Ga naar inhoud

Ervaringen met watermeloen kweken?

Liesje

Aanbevolen berichten

Is het jullie gelukt dit jaar? Mijn plantjes beginnen nu eigenlijk pas op gang te komen, beetje jammer haha. Ik heb er nu twee van ongeveer 8x8 cm groot, en vier ter grootte van een golfbal. Maarja die gaan waarschijnlijk allemaal niet meer volgroeien dit seizoen.

En hebben jullie ervaring met de soort sugar baby? Hoe groot moeten deze worden en wanneer zijn ze rijp? Op de verpakking lees ik 'klein tot middelgroot' maar daar schiet ik nog niet veel mee op

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarnaast had ik nog een vraagje: ik heb laatst een filmpje gezien van een man die na elke watermeloen de stengel afknipte, doen jullie dit ook? Ik zit te twijfelen namelijk, er komen nog een paar dagen mooi weer aan en dan gaat de energie meer naar mijn watermeloenen maar ik ben bang dat ik zo de plant vermoord. Hij ziet er al niet best meer uit met veel bruine bladeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 weeks later...

Beste lezers,

Ik heb buiten een Sugar Baby plant staan, het is de eerste keer voor mij dat ik een watermeloenplant heb. Hij staat op een balkon op 3 hoog waar als de zon schijnt altijd zon is. Er zit een meloen aan van ongeveer 13 cm doorsnede. Gezien het snachts erg koud wordt, wat kan ik het beste doen? Ik merk dat de grotere bladeren langzaam afsterven, het zou zonde zijn als hij kapot gaat door de kou!

Vriendelijke groet,

Mick

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 maanden later ...

Zijn er dit jaar ook mensen die watermeloenen gaan kweken?

Ik ga het proberen met Sugar Baby. Ik zag in dit topic dat veel mensen die hebben geprobeerd, maar eigenlijk heb ik er niet zo heel veel resultaten van gezien. Is het bij iedereen die hem kweekte ook gelukt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze voor het eerst gezaaid. Buitenteelt.

Het zijn blacktail Mountains geworden gezien die tegen wat frissere temperaturen kunnen en niet zo'n lang seizoen nodig hebben. Dat is de theorie alleszins, we zullen zien hoe het in realiteit gaat.

Ik heb ze binnen gehouden tot enkele dagen geleden. Sinds ze buiten staan zijn ze ineens enorm beginnen groeien. Zal de hitte zijn die hen bevalt. Ik plan ze morgen in hun definitieve bak te planten

Ik heb er ook die ik al veel vroeger heb buiten gezet. Zien er gezond uit maar veel kleiner.

IMG2017052520233148823631495737074.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

schreef Ann123:
Ik heb ze voor het eerst gezaaid. Buitenteelt.

Wat een grote planten! Wanneer heb je ze binnen gezaaid als ik vragen mag?

Ik doe dit jaar een poging met o.a. 'Bozeman'. Ook een watermeloen voor korte seizoenen. Zaden komen ook van 'Rare seeds'. Plantjes gaan dit weekend de volle grond in, zijn alleen nog niet zo groot als de jouwe...... We zien wel wat het gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 april. 4 weken geleden dus. Ik vond ze zo klein en nu ineens zijn ze uit de startblokken geschoten. Hopelijk houden ze dit tempo vol.

Ze komen te staan op een balkon op het zuiden. Gezien mijn tuin gelegen is naar het noorden (en dus in de schaduw van ons huis) en ik in de stad woon (hoge huizen en gebouwen rondom, nogmaals schaduw) leek me de tuin geen goed idee. Het balkon aan de voorgevel heeft echter volop zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Vorig seizoen ook watermeloen (ea soorten) gekweekt, beviel goed, veel en vooral ook lekkere meloenen gehad.

Wel in serre en Sugar baby's,

Zal eens wat foto's zoeken, ben er zeker van dat ik die nam...

Ik teel verticaal aan draden.

Ook dit jaar weer een 8 tal planten in serre uitgeplant.

Benieuwd of het opnieuw meevalt.

Groeten,

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een suger baby en nog 2 andere meloens in de kas staan. Die mogen tussen de tomaten en pepers hun gang gaan. 1 bloeit er al, de suger baby nog niet.

Vorig jaar had ik m buiten, maar dat werd niks.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje.. Ik ben vandaag per ongeluk op mijn watermeloenplantje gaan staan. Nu is de top eraf! Kan dit kwaad? Zal de plant nu stoppen met groeien? Het is een sugar baby en er hangen al 2 vruchten aan.

Geen probleem, maakt gewoon een nieuwe top

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Mijn sugar baby zaailingen zijn nog heel klein, ze maken hun eerste blaadjes, en nu stond ik in het tuincentrum daarstraks voor een hoop watermeloen planten die al een heel stuk groter waren en hun eerste bloemknoppen maken. Ik kon niet weerstaan en heb er eentje meegenomen. Ik heb ongeveer een vierkante meter koude bak voor de watermeloenen, zal ik mijn plantje wegdoen of kunnen ze door elkaar groeien op die vierkante meter? Ik denk dat ik meer kans heb op rijpe watermeloenen bij het grotere plantje. Maar als ik er 2 in de bak kan houden probeer ik ze beide.

Dat gekochte plantje is trouwens een Love F1, iemand daar al ervaringen mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Hier gaat het super. Ik heb blacktail Mountain. Heb ze gezaaid op 30/04 en buiten geplant in een bak op het balkon op 26/05. We zijn drie weken verder en ik heb nog amper plaats op het balkon om ze te bevruchten. Er staan massa's mannelijke bloemen op en elke dag check ik of er een vrouwtje is. De eerste watermeloenen heb ik wellicht niet goed bevrucht (te laat, al na de middag?) maar de laatste 'pakken'. Rechts eentje die aan het zwellen is. Links een die niet goed bevrucht is en al aan het verschrompelen is.

Volgens het web duurt het ongeveer 45 dagen eer ze oogstbaar zijn. Ik kan niet wachten

Ik heb ook meloenen (Minnesota midget) maar die doen het rustiger aan. Groeien traag maar gestaag.

IMG2017062121583796581498249240.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee planten van watermeloen Ali Baba en diverse meloenen. Er hangen al jonge vruchtjes aan de watermeloen ondanks dat ik zwakke plantjes uitgeplant heb. Ik had ze te vroeg gezaaid en een aantal plantjes zijn door slakken verorberd (op de vensterbank in huis / uit bloempot die naast de zaaitray stand).

Ik ben ook de meloenen aan het bestuiven en ik heb de eerste vrouwelijke bloemen gevonden. De meeste bloemen zijn mannelijk. Ik laat de planten tussen de aubergines en paprika's kruipen. Ze groeien snel en ik moet kijken dat ik genoeg ruimte over houdt om te lopen.

Alle planten staan bij mij in de kas, die met het weer van de afgelopen maanden boven de 25-30 graden was. Vorige week was het er zeker boven de 40 graden, wat echt te warm was (deur open gezet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...