hofke37 Geplaatst: 19 mei 2015 Share Geplaatst: 19 mei 2015 Ik heb een maand geleden tomaten gezaaid en voor het raam in de woonkamer gezet. Nu valt me op dat de groei erg traag is, hoewel ze voldoende zonlicht hebben.Sinds deze week merk ik dat de blaadjes langzaam verkleuren. Wat doe ik verkeerd?- Is het te koud?- Te veel water?- Zou ik in elk potje nu al één zaailing verwijderen? Heb in elk potje twee zaadjes gedaan? Heeft iemand een idee? Of moet ik gewoon geduld hebben, het is de eerste keer dat ik tomaten zaai, weliswaar aan de late kant…. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 19 mei 2015 Share Geplaatst: 19 mei 2015 Ik zou haast zeggen dat ze vrij weinig licht ontvangen hebben, maar als ze voor een normaal raam staan kan dat haast niet... Eigenlijk kunnen alle factoren die je noemt (koud en te veel water) een oorzaak zijn. Beide vanwege de opname van voedingstoffen (die de gele kleur kunnen verklaren). Aanvullend de vragen: in wat voor grond je ze hebt gezaaid en hoe lang geleden het is dat ze boven staan voordat we je goed kunnen adviseren wat te doen. Weghalen zou ik niet doen. De plantjes zien er buiten de kleur namelijk wel oke uit (kort-stevig-goed formaat voor zaailingen), maar Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hofke37 Geplaatst: 19 mei 2015 Auteur Share Geplaatst: 19 mei 2015 De plantjes zijn even uit hun tijdelijke habitat gehaald voor een 'optimale' foto. Ze staan normaal gezien op het venster waar, als het weer meezit, de hele dag de zon op staat.ze zijn gezaaid in gewone steengrond met een laagje wit zand erop, zoals ik her en der heb kunnen lezen. De plantjes krijgen elke dag water, maar de potjes staan wel redelijk nat (normaal staat er nog een doorschijnend deksel over, waarbij het opstijgend vocht terug lekt op de plantjes). De eerste zaailingen zijn toch zeker een week of twee/drie boven komen te staan. Ben je hier wat mee? alvast bedankt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Haidabeach Geplaatst: 19 mei 2015 Share Geplaatst: 19 mei 2015 Dringende nood aan voeding? Daar kleuren wel meer dingen geel van in van die kleine voorzaai potjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Balto Geplaatst: 19 mei 2015 Share Geplaatst: 19 mei 2015 Ik zou als ik jou was gewoon een zaailing verspenen in potgrond en kijken of die het wel goed gaat doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 19 mei 2015 Share Geplaatst: 19 mei 2015 Het deksel mag er vanaf nu af. Dat gebruik je best alleen voor het ontkiemen. Als de plantjes eenmaal boven staan blijven ze te vochtig. Steengrond is stekgrond? Dat zou in principe geen probleem moeten zijn in dit stadium. Ik zou het volgende doen:- Deksel van de zaaibak af- De plantjes niet te vochtig houden- de helft van de plantjes in normale potgrond verspenen om te kijken of dat verschil maakt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hofke37 Geplaatst: 19 mei 2015 Auteur Share Geplaatst: 19 mei 2015 Het allemaal, bedankt voor de snelle reacties. Het dak gaat eraf en morgen verspeen ik ze verder in nieuwe potgrond. Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.