Ga naar inhoud

Automatische raamopener. Bij welke temperatuur openen ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
7 hours ago, Moesje2021 said:

Hoe doen jullie dat met jullie kas? En natuurlijk ook die de kas niet bij huis hebben staan, die hier eigenlijk altijd mee te maken hebben.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Ik laat de raamopeners hun werk doen, ongeacht het weer. De uitzetramen zijn aan de bovenkant in het nokprofiel van de kas opgehangen, dwarskrachten worden door die nok opgevangen, en niet door de uitzetijzers. Qua mechanische belasting valt het dus mee voor die uitzetijzers. Overdag zet ik ook nog een handbediend groot klapraam open, en die zit vast net een sjorband. De deur gaat overdag ook open, met een hor tot halverwege de deurhoogte in de sponning. De kas is zo geplaatst dat de deur aan de lijzijde van de  kas zit, dus ook bij storm en zware windstoten (99 van de 100 keer uit het westen) laat ik die gewoon open als het warm is.  Als het erg koud dreigt te worden haal ik de perscilinders eruit (afgelopen winter was ik toch nog verrast door de late strenge vorst, was een van de twee cilinders hemelen).

7 hours ago, Lia56 said:

we hebben nog nooit in 13 jaar de openers los gemaakt. ( misschien geluk gehad?)

In het kleine kasje in mijn achtertuin zit ook een klapraam met automatisch uitzetijzer. 20 jaar geleden gemonteerd met een lik vet eraan, werkt nog steeds en is nog nooit van z'n plek geweest. Maar goed, die kas staat wel lekker beschut tussen een tuinmuur en een schutting, in stedelijk gebied, waar het zelden of nooit hard vriest.

• Like 1
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...