Stoyanov Geplaatst: 16 mei 2015 Share Geplaatst: 16 mei 2015 Ik kocht van de week een zakje zaadjes voor bleekselderij.Gisteren heb ik mijn nieuwe kluitenpers ontvangen.1 plus 1 = 2 Gelijk uitproberen dus. Ik lees op het zakje (auf Deutsch) dat ik de zaadjes in een potje met aarde moet doen. In dit geval dus in de vers geperste kluit.Er staat op het zakje dat het een "Leichtkiemer" betreft en dat ik 0 mm aarde over het zaadje mag doen.Nu de vraag:Vorige week heb ik achtereenvolgens: Thym, Basilicum, Peterselie, Selderij gezaaid. Ik heb daar een aantal zaadjes in een potje met aangedrukte aarde gedaan en een heel klein laagje grond erover verkruimeld (paar mm).Ik zie na een week nog steeds niks boven de aarde uitkomen.Is dit normaal, of heb ik iets fout gedaan? Afdekken b.v.Op de zakjes van die kruiden stond namelijk geen info over het wel of niet afdekken van de zaden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 16 mei 2015 Share Geplaatst: 16 mei 2015 Over of een plant lichtkiemer is of niet, dat weet ik ook nooit. Ik zoek dat dan meestal op ofzo. Sla bv is dacht ik een lichtkiemer, maar ik kan het nooit onthouden.De door jou genoemde kruiden zijn nogal divers. Er zitten vaste planten bij, en veelal kan dat wel tot 3 weken duren voor dingen zichtbaar worden. Basilicum gaat veel sneller. Nooit te vochtig houden en nooit geheel laten uitdrogen. Maar vaak is het eerder te vochtig ( afdekken met plastic enzo wat mensen veel doen ) en dat geeft rot en dan komt er ook niks op. Veel dingen kun je nu ook beter buiten zaaien, omdat dingen soms helemaal niet te warm willen hoor. Nogal verschillend per soortje. sorry, geen eenduidig antwoord dus. Maar elke teelt is nét weer ff anders. Kruiden ? Kruid en kruid is 2 en nog 1 is 3 etc. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 16 mei 2015 Share Geplaatst: 16 mei 2015 bijna alles kiemt (ook) in het donkerals er 0,5 mm zaaidiepte op het zakje staat is het wel een lichtkiemer Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
nightvamp Geplaatst: 16 mei 2015 Share Geplaatst: 16 mei 2015 Je hebt ze wel op de juiste manier gezaaid. Thijm kiemde bij mij na een kleine week en basilicum na 2 weken ongeveer. Waarschijnlijk zal je thijmplantje elk moment opkomen. De meeste kruiden doen er wel even over om te kiemen, er is dus nog niks om je zorgen over te maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 16 mei 2015 Share Geplaatst: 16 mei 2015 Vooral peterselie en selderij staan er om bekend dat ze een lange kiemduur hebben . Dat ze na een week nog niet boven de grond staan is normaal. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.