Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sperziebonen uitgeplant, te vroeg?

Gemma

Aanbevolen berichten

Ik pas op het moment even op de tuin van de buurman.

Die is even naar familie in Italië.

Hij heeft sperziebonen voorgezaaid en eergisteren uitgeplant tegen stokken.

Als door een wonder hebben ze de harde wind van gisteren overleefd maar nu zag ik dat ze voor de nacht van donderdag op vrijdag toch wel kou (5 graden) voorspellen.

Moet ik ze afdekken of gaat dit wel goed komen?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft duidelijk een gokje gewaagd met zijn bonen, voor vandaag staat er iig aan deze kant van het land weer code oranje en staat hier alles nog binnen. Het waait allemaal kapot anders. Ik zou ze proberen af te schermen met iets van vlies. Maar het is en blijft een gok van zijn kant. Er is tijd zat om opnieuw te zaaien voor hem als het niet goed gaat

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is hij op familiebezoek?

Hier ook de stokbonen (boeren tenen) vandaag buiten geplant . Ja eigenlijk een 14 dagen te vroeg , stonden in de serre en je zag ze groeien stond een stok bij van een meter en daar zaten er al verschillende boven . Dus vandaag maar bonenkegel gemaakt en ze er rond geplant in volle grond en stokken en boven stekende deel goed vast gebonden . Had deze 2 jaar geleden ook gezet en begonnen ook maar goed te dragen te laat op het seizoen . Dus nu heel wat vroeger geplant (maar te vroeg) . En nu was het dus kiezen gok wagen en ze buiten planten of staan kapot gaan door te kleine potten en breuk bij naar buiten plaatsen (begonnen al aan elkaar te draaien ).

Misschien heeft u buur het zo ingeschat als ik? En 14 daagse weerverwachting geef de komende 14 dagen als laagste minimum temperatuur voor Vlaanderen 9°C aan dus volgens mij geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij veel te vroeg.

Bonen leg je na de ijsheiligen.

Dus na half mei.

Staat volgens mij ook op de verpakking.

't Zijn wetenswaardigheden die vanuit de praktijk komen.

Lijkt mij goed om die op te volgen om teleurstellingen te voorkomen.

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zullen zien.

Ik heb ze voor de buurman even beschermd met een emmer zonder bodem eromheen (tegen wind).

Doek erover gaat wat lastig met stokbonen

Zelf weet ik wel dat je bonen legt na half mei...

Buurman doet dat meestal ook, maar dit jaar blijkbaar niet.

Hij komt met een weekje terug (dinsdag ).

Dus we zullen zien.

Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij veel te vroeg.

Bonen leg je na de ijsheiligen.

Dus na half mei.

Staat volgens mij ook op de verpakking.

't Zijn wetenswaardigheden die vanuit de praktijk komen.

Lijkt mij goed om die op te volgen om teleurstellingen te voorkomen.

Ik raad ook niemand aan ze zo vroeg te planten maar voor mijn eigen waag ik wel graag eens een gok .

Courgette zaai nu ongeveer ook het best ik heb vandaag de 2de geoogst. Was ook een gokje.

Mijn tomaten zijn ook vrij vroeg gezaaid en naar onverwarmde serre overgebracht al zeker , maar hoe de planten er nu bij staan meer dan tevreden .

In februari frigo planten aardbeien gekocht tegen het weekend de eerste rijpe vruchten in de serre risico slechte bevruchting maar is zeer goed.

En ja de bonen zijn een 14 dagen te vroeg was ook een gok .

Maar slagingskans toch goed over alle experimenten en volgend jaar meer berekende gokken met gegevens van dit jaar. Natuurlijk is het ene jaar het andere niet.

En daar tegenover wortels Amsterdamse Bak 2 zaai handleiding gevolg te oogsten half maart tot eind mei ,maar zijn nog niet klaar om te oogsten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, men kan een gok wagen.

Maar dan moet men niet gefrustreerd raken als het niet lukt.

En het dubbele werk op de koop toe nemen.

De vraag was: te vroeg.

En daarop moet het antwoordt zijn: inderdaad te vroeg als men uitgaat van de aanwijzingen die er voor zijn.

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag was: te vroeg.

En daarop moet het antwoordt zijn: inderdaad te vroeg als men uitgaat van de aanwijzingen die er voor zijn.

Inderdaad te vroeg , maar sta geen foto bij om inschatting te maken van de situatie . Daardoor mijn 1ste antwoord dat het te vroeg naar buiten planten een logische gok kan zijn met te vroeg geplante bonen .

En je weet dat het voor niks kan zijn maar is dat niet bij elke gok ? De ene speelt op de lotto en de andere doe een gok met iet anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer ieder jaar wel een paar bonen te vroeg te leggen, baat het niet, het schaadt niet, mits ik de meeste zaden bewaar tot (na) half mei.

Tegen één stok staan al bonen van 50 cm, gaat goed, beschutte tuin. Afgelopen week nog bij een hok van 4 stokken bonen geplant. De bonen trek ik voor in de kas en hard ze af voor het uitplanten.

Gewoon voor de aardigheid, misschien lukt het een keer, dan heb ik vroeg bonen.

In het geval van de Italiëganger, die kan beter na terugkomst opnieuw bonen leggen. Nu raakt hij misschien alles nog kwijt, of heeft een slechte opbrengst. Het afschermen zal niet veel helpen, sorry omdat je zo'n moeite doet, maar zo erg is het toch niet om ze af te schrijven en met veel betere kansen opnieuw te beginnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan nog.

Vandaag wel harde wind hier.

Dus ff een deel wat opgebonden.

Ik weet dat het niet erg is om nieuwe bonen te planten.

Maar.. het is niet voor mezelf hè?

Ik pas even op deze tuin waar ze in staan, en dan wil je ze graag zo goed mogelijk verzorgen.

Of de buurman nou te vroeg was of niet..

In mijn optiek wel iets, maar zijn argumenten om voor te zaaien snap ik wel. (Vorig jaar 6x opnieuw bonen moeten zaaien vanwege de woelratten die de zaden opvraten )

Wellicht had hij beter iets later kunnen voorzaaien.

Maar ja, nu de lange termijn weerberichten gezien en die meldt dat het de komende 2 weken het zelfde blijft.

Dus tja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...