Exquise Geplaatst: 28 april 2015 Share Geplaatst: 28 april 2015 Beste leden, ik wil graag een vijgenboompje in mijn tuin hebben om het mediteraans gevoel te introduceren. Ik heb het Brogiotto Nero ras op het oog omdat deze naar verluit enorm lekkere zoete en aromatische vruchten draagt. Hij is iets minder winterhard dan de alombekende Brown Turkey, maar de zoetheid van de vruchten spreekt me aan, want ik wil ze vooral in de keuken gaan gebruiken. Ik heb een muurtje in de tuin die Zuider gericht is dus ik vermoed dat dit ras er wel zal gedijen. Nu mijn vraag is eigenlijk de volgende: hoe groot moet de hoogte/breedte van de pot zijn waar ik dit boompje zal in planten? Moet je de pot aanpassen aan de grootte van het boompje of kan je al direct een grotere aankopen zodat hij een aantal jaar op z'n gemak staat? Bedankt alvast voor jullie adviezen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 28 april 2015 Share Geplaatst: 28 april 2015 zou hem niet in een pot zetten ivb wintervorst. of gaat hij in de winter naar binnen in een koude ruimte?bij mij vriest hij regelmatig tot de grond toe af. maar hij loopt dan vanuit de wortel weer uit. de laatste keer in 2012. maar als ook de wortels bevriezen.als je ruimte hebt zou ik de keuze maken: in de volle grond. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Estemy Geplaatst: 28 april 2015 Share Geplaatst: 28 april 2015 Heb je een kas? Mijn vijg staat s'winters in de kas (ook in de pot). En dan nog een doekje erover voor extra warmte. En ook moet ik je vertellen dat een vijg volgens mij niet zelfbestuivend is, dus als je veel oogst wil, dan heb je minimaal 2 bomen nodig (of 1x als je buren ook eentje hebben ). Mijn boompje is nu 2 jaar oud, vorige jaar wel fruit, maar het was niet binnen zomer rijp. Hopelijk gaat het deze jaar beter (en hopen voor wat bestuiving, want ik heb maar 1 boom), de bladeren en bloemen zijn er in ieder geval wel. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 29 april 2015 Share Geplaatst: 29 april 2015 vijg geeft vruchten zonder bestuiving! in de landen van herkomst wordt de bestuiving gedaan door een zeer klein sluipwespje, en die hebben we hier niet. vruchten zonder bestuiving komt meer voor, kaki bv. ook het perenras conferance geeft peren als de stempels kapot zijn gevroren en er dus geen bestuiving mogelijk is. niet overdadig, maar er hangen reuze peren aan. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
palmbird Geplaatst: 14 mei 2015 Share Geplaatst: 14 mei 2015 Als je vijg in pot staat moet je zeker om de paar jaar een grotere pot nemen.Anders heb ik ervaren dat hij zijn vruchten al vroeg in het seizoen laat vallen of geen vruchten meer krijgt.Meestal gaat het best tegen een muur (in volle grond).Ik zou zeker ook zomerstekken nemen en komende winter ook stekkennemen voor het geval je boompje dood gaat.Het is in feite ook beter om meerdere exemplaren te hebben wil je zeker zijn van elk jaar vruchten.Soms wil een boompje wel eens een jaar overslaan of loopt er wat mis.Brown Turkey geeft 9 op de 10 jaar wel voldoende grote vruchten om een goed ras te noemen.Na koude winter wel eens geen oogst van planten in volle grond.Daarom goed om wat potvijgen te hebben.Hier ook goed resultaten met Boskoop,Lisa,Bornholm ,Hardy Flanders.Pingo del Mel heb ik uiteindelijk weggedaan,vond de smaak ook minder.Lemon had hier te weinig vruchten en ook weggedaan.Madeleine des deux saisons ook iets minder maar geef hem nog een paar jaar de kans. Nooit vijgen genoeg maar ik probeer toch de minder productieve altijd weg te doen.Al bij al is Brown Turkey(een veel voorkomend ras) in vele jaren erg goed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
normanmichiels Geplaatst: 24 mei 2015 Share Geplaatst: 24 mei 2015 Een andere goede manier om te vermijden om telkens een grotere pot te moeten nemen, is om de 4 jaar een wortelsnoei toe te passen en hem dan in dezelfde pot met uiteraard nieuwe potgrond te plaatsen.Geen ervaring met Violette de Bordeaux? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.