Stoyanov Geplaatst: 21 mei 2015 Share Geplaatst: 21 mei 2015 Iemand toevallig bekend met het stekken/vermeerderen van buxus.Het lijkt me wel leuk om buxushaagjes te maken om daarbinnen mijn kruiden op te kweken.Idee van een kloostertuin zeg maar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 21 mei 2015 Share Geplaatst: 21 mei 2015 Buxus laat zich wel makkelijk stekken ja. Ook wel op meerdere momenten van het jaar , maar straks met een maand is prima. Dan wacht je nú met het snoeien van de buxus want die groei is wel wat te slap. Maar met een maand of iets langer is die nieuwe groei wat 'harder' en dan laten die scheuten zich prima stekken. Maar dan begin je dus met echt hele kleine stekjes he ? Maar goed, je zal er honderden nodig hebben ? Dan is klein beginnen niet zo gek. Maak een bed in de tuin, een goed afgebakend stuk, met de bovenste 15 cm een laag goede gezeefde grond met brekeszand vermengd bv. Zeer doorlatend dus. Daar steek je je honderden stekjes in op rijtjes.Je spant er een vliesdoek overheen nadat ze allemaal staan, tegen de te sterke zon of een te sterke wind ( uitdroging ), of je neemt een luwe schaduwrijke plek. Alles mag nooit helemaal uitdrogen , maar te nat is nog erger. vrij gemakkelijk dus, maar veel werk. volgend voorjaar voor de groei ( maart april ) de planten opnemen en uitpoten. Uitvalpercentage zal tussen de 10 en 20% liggen schat ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stoyanov Geplaatst: 22 mei 2015 Auteur Share Geplaatst: 22 mei 2015 Dank je wel Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen123 Geplaatst: 23 november 2015 Share Geplaatst: 23 november 2015 Even inhaken op dit draadje, ik wil ook buxusstekken gaan zettenals ik diverse sites mag geloven die ik vindt kan dat ook prima nuMáár wat ik me afvraag is, kan ik ze ook binnen zettenBij ons op zolder (altijd zo een 18,5 graden en voor het raam op het zuiden heb ik wel plaats om een bak stekken neer te zettenZou deze warmere/stabiele temp. een goede omgeving zijn om stekken op te kweken of lukt dat niet binnen ? En is het eventueel zinvol om de boel in plastic te steken, dus een kweekbak/kas te maken ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen123 Geplaatst: 24 november 2015 Share Geplaatst: 24 november 2015 Niemand die het weet ? eventueel zou nog een optie zijn om ze op het dakterras te zetten, ik zou dan nog met een paar balkjes en transparante folie en klein kweekkasje kunnen makenik hoop dat er iemand is die weet wat slimmer is, binnen of buiten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Waaslander Geplaatst: 24 november 2015 Share Geplaatst: 24 november 2015 Nu stekken? Het is niet de tijd om buxus te snoeien ,geen snoeisel dus geen stekmateriaal. Stekken nemen en dan op kamertemperatuur plaatsen ga met schok uit winterrust maar heeft geen wortels om de sapstoom op gang te brengen. Ik vermoed dat buiten temperatuur beter is zodat stekken langzaam uit de winterrust gaat. En dat sapstroom ook langzaam op gang kan komen en hopelijk ook de wortels komen. Dit is mijn vermoeden maar geen ervaring mee, wel met stekken in zomer/herfst . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen123 Geplaatst: 24 november 2015 Share Geplaatst: 24 november 2015 Ja dacht ik ook maar ik vindt meerdere berichten die doen vermoeden dat het nu ook kan dit is er één van:Neem een goed afgerijpte stek in juli, augustus of vanaf september tot maart Nou ja, we hebben 1 plant die het eea schade heeft, dus die wordt geofferd voor stekken, het verhaal van de temp is me duidelijk De garage is een aantal graden warmer, ik ga het gewoon proberen, ik denk dat ik 2 bakjes maak, beide een soort van kas voor een goede luchtvochtigheid en plaats ik er 1 boven en 1 in de garage voor een week of 2 en dan die ook naar bovenlukt het niet dan is er geen man over boord, maar wel leuk om te proberen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen123 