Cherna Geplaatst: 10 mei 2015 Share Geplaatst: 10 mei 2015 Hallo allemaal, Wat een leuk forum is dit, en zo handig voor tuin-newbies die voorheen altijd in een flat gewoond hebben, zoals ik! Mijn nick is Cherna en ik woon in Den Hoorn (ZH). Dit jaar ben ik voor het eerst begonnen met werken in mijn tuintje. Het is op dit moment een totale puinhoop met meer paardenbloem dan wat anders, maar ik zet verbeten door met het uitsteken ervan. Mijn parkietjes zijn er ook blij mee, want die kunnen zo af en toe een blaadje meepikken. Een paar jaar geleden heb ik een halfslachtige poging ondernomen om wat moestuinplantjes te laten groeien, maar ben toen verslagen door het plaatselijk insectenleger: mijn peterselie was binnen een uur zwart van de mieren. Ook liep er een heel mierenspoor langs de gevel naar mijn balkon waar ze zich, door het schaapherderen van luizen, tegoed deden aan mijn bessenplanten. In totaal heb ik welgeteld één tomaat kunnen oogsten. Ook vond ik de informatie op internet en in boeken erg ingewikkeld. Al die dingen die je moet weten over de ideale samenstelling van de grond, het snoeien, de eigenaardigheden van iedere plant, poeh, da's niet leuk, daar heb ik het geduld niet voor, hoor. Daarna had ik een jaartje of twee even geen zin meer in een moestuin.. Door de recente moestuinactie van de AH is het toch weer gaan kriebelen. En dit keer wilde ik me er beter in verdiepen. Zodoende kwam ik op dit forum terecht. En wat was ik blij toen ik las over de Makkelijke Moestuin! Dat klonk mij als muziek in de oren. Na wat leeswerk op internet heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een moestuinbak besteld. Deze week is hij aangekomen, en ik heb er zin in! Alleen die vervelende buurtkatten.. Ik heb gisteren nog beschimmelde kattendrollen uit m'n 'perk' staan scheppen. Die wil je niet in je moestuintje hebben. Dus mijn man lief aangekeken en hij heeft toen heel stoer (electrische zagen en workmates zijn eng) een deksel met gaas voor het moestuintje gemaakt. Knappe kat die daar nog bij komt! Voor de vogels bedenk ik later wel een oplossing als dat nodig blijkt. Ik heb namelijk nare verhalen gehoord over vogels die verstrikt raken in vogelnet en dat lijkt me niet fijn. Goed, dus onkruid eruit, moestuinbak erin, dekseltje erop! En vanochtend net begonnen met zaaien. Ik heb er ook wat Afrikaantjes tussen gezet. Geen idee of dat handig is, maar als het bepaald ongedierte weghoudt, ben ik al blij. Het zal me geen tweede keer gebeuren dat ze m'n planten opvreten (*kruist vingers*).Oh, en ik heb ook een tentje, eh foliekas(?), bij de Lidl gekocht. Beetje goedkoop ding, maar het is onverwachts heel handig als opberghok. En er staan ook wat plantjes in waarvan ik nog niet weet waar ik ze neer wil zetten. Plus een kersenboompje dat vorig jaar totaal leeggevreten is door de vogels. Dit jaar moeten ze door het plastic heen, dus wellicht dat ik nu wel jam kan maken. Wow, is een behoorlijke lap tekst geworden. Hoop dat dat niet erg is Komt vast omdat ik het zit te tikken in mijn 'onkruidwiedpauze'. Was nog even aan't bijkomen van de gigantische klimop-wortel die ik zojuist tegenkwam: Leuk 'kennis' te hebben gemaakt en ik verwacht veel te hebben aan de berichten op dit forum en wens iedereen een fantastisch moestuinseizoen toe! Groetjes, Cherna Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
petersmit Geplaatst: 10 mei 2015 Share Geplaatst: 10 mei 2015 Hallo achterna, Schrijven over je tuin en bezigheden vind je ook leuk lees ik... Welkom hier! Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Samni Geplaatst: 10 mei 2015 Share Geplaatst: 10 mei 2015 Welkom! Ziet er allemaal goed uit! Ben zelf ook nog een absolute beginner en dit is idd een heel leuk forum waar de mensen echt de tijd willen nemen om je verder te helpen! Heb ook zo'n foliekasje en daar kan het echt behoorlijk warm in worden! Nog geen ervaring met dingen erin te zaaien want de eerste storm heeft em al meegepakt dus zeker zorgen dat ie goed staat! Heb mijne vandaag weer rechtgezet en nu zal er toch meer nodig zijn dan wat wind voor em weg te krijgen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jean Geplaatst: 10 mei 2015 Share Geplaatst: 10 mei 2015 Welkom ,goed bezig zeg Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 11 mei 2015 Share Geplaatst: 11 mei 2015 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 11 mei 2015 Share Geplaatst: 11 mei 2015 welkom en die paardenbloem het blad kan je zelf ook eten en van de bloemen wijn of siroop van maken. Recepten kan je op het forum vinden . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 mei 2015 Share Geplaatst: 12 mei 2015 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.