Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witte roest?

Yosha

Aanbevolen berichten

Toen ik gisteravond de vers geplukte rucola aan het wassen was, zag ik op een aantal blaadjes witte vlekken. Ze zitten aan de onderkant van het blad, en ik kan ze niet afwrijven. Vanaf de bovenkant gezien zie je alleen wat lichtgroene vlekken doorschemeren. Na googlen vond ik het wel erg op witte roest lijken (Albugo candida). En zo kwam ik er ook achter dat rucola tot de kruisbloemigen behoort, en het dus een rotatiecrop is. Deze staat er sinds vorig jaar, in nieuwe grond, en zonnig. Op het linker blaadje zie je een rand om de vlekken.

17033114868_a6d5ffb351_z.jpg

Ik heb nu een aantal vragen, en hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen. Is dit witte roest? Binnen hoeveel meter kan ik nog kruisbloemigen telen? Hoeveel jaar moet ik wachten tot ik daar weer kruisbloemigen kan telen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een handig boekje! Ik heb het meteen gedownload. Wat bedoel je met bio bestrijden? Dat ik het niet weg had hoeven halen of is weghalen ook bestrijding? De pas gezaaide broccoli staat er vlak naast en die haal ik straks ook weg (is nog niet ontkiemd, geen probleem), en in die strook komt voorlopig geen brassica. Moet ik de grond toch nog behandelen? Ik heb neem olie en rozemarijn olie, dat kan ik sprayen op de grond (10ml per 10 liter dacht ik, ik zoek het zo nog even op). Het gaat om een klein stukje met rucola gelukkig, dus het is amper moeite om het grondig te doen. Alle tips zijn welkom. Alleen zware giftige middelen wil ik niet gebruiken.

Ik heb verderop 2 bloemenborders waar wat mij betreft prima de boerenkool en broccoli terecht kan (5-7 meter verderop, is dit ver genoeg?) Die ga ik nog zaaien, dus geen levende kruisbloemigen in de tuin op het moment (witte roest heeft een levende gastheer nodig als ik het goed heb begrepen?) Kruisbloemig onkruid heb ik gecontroleerd in de tuin en heb ik volgens mij niet (hopelijk heb ik het goed gezien).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...