Geplaatst: 10 december 2015 Share Geplaatst: 10 december 2015 inmiddels toch een hoop stekken van een buxus die in de zomer flink beschadigd waardoor we deze genomineerd hadden als stek materiaal, er zit nog heel veel aan, dus dat kleine beetje mist de buxus niet We hebben 1 tak weg geknipt daar alles stekker van af gehaald, minimale wondschade dus nu staan de buxusstekken in bakken waar ik met bamboo stokjes en plastic een soort kasje van gemaakt hebDe vraag is nu moet ik in dit plastic een paar gaten steken of volledig afgesloten laten ? ik ben nog niet zo groen, dus ik vraag het liever om de kansen op een succesvol buxus veldje te optimaliseren Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mariekeenfrance Geplaatst: 20 december 2015 Share Geplaatst: 20 december 2015 Ik doe het altijd zo: normaal snoei ik twee maal per zomer, nu sla ik de eerst keer over en in aug ongeveer knip ik verhouten stekken van de planten af. Ongeveer 10 cm. De bovenkant knip ik ook eraf en van de onderkant haal ik op zo'n drie cm de blaadjes af. Ik heb dan al een bak of pot met aarde klaar staan en daar steek ik al die stekken in. Mogen vlak bij elkaar staan. De bak zet ik op een beschut plekje in de tuin. Je ziet vanzelf als ze wat gaan groeien. Zo doe ik dat ook met Lavendel, maar die zet ik in de winter binnen op een koele plek. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen123 Geplaatst: 20 december 2015 Share Geplaatst: 20 december 2015 Dank je voor je reactieIk weet dat het niet de meest ideale tijd was om te stekken, maar ik wilde het tóch proberenOmdat ik nog geen antwoord kreeg of dat ik gaatjes in de zakken moest maken heb ik dat iig maar wel gedaanNu maar afwachten of ze aanslaan en anders in het voorjaar een nieuwe ronde Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen123 Geplaatst: 28 december 2015 Share Geplaatst: 28 december 2015 Ik kan melden dat het gelukt is, alles buxus stekjes hebben jonge blaadjes in de top zitten, lijkt me voldoende teken dat het succesvol verlopen isNu het weer nog zo zacht is ga ik nog een batch met stekjes maken, dan heb ik er zeker genoeg Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 29 december 2015 Share Geplaatst: 29 december 2015 Sowieso leuk dat het gelukt is natuurlijk he ? Maar toch zou er nu juist vanaf nú een moeilijkheid kunnen ontstaan, hóeft niet, maar ik denk het wel. Het is midden winter ( kwa lichthoeveelheid ). Je zegt dat de buxus-stekken nu dus nieuw groen laten zien. Dat is echt een maand of 3 à 4 te vroeg ten opzichte van hun normale cyclus. Dat komt dan in dit geval vooral door die hoge temperaturen. De stekken zijn gelukt, dat is wel fijn, maar nu ? Nu moet je de nog erg zwakke stekken in leven zien te houden tot eind maart, dat ze definitief naar buiten mogen. Hoe dat aan te pakken ? Zet ze voorál koeler. En zeker niet voor een zuidraam. Wel zo licht mogelijk, maar ook zo koel mogelijk. Liever naar 5 á 10gr overdag en uit de zon.In maart of april als ze naar buiten kunnen, zet ze ook dan voorlopig niet in de volle zon. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen123 Geplaatst: 30 december 2015 Share Geplaatst: 30 december 2015 Eigenlijk doe ik precies wat je adviseert om niet te doen, maar dat is ook omdat het niet anders kan Ze staan precies op een zuidraam, echt zon is er niet, het is wel een vrij stabiele temp in die ruimte (in de winter altijd zo een 18,5 gradenkouder zetten is geen optie, ik moet ze dan buiten zetten (met zeer wisselende temperaturen en evt. vriezen) en de garage+schuur zijn te donker (en ook daar kan het vriezen Ik ben al blij dat het gelukt is, indien ze alsnog doodgaan dan plant ik in het voorjaar wel weer nieuwe, ik vind dit allang erg leuk Ik laat de zakken om de potten zitten (voor de hoge luchtvochtigheid) Over een maandje zal ik weer eens een update plaatsen Iig bedankt voor je bijdrage Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.