoeveel klontjes je moet ontdooien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...