Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal,

Ik heb recent een hoge bak voor op het terras gekocht van 1 meter op 1 meter.

Welke kruiden raden jullie aan? En hoeveel plaats ik er best in?

En zou ik er eventueel ook groenten moeten in zetten?

Alvast bedankt!

Rob

Geplaatst:

Voorbeelden van kruiden: bieslook, peterselie en basilicum. Dat zijn allemaal makkelijke planten. Groenten moet je er niet in zetten, maar mag natuurlijk wel . Sla is een goed voorbeeld of radijs. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Geplaatst:

In principe kunnen bijna alle kruiden in zo een bak gezet worden. Mijn tip is, om je keuze er vooral op te baseren wat je zelf (of eventuele huisgenoten / vrienden / familie) lekker vindt en veel gebruikt bij het koken of voor thee. Als je al een paar favorieten weet kun je vanuit daar verder kijken wat er nog mee te combineren is.

Geplaatst:

Inderdaad, ik zou er juist die kruiden in zetten die je zelf lekker vind. En ik snuffel graag op de markt en de uitgebreidere supermarkten bij de kruidenafdeling, zo doe ik ook vaak inspiratie op.

Munt kun je best in de bak planten, maar ik zou hem dan met pot en al in de bak zetten (dus met potje en al ingraven). Zo kan hij niet door de rest van de bak woekeren en heb je toch lekker verse munt.

(Een tip over peterselie trouwens (mocht je die willen zetten), neem dan vooral platte peterselie en niet de krul variant. Ik kwam er in mijn tuin achter dat de krulpeterselie 0 smaak heeft en alleen voor de sier werd gebruikt in restaurants )

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Munt zou ik overigens niet doen, dit is een flinke woekerplant. Deze kan naar mijn mening beter in een pot.
Je kan hem er met pot en al inzetten en dan die pot grotendeels ingraven... maar je kan hem evengoed naast de bak zetten natuurlijk, bij Citroenmelisse zou ik overigens hetzelfde doen. Kruiden zijn warmteminners, dus zet je bak in de zon.

Basilicum, bieslook, peterselie, wat tijm en eventueel een klein laurierplantje horen zeker thuis in een kruidenbak. Lavas (maggyplant) gaat te groot worden in een meterbak lijkt me dus die zou ik niet aanraden.

Geplaatst:

Alleen wat je in de keuken of als thee gebruikt.

Zelf heb ik melisse en muntsoorten (voor thee en mojitos)

Voor keuken heb ik basilicum (3 soorten), tijm, rosmarijn, salie, peterselie, koriander, bieslook, knoflookbieslook, dille en bonenkruid.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...