angela († maart 2025) Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 Ik heb nu al enkele jaren pioenrozen in de tuin staan, maar ze hebben nog nooit gebloeid iemand enig idee van de oorzaak? Quote
geertlaurent Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 Mijn moeder vertelde mij vroeger wel eens vaker dat pioenrozen (na verplanten) 4-5 jaar geen bloemen meer geven. Als ik het mij goed voor de geest kan halen is dat 15 jaar geleden ook echt zo geweest toen die van bij mijn groot tante verhuisde naar de toen van men ouders. Staat nu jaarlijks weer vol bloemen. Quote
Bit Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 Het is inderdaad bekend dat pioenen niet graag verpoot worden en lastig in bloei kunnen komen. Oorzaak is veelal ( ik zeg niet dat dat ook bij jou het geval is ) dat de plant te diep gepoot wordt. De plant heeft als je hem verpoot of als je hem koopt dus poot een vlezig wortelstelsel in een beetje een stervorm. in het midden zitten de neuzen of neus. dat is de groeipunt, waar het bald aan vast zat ( vergelijkbaar met Dahlia's bv maar ook aardbeien ). Die neus moet min of meer gelijk met het grondoppervlak of er nét ietsie onder, maar niet te veel. Zelf doe ik de neuzen gelijk met de grond en mulch daarna. Dat is voldoende. Zet je de neuzen te diep, kan het jaren en jaren duren , voor de plant die diepte weet te verlaten en terug boven komt met nieuwe neuzen. Blad maakt ie dan wel elk jaar, maar geen bloemen. Verder houden pioenen van een vrij rijke grond, liefst iets kalkrijk, mag zonnig staan maar nooit te droog dan, en zeker nooit té nat. Quote
Frans D Geplaatst: 21 mei 2015 Geplaatst: 21 mei 2015 Onze pioen heeft vanaf het begin goed gebloeid, met knoepers van bloemen.Staat op een Noordwest schutting (dus vrij laat zon), op een vrij zanderige bodem en ik knip hem ongeveer een maand na de bloei tot ongeveer de helft terug. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 mei 2015 Auteur Geplaatst: 21 mei 2015 Ik heb een soort een paar jaar terug gekocht een voor mij en een voor de buurman,die van de buurman bloeit vanaf het begin ieder jaar en die van mij dus nog steeds niet.Ze staan allebei eigenlijk de gehele dag in de zon (tuin op het zuiden) en buurman doet eigenlijk nooit iets aan zijn tuin behalve onkruid verwijderen terwijl ik nog wel eens wil mesten. Vorig jaar heb ik er nog een paar bij gekocht in andere kleuren maar dit jaar ook niets Ik zal een controleren hoe diep ik ze heb gezet kan inderdaad zijn dat ik ze wat dieper in de grond heb gezet. Quote
geertlaurent Geplaatst: 21 mei 2015 Geplaatst: 21 mei 2015 Super goeie tip Bit Ben is benieuwd of die van mij dit jaar in bloei komt dan weet ik dat ik hem (toevalstreffer) goed heb geplant. Quote
wijo Geplaatst: 21 mei 2015 Geplaatst: 21 mei 2015 Ik heb vorig najaar pioenrozen geplant op de manier zoals Bit beschrijft. Daarna nog een keer verplant omdat ik verhuisde van tuin. Er zitten nu in alle planten bloemknoppen. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.