Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beestjes in pruimenbomen

diesel4666

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen winter 8 pruimenboompjes geplant, in leivorm.

Nu zitten deze vol met (ik denk) bladluizen. Klopt dit?

Er zitten vooral zwarte beestjes op, zoals op deze foto's (er zitten ook enorm veel mieren op):

2015-05-17-2188691431891683.07

2015-05-17-2141561431891685.08

Ook zitten er witte beestjes:

2015-05-17-2189831431891681.16

Kan iemand mij bevestigen of dit bladluizen zijn?

Ik heb in een onbezonnen moment al wat takken, die enorm aangetast waren en vol beestjes zaten, weggeknipt en verbrand.

Maar wat doe ik best om hier vanaf te raken?

Ik dacht al boomband te kopen tegen de mieren. Zijn er goede biologische sproeimiddelen tegen luizen?

(ik heb ook net vandaag ontdekt dat mijn pas aangeplante beukenhaag (zo'n 60m) vol beukenbladluis zit. Wat een dag... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zijn luizen. Een van de hele vele soorten.

Als spuiten echt nodig is...??waarschijnlijk is het maar tijdelijk ook vanwege jonge aanplant (dit jaar sowieso veel luizen op alle fruit), meestal verdwijnen ze vanzelf later in het seizoen??...gebruik dan eens de zoekfunctie bovenaan rechts om heel veel topics over luizen, hun natuurlijke belagers en eventueel huismiddeltjes ertegen te vinden op dit forum.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, moet ik nog niet stressen. Zal eventjes afwachten.

Was gewoon geschrokken dat er op korte tijd zoveel blaadjes aangetast/volledig opgevreten waren.

In tussentijd zal ik boomband plaatsen, en van die omgekeerde bloempotjes met hooi ophangen. Benieuwd of dat snel helpt.

Sproeien zullen we dan nog even uitstellen.

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze er toch snel afspuiten met een stevige waterstraal (met de tuinslang of een flinke plantenspuit) en ook wel een eco spuitmiddeltje misschien

ze maken heel wat ingangen voor ziekten en je boompje verzwakt toch wel zo

geen takjes wegknippen, zonde van je boompje en ook een ingang voor ziekten nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ongetwijfeld flink last van bladluis, maar al die gaten in de bladeren worden natuurlijk niet veroorzaakt door luizen. Of het moet een soort monsterlijke, nieuwe luis zijn met een vervaarlijk gebit.

Iemand enig idee wie of wat voor die gaten verantwoordelijk is? Rupsen, slakken? Want ik heb het idee dat de TS zich zeker ook om die gaten zorgen maakt.

Verder zullen potjes met stro je op dit moment - op de korte termijn - niet zoveel helpen. Ik zou de luizen er inderdaad afspuiten met een flinke straal water en verder ben ik een grote fan van de larve van het lieveheersbeestje. Probeer die ergens vandaan te toveren en zet 'm uit op je boompjes. Dan weet je tenminste zeker dat er actief gewerkt wordt aan het bedwingen van de plaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...