Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

DIY verwarmde koude (nood)-kas

Sjuul

Aanbevolen berichten

tada, ook ik heb een leuke koningsdag gehad

dag 1:

P426023815001430160757.JPGP426023761711430160777.JPG

dag 2:

P427024571821430160787.JPGP427024657521430160797.JPGP427024839081430160811.JPG

vanaf nu zijn de plantjes het huis uit

Een lamp van 100Watt zorgt voor genoeg warmte om de kast tijdens koude nachten op temperatuur te houden. door de peer in te pakken in aluminium folie heb ik enkel warmte en geen licht.

Met een geïmproviseerde dimmer kan ik de warmte een beetje regelen.

Ik heb voor elke bak nog een extra piepschuim plaat die ik onder het plastiek kan leggen zodat hij aan de bovenkant geen warmte verliest. tegen de achterwand heb ik nog wat radiator folie geplakt met het idee dat het licht beter verdeeld wordt in de kas.

Ik moet toegeven dat ik ze zelf wel handig vind, ook omdat ze zonder plantjes heel erg licht zijn, ik kan ze met één hand op de zolder van de garage mikken.

Volgend jaar ga ik er ook in zaaien, dan maak ik wel iets dat de temperatuur automatisch op peil wordt gehouden.

Mvg Sjuul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de dimmer kan ik de temperatuur een beetje regelen, vannacht was het met lamp 80% gedimd 15*C.

Ja, kosten technisch kan er nog wel wat gebeuren, heb er nu een 100Watt lamp in zitten zodat ik altijd voldoende vermogen heb, als ik eenmaal wat verder ben kan ik een betere peer kiezen en een betere dimmer, deze wat ik nu heb stookt het teveel aan vermogen op.

Duur wordt het pas als mijn zaailingen dood gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de dimmer kan ik de temperatuur een beetje regelen, vannacht was het met lamp 80% gedimd 15*C.

Ja, kosten technisch kan er nog wel wat gebeuren, heb er nu een 100Watt lamp in zitten zodat ik altijd voldoende vermogen heb, als ik eenmaal wat verder ben kan ik een betere peer kiezen en een betere dimmer, deze wat ik nu heb stookt het teveel aan vermogen op.

Duur wordt het pas als mijn zaailingen dood gaan

ennuh: is het wel veilig (water +stroom = )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een veiliger idee en waarschijnlijk ook goedkoper in verbruik.

Je kan ook onder de aarde een verwarmingsmat leggen die gebruikt wordt bij waterbedden. Daarmee kan je de temperatuur ook nog eens goed regelen. En warme voeten werkt vaak beter.

Je ziet ze weleens op marktplaats staan.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

had geen andere optie, de lamp gebruik ik enkel om de kas 's nachts tot 15 graden te verwarmen.

Overdag staat de kast als het niet regent open, met de witte binnenkant en de folie achterwand hoop ik zo veel mogelijk licht in de bak te krijgen.

Grond verwarming ben ik mee bezig, ik heb verwarmingskabel die daarvoor ga gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kleine plantjes worden groot...

De helft van de plantjes is nu zo groot dat ze echt uit de kas moeten vertrekken.

25aq7ur.jpg

Ik plant ze in de vollegrond her en der in de tuin, om ze tegen phytoftora te beschermen ga ik gebruik maken van tomaten hoezen. Rondom de plant plaats ik PVC buizen zodat de zak niet aan de plant komt ook laat ik de onderste 10cm vrij voor een goede ventilatie.

De zakken trek ik alleen over de planten als ik de tuin ga sproeien of tijdens regenbuien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...