RW5 Geplaatst: 13 mei 2021 Geplaatst: 13 mei 2021 Heb je al vaker meloen met succes gekweekt Grork? Quote
RW5 Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 De eerste week na opkomst van mijn zaailingen had ik ze niet voor het raam staan maar net er onder bij een lage vensterbank. Op een gegeven moment hingen mijn zaailingen slap op het potje. Vanaf dat moment zit er geen groei meer in en heb ik ze in een schuur gezet. Maar ze groeien niet verder. In een kas zetten is nog te koel 's avonds? Wat kan ik nu het beste doen? Quote
sluipwesp Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 @RW5 Je meloenen hebben licht nodig om te groeien, de kou is minder belangrijk. Hier staan de meloenen al een maand in de koude kas en er zitten zelfs al kleine meloentjes aan. Dus die kou is van ondergeschikt belang nu. 1 Quote
RW5 Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 Bij jouw zijn het al plantjes. Bij mij zijn het nog jonge zaailingen. Kan ik deze dan nu gewoon al in de kas zetten? Quote
AshaiRey Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Vraagje, Bij gewone meloenen moet je na enkele bladeren te top eruit halen om zo zijraken te krijgen met vrouwelijke bloemen. Is dit ook het geval met watermeloen of moet je die gewoon laten gaan? Quote Groetjes,Bram
sluipwesp Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 @RW5 het is misschien handiger als je er een foto van plaatst hier. @AshaiRey Bij gewone meloenen die klimmen haal ik de kop er nooit uit, wel als ik ze laat kruipen want dan wil ik meerdere ranken. Watermeloenen zou ik toch laten kruipen en dus de top eruit halen voor meerdere ranken. Quote
sluipwesp Geplaatst: 21 mei 2021 Geplaatst: 21 mei 2021 @RW5 deze plantjes hebben het echt te donker gehad op het moment dat het kopje boven de grond kwam. Je kan ze beter opnieuw zaaien als dat mogelijk is want ik weet niet of dit nog wat gaat worden. Quote
Grork Geplaatst: 21 mei 2021 Geplaatst: 21 mei 2021 Op 14-5-2021 om 00:04, RW5 zei: Heb je al vaker meloen met succes gekweekt Grork? @RWS : Elk jaar is er wel een meloenplant aan het groeien. Klein be-tuint als ik ben wisselt het aantal. Ze groeien op in een bighopper, fietsmand, whatever. Bij het laatste stuk rijpen krijgen ze een doorzichtige paraplu,/zeil om warmte vast te houden, een aai over de bol en extra opgeschud hooi. ( Je moet ze wel te vriend houden natuurlijk ). Ze groeien naar de buren, over de railing , dwars door de sperciebonen , over uitgebloeide lathyrus of relaxed onder de swing ( hangende ligstoel). Eén keer was er een tweeling. Dat was leuk. Zijn tegelijkertijd geslacht. Zo ben ik dan ook wel weer. 4 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
redzebra Geplaatst: 21 mei 2021 Geplaatst: 21 mei 2021 Bewondering hoor, bij mij lukt dat gewoon niet al een paar keer geprobeerd, bij jou liggen ze o.a. lekker te rusten op een terrasstoel. Quote
sluipwesp Geplaatst: 22 mei 2021 Geplaatst: 22 mei 2021 @RW5 Het is wat laat om nog te zaaien maar al is het een sugar baby meloen zou het volgens mij nog wel kunnen in de kas. Je kan natuurlijk de plantjes die je nu al hebt staan proberen verder te kweken. Dan zou ik ze nog even in de pot laten staan maar wel op een warme en lichte plek. Quote
bassie76 Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Na een zeer slechte start van het seizoen door het koude weer in mei zijn de overgebleven watermeloenplanten met een door het warme weer geholpen inhaalslag bezig. Dit jaar een poging met Blacktail Mountain, Northern Radiance en één Sugar Baby. Quote
RW5 Geplaatst: 12 juli 2021 Geplaatst: 12 juli 2021 Er zijn een aantal kleine meloentjes waar een bloemetje aanzat, maar deze zijn verdort. Wat houd dit in? Bij een aantal andere zit er wel een bloemetje. Wanneer moeten deze bestoven worden? Ik top de plant niet, want dit is ook niet perse nodig? Quote
Swa Geplaatst: 12 juli 2021 Geplaatst: 12 juli 2021 Mooie opstelling heb je daar Bassie. Hier zijn 2 stuks Suger baby geplant geweest. Veel water, weinig meloen. Volgend jaar beter. Quote
RW5 Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Er zijn een aantal kleine meloentjes waar een bloemetje aanzat, maar deze zijn verdort. Wat houd dit in? Bij een aantal andere zit wel een bloemetje. Wanneer moeten deze bestoven worden? Quote
RW5 Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 (aangepast) Ik heb 2 planten in een zak potgrond zitten. Alleen de bladeren zijn slap aan een helft van de plant. Wat kan dit betekenen? 21 juli 2021 aangepast door RW5 Quote
RW5 Geplaatst: 12 oktober 2021 Geplaatst: 12 oktober 2021 Zijn er mensen die met succes meloenen hebben gekweekt dit jaar? Quote
Mellie Geplaatst: 12 oktober 2021 Geplaatst: 12 oktober 2021 Spitskool had er 12. Ja. Twaalf. Ik heb er 2 die nu eindelijk een vrouwelijk bloem hebben en bestoven zijn. In oktober lachtertje uiteraard Quote
RW5 Geplaatst: 13 oktober 2021 Geplaatst: 13 oktober 2021 Wanneer had je die gezaaid dan? En staan ze in een kas? Quote
AshaiRey Geplaatst: 14 oktober 2021 Geplaatst: 14 oktober 2021 Ik had bij elkaar 12 kilo aan baby watermeloen en andere meloenen. Had totaal 6 planten in de kas. 1 Quote Groetjes,Bram
Mellie Geplaatst: 14 oktober 2021 Geplaatst: 14 oktober 2021 Wanneer had je die gezaaid dan? En staan ze in een kas?Ik heb ze in april gezaaid. Hebben eerst in de kas gestaan en in augustus heb ik ze buiten onder een afdakje in de buitenkeuken gezet. Daar kwam men uiteindelijk 2 vrouwelijke bloemen aan. Och jongens, hoe meer ik over mijn moesseizoen heb, hoe meer er in de categorie mislukt kan alles eigenlijk Quote
sluipwesp Geplaatst: 16 oktober 2021 Geplaatst: 16 oktober 2021 @Mellie het was gewoon een moeilijk jaar, hier ook meer mislukkingen dan anders. Volgend jaar nieuwe kansen... 1 Quote
RW5 Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 Ik ben van plan om paardenmest in de grond te mengen voor de planten. Maar mag dit verse paardenmest zijn voor als ik ze over 2 maanden plant? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.