0xygen Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Hallo, Ik heb een aantal tomaten planten. Ik wil ze nu laten wennen aan de temperaturen van buiten, daarom heb ik even buiten gezet. Maar als ik de tomaten naar buiten zet hangen een aantal bladeren al binnen een kwartier. Is dit normaal of zouden ze er gewoon moeten kunnen?Alvast bedankt voor jullie reacties Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Antoine Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Hoi Oxygen, Je probleem is dat je ze te lang binnen heb laten staan. Wat ik zelf altijd doe, is ze bij de eerste 'echte' blaadjes verspenen in grotere potjes. Dan na een week binnen zet ik ze in de koude bak. Vervolgens half mei in de volle grond zetten en liefst niet meer in potten, in de volle grond hebben ze alle energie nodig om te overleven, dat kan niet in een pot. Laatste tip: Wees niet te lief voor je zaailingen, anders krijg je slungelige plantjes. Liever een paar dagen droog dan altijd zeik-water-natte grond... Maar aan deze tips heb je niks dus wat je moet doen, ze uit de pot halen en in de volle grond zetten en de eerste dagen vochtig houden. Vochtig! niet nat! Als ze op de tocht staan, beschermen. Volle zon is prima, dat is goed voor de vruchten... Ik hoop dat dit helpt voor je... Succes! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0xygen Geplaatst: 8 mei 2015 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2015 moet ik ze niet eerst afharden? Ik zet ze zo meteen ook in de volle grond maar dit gebeurde tijdens de 2e keer buiten zetten om te wennen aan de temperatuur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Wel ff laten afharden... je plantjes lieten al zien dat ze dat nodig hebben omdat ze snel schrikken. Overdag naar buiten (niet direct in de volle zon zetten) en dan 's avonds weer naar binnen, paar dagen en daarna kunnen ze ook 's avonds en 's nachts buiten blijven (mits de nachttemperaturen hoog genoeg blijven).Dus je was goed bezig. Straks bij uitplanten in volle grond weer lekker diep planten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0xygen Geplaatst: 8 mei 2015 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2015 Als ik ze niet in de volle zon zet dan is de schok toch juist nog groter(schaduw is kouder)? Mijn planten hebben nu voor een groot raam op het zuiden gestaan, dus altijd veel zon. Ik heb ze gisteren een uurtje buiten gezet en vandaag 3 uurtjes. Nu zijn de bladeren trouwens weer stevig(ze staan weer binnen). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Ik bedoelde eigenlijk niet direct in de volle zon zetten... Zo van BOEM... volle zon...Dus eerst 's morgens met zwak zonnetje beginnen en dan kunnen ze er 's middags waarschijnlijk beter tegen als ze volop in de zon staan.En ze zijn sterk hoor, het afhangen van de bladeren is zelfbescherming. En kan wel wat langer als drie uurtjes lijkt mij... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0xygen Geplaatst: 8 mei 2015 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2015 ik dacht ik begin rustig, maar ik zal je raad opvolgen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 8 mei 2015 Share Geplaatst: 8 mei 2015 Achter het raam is de volle zon veel minder fel dan de volle zon buiten. Lijkt voor onze ogen niet zo, maar de planten merken het wel. Als de planten savonds binnen weer stevig zijn dan komt het wel goed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0xygen Geplaatst: 8 mei 2015 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2015 Ik had juist gedacht dat dit idealer was voor hun (binnen is het warmer dan buiten). Maar blijkbaar hebben ze dus meer moeite met de volle zon Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.