Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Help! Mijn paprika's in 1 dag verwelkt!

Lavandula

Aanbevolen berichten

Vanochtend nog niks aan de hand. Zojuist kwam ik thuis en trof ik dit aan...plantjes die bijna plat liggen. Ze zien er wel nog mooi groen uit...

2015043018073021261430410865.jpg2015043018051191101430410883.jpg

Onder t motto van fouten leert men, wat heb]ik verkeerd gedaan? En zijn ze nog te redden? Ik wilde ze eigenlijk vandaag verpotten naar een grotere pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel water kan dat veroorzaken.

Dat heb ik dit jaar bij m'n tomaten en paprika's voorgehad.

Als het dat is zou ik de aarde droger maken.

Hoe je dat het best doet, weet ik niet. Je kan ze niet in volle zon zetten als de plantjes daar niet aan gewend zijn.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de grond erg droog is, dan beter eerst water geven zodat ze makkelijker te verpotten zijn (zand blijft dan beter om de wortels zitten).

Oh dat vind ik juist niet.

Ik vind juist dat als het wat droger is de kluit er beter in z'n geheel uit komt.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als Itoero hou ik het op te nat. De wat gelere bladeren op de onderste foto kunnen een symptoom zijn van wortelrot. Draai eens voorzichtig zo'n potje om om het plantje er uit te halen en bekijk de wortels. Van jonge paprikaplanten behoren de wortels wit te zijn en niet geheel of gedeeltelijk bruin.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

Heb ze wat verder van het raam gezet ( uit de zon ) en de meeste zijn gelukkig weer hersteld. Ik wist niet dat paprika's niet in de zon konden, is eerste jaar dat ik ze kweek, dus nog beginnersfouten! Daarom ben ik ook zo blij met dit forum, hier al veel geleerd, maar nog niet alles gaat goed

Ik gaf ze elke dag water, dus

@ Frans en Itoero, ik denk dat jullie gelijk hebben dat ze dus ook te nat stonden. Een plantje heeft het niet overleefd, heb naar de wortel gekeken, niet bruin, maar heel kort. Dus denk dat ik de plantjes lui heb gemaakt door ze teveel water te geven waardoor ze niet genoeg wortel hebben gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water geven door een laagje in de bak te gieten waar ze in staan. Dan een paar uurtjes laten drinken tot ze genoeg hebben. Door water van onder te geven stimuleer je de wortels tot groei.

En pepers (en dus ook paprika's) mogen echt wel in de zon staan hoor. Ze hebben licht nodig. Maar achter zo'n raam in de felle zon kan het soms wat te heet worden. Dat moet je dan in de gaten houden en eventueel wat afschermen met papier oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

Heb ze wat verder van het raam gezet ( uit de zon ) en de meeste zijn gelukkig weer hersteld. Ik wist niet dat paprika's niet in de zon konden, is eerste jaar dat ik ze kweek, dus nog beginnersfouten! Daarom ben ik ook zo blij met dit forum, hier al veel geleerd, maar nog niet alles gaat goed

Ik gaf ze elke dag water, dus

@ Frans en Itoero, ik denk dat jullie gelijk hebben dat ze dus ook te nat stonden. Een plantje heeft het niet overleefd, heb naar de wortel gekeken, niet bruin, maar heel kort. Dus denk dat ik de plantjes lui heb gemaakt door ze teveel water te geven waardoor ze niet genoeg wortel hebben gemaakt.

Jazeker kunnen ze wel in de zon, maar zoals Erny zegt, in de huiskamer achter het raam lopen de temperaturen heel rap op, en dan kunnen ze wel flauw gaan hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze op een gegeven moment buiten in de zon zet gaan de bladeren weer slap hangen. Dan zet je ze uit de zon en de volgende dag gaan ze weer een uur in de zon. Je laat ze elke dag een uur langer in de zon staan. Na een week of zo zijn ze afgehard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Victorus, als je de bladeren te slap laat worden gaan ze water uit de vruchten halen en krijgen je paprika's dadelijk vlekken die bruin worden en de opbrengst (grotendeels) verloren doet gaan. Vorig jaar zelf aan de hand gehad op enorm zonnige dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...