Flup Geplaatst: 1 april 2015 Geplaatst: 1 april 2015 Ik heb op internet een koude kas besteld, of beter gezegd eigenlijk 2 kleine koude kassen. Normaal zou ik die deels ingraven (cm of 10, zodat de kas iets verzonken ligt) en de bodem erin 30 cm eruitgraven, worteldoek erinleggen en dan opvullen met tuinaarde. Maar... hier leven ook muizen op het platteland en het zou kunnen dat daar ook een woelmuis tussenzit. Die wil ik niet in de kas hebben, dus volstaat deze oplossing dan? Of kan ik de bodem van de koude kas dan beter betegelen? Of volstaat mijn voorkeurconstructie? Quote
thijmen Geplaatst: 1 april 2015 Geplaatst: 1 april 2015 Denk er wel over na dat muizen zich door alles heen eten (bij mij zelfs door dun plastic) en door gaatjes kleiner dan 1 cm passen. Quote
RobO Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 Ik heb op internet een koude kas besteld, of beter gezegd eigenlijk 2 kleine koude kassen. Normaal zou ik die deels ingraven (cm of 10, zodat de kas iets verzonken ligt) en de bodem erin 30 cm eruitgraven, worteldoek erinleggen en dan opvullen met tuinaarde. Maar... hier leven ook muizen op het platteland en het zou kunnen dat daar ook een woelmuis tussenzit. Die wil ik niet in de kas hebben, dus volstaat deze oplossing dan? Of kan ik de bodem van de koude kas dan beter betegelen? Of volstaat mijn voorkeurconstructie? tsja, muizen houd je niet buiten, in de winter gaan ze lekker warm zitten hier, onder de kas of in de composthoopbij overlast zetten we valletjes met pindakaas ik zou trouwens de kasjes op een betonbandje zetten als zew tenminste een meter of 2 hoog zijn Quote
simke Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 Ja en verankeren aan de grond. Van de week ik hier met de storm een kas omgewaaid.En kijk ook waar de wind van daan komt. Vaak zuid Wester storm. Quote
Flup Geplaatst: 2 april 2015 Auteur Geplaatst: 2 april 2015 Dank voor de antwoorden en tips. Twee meter hoog is de kas zeker niet, ongeveer 50cm hoog met ramen aan de bovenkant die openklappen. Een echte kas komt er ook, maar nu nog even niet. Eerst de moestuin verder op orde hebben. Ik ga in eerste instantie kijken of de kas met worteldoek muisvrij alleen te houden is. En mocht dat niet zo zijn dan kan ik de kas er alsnog uithalen en betegelen. Quote
loes Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 geen ervaring met woelmuizen... maar zou het misschien helpen om een soort bak van gaas in te graven? Quote
RobO Geplaatst: 3 april 2015 Geplaatst: 3 april 2015 joh, mooie plaatjes piggy, hoe doe je dat? Quote
piggy Geplaatst: 3 april 2015 Geplaatst: 3 april 2015 Met een wild/bewakings camera. Vidoe of shots instelbaar, s'nachts infrarood. Werken met een bewegings sensor. Waren vorig jaar in promotie bij Aldi (merk Maginon, 69,99 euro) Quote
Flup Geplaatst: 6 april 2015 Auteur Geplaatst: 6 april 2015 Wel gezellig in jouw kas met al die dieren. Ik heb vandaag de kassen geplaatst met ingegraven worteldoek. Ben benieuwd! Hopelijk wordt het bij mij niet zo'n dierentuin, maar ja dat zal de ervaring leren. Quote
Erny Geplaatst: 6 april 2015 Geplaatst: 6 april 2015 Dat worteldoek zijn de woelmuizen zo doorheen. Beter was geweest, zoals Loes al aanraadde, om gaas, met kleine maaswijdte, in te graven. Maar... omdat je je mini-kasjes steeds koude kas noemt... vooral niet vergeten dat het behoorlijk warm kan worden in die kleintjes! Juist omdat ze zo klein zijn kan de warmte nergens heen als de zon er flink op brand. Dus in de gaten houden en bovenraampjes open zetten indien nodig. Quote
MartinH Geplaatst: 7 april 2015 Geplaatst: 7 april 2015 Ik leg altijd plukjes kattenhaar rond de plantjes waar ze niet aan mogen komen en dat werkt prima. Muizen ruiken een kat en komen daar niet in de buurt. Even flink de kat borstelen dus... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
piggy Geplaatst: 7 april 2015 Geplaatst: 7 april 2015 Heb een verwilderde gote kat rond lopen, maar die is bang van de woelmuizen/ratten en komt enkel in mijn kweekbakken zijn behoeftes doen. En de vos loopt in een grote bocht om de kool-etende konijnen heen naar de kippenren van de buurman. De moderne generatie! Quote
MartinH Geplaatst: 7 april 2015 Geplaatst: 7 april 2015 hahahaha, tja, de natuur van tegenwoordig.... Nou, de vos is bij mij niet bang, die heeft onlangs m'n hele kippenren geplunderd, 10 kippen in 1 nacht meegenomen. Had alleen wat vleugels en spul achter gelaten. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Flup Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Geplaatst: 14 april 2015 De kasjes staan met worteldoek. En overdag staat het raam open, want het is inderdaad behoorlijk warm. Ik heb al wel gemerkt dat sla in de volle grond beter groeit dan sla in de kas, dus die plant ik morgen ook over in de volle grond. Bedankt weer voor het meedenken, dat maakt het tuinieren toch wel makkelijker. Ik maak nog genoeg fouten, maar daar leer ik weer van voor het komende seizoen. Een volgezaaide moestuin zonder looppaden bijvoorbeeld heeft toch wel zijn nadelen als je onkruid wil verwijderen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.