Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lekker

Over weckketels (met thermostaat) gesproken: zijn die ook bruikbaar voor kaasmaken? Of zijn ze te onnauwkeurig?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dit jaar nog geen kaas gemaakt. Het komt er steeds niet van, nu zou ik eigenlijk morgen kaas maken maar we zijn ietwat in de lappenmand en toch veel te doen dus valt het kazen af. Ik heb nog maar 7 kaasjes liggen.. de tijd dringt!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Speets: er zijn wel mensen die een weckketel gebruiken. Ik weet niet precies hoe (temp.? in de pan zelf of au bain marie?) en wanneer (welke kaassoorten?) en waarom (voordelen t.o.v. normale pannen).

Het zal niet voor Goudse kaas zijn denk ik, want daar moet je nawarmen met warm water omdat je er ook meteen mee 'wast'. Parmezaanse kaas en dat soort soorten waarbij je langzaam nawarmt op het fornuis zullen dan geschikt zijn?

Vaak hoef je de temp. niet zo lang heel constant te houden.

@Jet: nog maar 7 kaasjes? Oh nee! Dan moet je nodig weer aan de slag ja.

Geplaatst:

Sjonge wat een interessant schimmelkorstig gekleurd stukje Gelukkig was je kaasje niet aangetast!

Ah Jet, ik lig ook achter op mijn kaas-schema. Ik heb er nog 12 nu. Maar dat hadden er 16 meer moeten zijn. Ik geloof dat 8 kaasjes per maand iets te ambitieus was

Morgen stond hier ook op de planning om er in ieder geval 4 bij te maken. Maar ook hier vet aan t snot. Ik sluit het nog niet uit, maar als ik er vannacht weer 2x uit moet om water te drinken voor droge keel, dan is mijn humeur onvoldoende zonnig om 25 liter melk tot een ontspannen kazig einde te brengen.

Ah. Over het vacumeren: dat bevalt nog niet al te best hoor. Toch schimmelplekjes her en der. Het lijkt niet echt erger te worden, maar waxen tot dusverre wel echt mooier resultaat

Let svp niet op de grote scheuren in de kaas

a9c039a2c0936c730442bad245867502.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

En? Ging het goed Charly?

Speets, op het kaasforum gebruik(t)en mensen wel weckketels voor het kaasmaken. Misschien kan je daar eens rondneuzen?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Door dit topic ben ik ook kaas gaan maken!

Wat voor emmers gebruiken jullie om de melk in te vervoeren? Ik zoek nog iets voor totaal 40 liter...

En ik ben 2 kaasjes vergeten te pekelen en de coating zit er al om. Wat gaat daar mee gebeuren?

Geplaatst:

Leuk dat je ook kaas bent gaan maken! Heb je al wat kunnen eten of ben je pas net begonnen en wacht je dus nog op je eerste 'oogst'?

Ik heb 25 liter emmers van Brouwmarkt. Zonder kraantje. Als wat nog groter is lijkt me lastig tillen? Je moet het toch van de boer naar je eigen keuken zien te krijgen en dan is 40 liter een hele til.

Het pekelen is voor een wat betere bewaarbaarheid, en voor smaak. Ik ben het nog nooit vergeten dus ik kan je niet vertellen wat er nu met je kaasjes gaat gebeuren Maar houd ons vooral op de hoogte!

Geplaatst:

Ja een kaasje van 3 weken maar dat was nog even te vroeg, die van 4 weken was al beter van smaak.

Wel erg ingedroogd dus nu aan het verzinnen om een hogere luchtvochtigheid te krijgen, en hij was zo op dus nu 2 kilo Edammer vormen besteld want ik had 650 gram vormen. En een grote pan besteld hopelijk past die nog wel op de kookplaat...

Maar grotere kaasjes moeten zeker ook langer liggen? We willen jonge kaas of jong belegen.

Eerste keer had ik de melk gepasteuriseerd (72 graden las ik ergens?) maar dat afkoelen was veel werk en tijd dus 2de en 3de lichting niet gedaan, nog geen opbollende kaasjes dus gaat nog goed.

Verse melk bij mijn broer vandaan in ruil voor de helft van de kaas

Geplaatst:

Das een goeie deal

Ja grotere kaasjes moeten ook langer liggen. En als je met coating werkt dan is het nog wel even zoeken naar een ruimte met een goeie luchtvochtigheid of heb je al een 'grot' (omgebouwde koelkast) gemaakt?

Ja, pasteuriseren is met grotere hoeveelheden melk in grote pannen wel een gedoe ja. Als er niets opbolt dan is dat top en werk je het beste met rauwe melk ja

Geplaatst:

Mijn peperkaasjes van vorige week zijn gaan barsten tijdens het drogen, ik heb ze met barsten en al gewaxt, god zegen de greep.

Nu gisteren twee fenegriek kaasjes gemaakt en een zak wei ( oftewel de ricotta wilde niet lukken bij mij dit keer) die door de gootsteen wegliep.

Ik was verbaasd en blij dat de fenegriekkaasjes op een gram na hetzelfde gewicht hebben.

Zou het drogen in een erg koude kamer de barsten kunnen veroorzaken?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ah Appelvrouw. Wat jammer van je kaasjes! Ik heb de vorige, vorige keer ook een lichting gehad die gebarsten was gewaxt. Die zijn prima gebleven. Al was het een beetje pielen om de wax er goed af te krijgen bij het opeten op de plek waar ie gebarsten was. Ik heb de gebarsten kaasjes wel iets langer laten drogen trouwens.

Interessante theorie van die koude. Zou zeker interessant zijn om te ontdekken wat de oorzaak is!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Met een kilo of 2. En dat kleintje met wat ik voorhanden had

Ik had 4 liter melk. Had ik vorige week ook, toen paste t precies in 1 vorm. Maar t stremmen ging vandaag ook wat moeizamer dan vorige week.

Ach, we zullen wel zien wat 't wordt

Geplaatst:

Benieuwd of het lukt Tralalalala! Lekker bezig in ieder geval

Ik kan alleen jaloers toekijken helaas. Wij hadden een lekkage vandaag, oude leiding ‘ergens’ die niet meer puik is. Dus alle plannen om te kazen vallen letterlijk in het water.

Nou ja. Als het dit seizoen niet meer lukt, volgend jaar vol goede nieuwe ideeën weer verder!

Geplaatst:

Ik heb maar gebeld met brouwmarkt hoe het staat met mijn bestelling. Duurt namelijk al een poos.

‘Die is tussen wal en schip beland mevrouw’... dus! En tot overmaat van ramp lag het systeem er spontaan uit, dus er wordt op een later moment op de dag gekeken. Mijn kaasmakerij begint nu al met heel veel rompslomp. Wordt vervolgd...

Geplaatst:

Ja, ik heb inderdaad zo'n mini-wijnklimaatkastje. Een vriendin van me heeft dezelfde en haar kazen zijn wel prima...

Misschien een volgend kaasje eens buiten de kast laten rijpen en kijken wat er dan gebeurt.

Wordt vervolgd.

Geplaatst:

Ik weet niet hoe off topic dit wordt bevonden, maar mijn kaasdromen worden steeds meer een fata morgana... wéér gebeld met brouwmarkt, omdat ik niet meer ben teruggebeld en ze kunnen niet zeggen wanneer mijn bestelling binnenkomt... dus ik vrees met de lente in aantocht en jullie verhalen hier met vooral geen kaas maken in de hitte, dat het voorlopig niet meer gaat lukken. Echt grrrrrrrr. Heel irritant!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...