Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben er weer wat rupsenvangertjes bij. Vanmorgen uitgevlogen, wonder boven wonder kon ik een plaatje schieten van één van de pimpeltjes!

2vxfztv.jpg

Geplaatst:

Super leuk zeg en net wat je zegt ruize insekten vangers, heb je veel kasjes enzo hangen ik vindt dat zelf altijd erg leuk om zo

allerlei ideale plaatsjes voor ze te maken en ziet er tof uit in je tuin.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Hoi Hans,

We hebben wel wat kastjes hangen, maar deze pimpelmeesjes hadden toegang gevonden tot de spouwmuur. Ik zag een paar oogjes naar buiten gluren en was er net op tijd met de camera bij.

Groet, Monique

Geplaatst:

Nou echt leuk het lijkt met de vogeltjes die uitvliegen ook wel eerder dan normaal of dat direkt invloed van mooie weer is weet ik niet.

maar ik vindt het een pracht foto, het is net het leukste moment dat ze niet klein of juist helemaal volwassen zijn.

Geplaatst:

Ik was zelf ook heel aangenaam verrast. Natuurlijk hadden we ze al horen piepen en de ouders af en aan zien vliegen. Vanmorgen liep ik er langs en zag ineens zo'n piepklein bolletje naar boven huppen.

Snel camera erbij dacht ik, en zonder verder instellen, toestel gericht. 2 Seconden later hupte het eerste pimpeltje zo naar buiten en vladderde 50cm bji mij vandaan op een kale struikstronk. Geweldig!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren een salade gemaakt met groenten uit de tuin. Spinazie, lollo rosso en wat verdwaalde ijsbergsla. Heerlijk met feta, spekjes en wat olijven.

Jammer genoeg heb ik te veel spinazie gezaaid en schiet een deel ervan in het zaad. Geluk bij een ongeluk: ik heb mest en zaagsel uit het kippenhok in de moestuin gebracht en grappig genoeg komt hieruit spinazie op, ook nog iets wat op kool lijkt en iets grassigs. De spinazie laat ik staan. Af en toe vind ik ook een verdwaalde erwt

Vandaag toch nog maar wat stamslabonen leggen (Calima). Wat ik had gedaan komt niet of nauwelijks op.

Ook nog maar een zakje lollo rosso meegenomen (wat ik had waren een paar plantjes) en een zakje groenlof. Daar ben ik erg benieuwd naar. Nog nooit van gehoord en dus ook nog nooit gegeten. Volgens de verpakking smaakt het naar witlof. Lijkt me lekker.

Geplaatst:

Sinds een aantal maanden gebruik ik gedroogde bladeren in de kippehokken, dit geeft hele mooie mulch al na een week hebben ze al het blad mooi fijn gekrabbeld lekker wat mest erdoor gegooid, is zwart en mooi rul en heb ik elke week 2 vuilniszakken met mooie mulch/mest.

ik bespaar op zaagsel kopen en krijg nog fijne mulc gratis kado, enige wat je nodig hebt is een plek waar veel gedroogd blad ligt.

Zijn je nieuwe kippen eral ?

Geplaatst:

Hoi Hans,

Ja, de kippen zijn er alweer een week of 2. Ze leggen als de beste. Rustige vriendelijke kippen. Ik zal eens een fotootje maken.

Het zaagsel hoef ik niet te kopen, mijn man gebruikt regelmatig de van-dikte-bank, er staan genoeg zakken zaagsel in de schuur voor alle kippen van de buurt

Maakt het trouwens uit wat voor blad je gebruikt?

Groetjes, Monique

Geplaatst:

Ja eigenlijk zijn meningen over zaagsel in moestuin beetje verdeeld sommige zeggen dat zaagsel niet goed is, zelf denk ik dat beetje van houtsoort afhangt en zie ik minder problemen ervan.

eigenlijk zou je in die link van gisteren van composteren even moeten kijken wat ze precies over zaagsel zeggen.

Nee blad maakt niet uit, is best nog moeilijk een plek vinden met veel blad, maar ik heb die gevonden en ligt denk ik zoiets van 40 cm linden blad

daaronder zit gewoon zwart aarde van compleet verteerd blad dat gebruik ik ook maar zo puur, vooral bij de bessenstruiken enzo probeer ik een dikke laag mulch bij te houden.

Zeker met de droogte scheeld zo'n laag enorm, ik vindt het ook nog mooi gezicht ook.

Verder hebben we een Pools oud vrouwtje bij de tuin, die kan kweken als de beste en zij verzameld in herfst zakken vol blad echt super veel wat ze precies ermee doet weet ik niet, maar ik neem ook aan compost, ik heb haar er naar gevraagd maar ik versta haar te slecht

mogelijk vindt ze dat specifiek voor kleigrond heel erg goed.

In voorjaar zijn haar zakkenblad in iedergeval half verteerd, ik heb me voorgenomen omdat ook te doen, is zo gebeurd in onze Herfst.

Geplaatst:

Wat een verschrikkelijk mooie moestuin zo rond en dan met dat hek eromheen! Voor mij een voorbeeld

Dat wilde ik even laten weten..

Heerlijk om die foto's zo te zien..

Geplaatst:

Hoi Dorien,

Leuk om te horen, dank je wel!

We wonen bij elkaar in de buurt zie ik

Tenminste, in de buurt is een groot woord, maar wij wonen bij Hoogeveen.

Groetjes, Monique

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Een heel erg mooie tuin en zo'n mooie foto's.

Grappig, ik ben ook bezig met een rondje in het gras. Die van mij is wel stukken kleiner.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• Nieuwe aanmaken...