Roland Geplaatst: 17 mei 2015 Share Geplaatst: 17 mei 2015 Hallo, Tussen 2 gebouwen heb ik een op het zuiden gerichte muur van 4 meter breed en 2 meter hoog.Hiertegen wil ik een braam geen plaatsen. Ik ben op zoek naar een grote zoete braam, de plant zonder doorns en goeddragend. Nu kom ik op internet o.a. de volgende soorten tegen:Chester Thornless (grote zoete zwarte braam)Boysenbes Thornless (grote zoete zwartrode kruising) Wat zijn de verschillen tussen deze twee planten? Welk ras zouden jullie mij aanraden en waarom? Zou je nog een ander goed ras kunnen aanraden? En zou ik eventueel beide soorten tegen de muur kunnen plaatsen (denk aan plantafstand en ruimte tot de andere gebouwen)? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menno Geplaatst: 19 mei 2015 Share Geplaatst: 19 mei 2015 Persoonlijk ben ik geen fan van de Boysenbes en andere braam x framboos kruisingen. Ik vind de vruchten van deze kruisingen aan de zure kant. Ook laat de bloembodem bij veel van deze rassen niet los, wat oogsten met een schaar inhoud,.. omslachtig. Ook productie vind ik matig. Waarom niet drie palmetten van Chester Thornless aanplanten? (4 takken per plant) Houd er wel rekening mee dat een braam aan een zuidmuur in korte tijd veel rijpe vruchten produceerd. Dit bemoeilijkt het doorplukken (oogsten over een langere periode). Een zuidmuur is ideaal voor b.v een perzik ok kiwi. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 19 mei 2015 Share Geplaatst: 19 mei 2015 ik sluit me bij menno aan, de kruisingen zijn vaak vlees nog vis. zuidmuur in de zon: ik zou een abrikoos of perzik zetten. braam doet het beter in een wat vochtiger en koelere omgeving. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 20 mei 2015 Auteur Share Geplaatst: 20 mei 2015 Er is nog een schutting beschikbaar waar een braam kan staan. Deze is op het westen gericht en zal dus avondzon krijgen.De braam zal wel deels onder een boom komen te staan. Ik zou ook nog op de zuidelijk gerichte muur 2 soorten bramen kunnen platen met verschillende pluktijden.Chester Thornless met pluktijd in AugustesTriple Crown in september Oktober. ps Menno waarom drie palmetten op deze muur, worden de 3 bramenstruiken niet veel te groot? Als 3e zou ik er nog een Thornless Evergreen (pluktijd Juli- Augustes) of kiwi bij kunnen plaatsen. Jullie zien wel, van de kruisingen ben ik al afgestapt Abrikoos en perzik vind ik persoonlijk minder lekker van van een braam snoepen, vandaar dat mijn voorkeur mee ruit gaat naar bramen. Foto van westelijk gerichte schutting onder toekomstige boom Foto van zuidelijk gerichte muur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 20 mei 2015 Share Geplaatst: 20 mei 2015 triple crown rijpt in begin augustus nog voor chester. triple is een uitstekend ras met een goed braam aroma. Bij veel rassen ontbreekt dat vaak, wel grooot en zoet maar ze missen het wilde bramen aroma. ben geen fan van thornless. En ja dat plaatsje tegen de schutting. zou kunnen????? hangt ervan af hoeveel ligt de boom weg gaat nemen. Hou er wel rekening mee als je de zuidmuur gebruikt dat de rijptijd een stuk vroeger wordt. Triple rijpt dan al tweede helft juli. En dat je regelmatig water geeft. Bramen kunnen slecht tegen droge grond. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
missnynke Geplaatst: 22 mei 2015 Share Geplaatst: 22 mei 2015 Persoonlijk vind ik doornloze bramen vaak tegenvallen qua smaak, ik vind de wilde lekkerder.Ook de boysenberry vind ik erg zuur. De Tayberry is ook een kruising, maar veel zoeter. Mini-kiwis zijn ook erg lekker Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 23 mei 2015 Share Geplaatst: 23 mei 2015 Mijn advies : plant de doornloze braam "Loch Tay". Niet eenvoudig om te vinden, maar zonder enige twijfel de lekkerste doornloze braam (en ik heb er al wel enkele geproefd ). Het is een vrij recent ras dat er qua smaak echt wel een hoogvlieger is. Enigste nadeel van de plant is dat hij niet zo snel groeit als de andere bramen (maar misschien is dat wel een voordeel?) De analyse van de andere mensen betreffende braamhybriden deel ik niet, als je een Taybes of loganbes plukt als ze écht rijp zijn, smaken die goed, en helemaal niet zo zurig. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 19 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 19 juni 2016 Sugar, Kun je de verschillen aangeven tussen Loch tay en chester:-Smaak (ik begrijp Log tay beter smaak) in zoet, armona?-vruchtgrote-productie-ziekte resistentie-winterhard-overige eigenschappen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 20 juni 2016 Share Geplaatst: 20 juni 2016 Ik kan dat niet, maar ik kan je wel het resultaat weergeven van een veldtest uitgevoerd in opdracht van één van de grootste producenten van bramen en frambozenplanten http://www.rwwalpole.co.uk/blackberries.html Die resultaten zijn het gemiddelde van een lot proefpersonen. Persoonlijk vind ik Loch Tay lekkerder dan Triple Crown (vooral omdat het bij die laatste te nauw komt wanneer je oogst). Chester heb ik niet in mijn tuin staan. Stevigheid van de vruchten is van erg groot belang, ik heb hier ook braam 'Helen' staan, erg lekkere vruchten maar je kan ze amper oogsten omdat ze zo zacht zijn. Dus oogst je ze weer iets te vroeg, en dan zijn ze wat minder van smaak. Ik zou geen twee bramen planten, maar zeker een braamhybride en een braam indien je de plaats ervoor hebt. Een braamhybride (voorkeur voor Taybes en Loganbes) hebben bij juiste groeiwijze een grotere oogst dan een braambes. En de smaak van zowel Logan als Taybes is erg goed, Boyson vind ik zelf nogal bramering smaken. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 20 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 20 juni 2016 Dat is een interessante site. Ik heb momenteel een Thornless Evergreen. Deze heb ik als stek gekregen van mijn moeder (de nieuwe scheut is ook doornloos).Echter vind ik deze braam niet zoet genoeg. Het fruit dat je aanplant heb je toch enige jaren, daarom vindt ik het leuk om op zoek te gaan naar het voor mij ideale ras. Zelfde voor bv een druif. Het staat me wel aan dat de Loch Tay vroeg rijp is en de smaak goed is. Zo te zien zijn de vruchten iets kleiner dan bv de Chester.Ik zou de evergreen kunnen vervangen voor een Loch Tay en op een tweede plaats een braamhybride plaatsen. De Thornless Evergreen staat nu voor een schutting waar de avond zon vanuit het westen op komt.Ik heb nog een muur op het zuiden waar ook een braam of braamhybride kan staan. Echter staat 6 meter verderop de woning van de buren. Dus in het vroege voorjaar en late najaar is er schaduw op deze muur. Bij deze muur ga ik ook een vijg planten. Nog genoeg te onderzoeken en overdenken voordat we een beslissing nemen.Van de winter wil ik het tuinplan gereed hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 3 juli 2016 Auteur Share Geplaatst: 3 juli 2016 Kent iemand dit ras: incentive braamdit zou een nieuw ras zijn met vroege zoetrijpe bramen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.