Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinkas overgenomen

Tuin514

Aanbevolen berichten

hai!

Ik heb even advies nodig we hebben een stukje grond overgenomen en daar staat ook een kas op.

De vorige eigenaars ken ik niet, het tuintje is ongeveer 3 jaar niets meer aan gedaan. Er stond in de kas wat onkruid, en een halve kas aan aardbeienplantjes

Ik heb de aardbeien gehalveerd en het onkruid eruit gehaald.

Nu komt eindelijk de vraag. Kan ik gewoon op dezelfde grond doorgaan? Of moestuingrond erin? Of omspitten? Of alledrie

Alvast bedankt!

Groeten,

Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af of de kas onder water zetten helpt tegen schimmels. en je moet het langdurig doen, net als veel bollentelers doen in noord holland.

maandje of zo. of wil je iets anders bereiken met spoelen.?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

spoelen in de kas is meestal om de zouten eruit te werken, niet tegen schimmels dus dat kan in korte tijd

ikzelf zou er nu alleen compost en wat mest in brengen en het een jaartje aanzien

de aardbeien nu in de gaten houden op ziekten en opbrengst want die planten zijn best wel oud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top, ik ga (nog) niet spoelen. Het idee van compost en mest bevalt me het beste ik heb ook een paar zakken bio moestuingrond gekocht, die ga ik op en door de oude grond doen? Met wat mest.

Dankjulliewel!

Groeten,

Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

stond er een skal eko keurmerk op? ega kwam vorige week thuis met een zak bio tuinaarde.stond er groot op. nergens een bio erkend keurmerk te vinden op de zak. je kan alles bio tuinaarde noemen, is geen beschermde naam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ikzelf gebruik enkel regenwater, dan hoef je nooit te spoelen. iedere druppel die op de kas valt wordt opgevangen in IBC vaten van 1000liter, en weer in de kas gebracht.

maar je geeft ze toch ook voeding? en de plantjes eten echt niet alles op, dus moet je toch spoelen denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stond bio moestuingrond op de zak , ze hadden geen andere behalve potgrond of bemeste tuinaarde, dus ben voor moestuingrond gegaan.

De bodemverbeteraar, was voeding voor moestuinplanten (iets in die richting) van a-z

Groeten,

Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spoelen van de kas is toch wel aan te raden ook al gebruik je alleen regenwater. Het spoelen is inderdaad bedoeld om de zouten uit de aarde te doen als gevolg van de meststoffen, die u aan de groeten heeft gegeven. Een tip: In de winter kan je sneeuw (zo veel mogelijk) in uw kas gooien en dan heeft u een natuurlijke manier van spoelen als de sneeuw dooit.

Mocht je twijfelen aan de kwaliteit van de aarde kan je ook een test laten doen van je aarde bij een tuincentrum. Ik heb mijn aarde bij de bodemdeskundige dienst van België laten uitvoeren. Je krijgt er een zéér gedetailleerde analyse bij (kostprijs 70 euro). De analyse is 3 jaar bruikbaar en je spaart op termijn veel nutteloze investeringen in mest en kalk. Veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef enkel kompost gemaakt van verteerde houtsnippers en planten zoals gemaaid gras en ander tuinrest matriaal. ik schat dat hier weinig zouten inzitten. is trouwens intressant: ik lees heel veel over mensen die voortdurend bemesten enz.terwijl ik enkel compost toevoeg.

ik ben nog niemand tegengekomen met vragen over bodemleven/activiteit. zit ook nog niet zo lang op dit forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...