Addy Geerts Geplaatst: 4 februari 2015 Geplaatst: 4 februari 2015 Hallo allemaal, Net nieuw en nu al gelijk een vraag, wij zijn thuis binnen op een leegstaande kamer al aan het voor zaaien zodat we in maart al gelijk mooie plantjes kunnen planten. Maar ik heb een twijfel bij mij sla plantjes. Ik heb ze per zaadje in een potje gedaan maar nu naar twee weken hebben ze een stengel van 5 cm en twee klein blaadjes. het ziet er zo onstabiel uit. Klopt dat of hebben ze te lang in het kweekbakje met deksel gestaan? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. groeten Addy Quote http://www.onsmoesparadijs.nl
dasouth Geplaatst: 4 februari 2015 Geplaatst: 4 februari 2015 klinkt normaal.. 8 tot 10 dagen kiemtijd voor slaDe 2 blaadjes zijn de kiemblaadjes, de echte eerste blaadjes komen later..Zeker niet te warm zetten & mag in de zon staan in het voor- & najaar Quote
weknow Geplaatst: 4 februari 2015 Geplaatst: 4 februari 2015 De slasoorten die voor het voorjaar geschikt zijn, houden best van wat frisse kou. (Daarnaast zijn er soorten voor de zomer, die ook bij wat meer warmte niet zo snel in bloei schieten) Vaak kiemen ze niet eens goed meer boven de 10 a 12 graden. Bovendien groeien ze behoorlijk snel. Tussen zaaien en uitplanten een week of 4 a 5........ En je moet ze van binnen naar buiten ook nog goed afharden, anders overleven ze de overstap meestal niet. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je misschien beter buiten (platte bak, bloembak met een glasplaat erover o.i.d.) sla kunt voorzaaien in maart, dan nu al binnen. Als je het binnen toch graag wil, zet ze op de aller-lichtste plaats en vrij koel (tegen het raam?), grond in de potjes niet te vast aandrukken en licht vochtig houden (nat = rotten). Wat je beschrijft is waarschijnlijk "fileren"...lange slungelige, slappe plantjes vanwege te weinig licht (+ misschien te hoge temperaturen). Een zaadje per potje is een luxe die sla hier niet krijgt. Dun zaaien in een bakje (of later op een plekje in de tuin) en dan na enkele weken plantjes apart verspenen in vrij kleine potjes. Veel plantjes (ook sla) vinden een keertje verspenen wel lekker: gaan ze meer wortels van maken en daarna beter aan de groei. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Addy Geerts Geplaatst: 4 februari 2015 Auteur Geplaatst: 4 februari 2015 Dus deze plantjes kan ik als verloren beschouwen? jammer maar gelukkig nog voldoende zaad. zal het eens proberen om ze te planten in een bak zonder deksel en dan wat dichter bij elkaar. Quote http://www.onsmoesparadijs.nl
Missmass Geplaatst: 4 februari 2015 Geplaatst: 4 februari 2015 Nee joh, klinkt echt normaal hoor. Sla begint als een lange dunne onstabiele stengel, is niets raars aan. Zou ze inderdaad gewoon koeler zetten als je kunt, en lekker licht zonder direct zonlicht. Komt helemaal goed hoor. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Addy Geerts Geplaatst: 4 februari 2015 Auteur Geplaatst: 4 februari 2015 Oke, ik heb ze nu op een kamer staan die leeg staat op een bureau voor het raam. is daar gemiddeld 15/16 graden is dat koel genoeg? ik zet alles eerst altijd in een kweek bakje met een plastic deksel en haar las het opgekomen is dit er meestal af met de andere planten gaat het eigenlijk prima namelijk. Kan je deze net als tomaten ook wat dieper planten? groeten Addy Quote http://www.onsmoesparadijs.nl
harm07 Geplaatst: 4 februari 2015 Geplaatst: 4 februari 2015 Een stengel van 5 cm met 2 blaadjes is voor sla niet gewoon. Je moet ze veel licht geven en niet te warm. 15/16 graden is wel okee, maar het zou nog iets lager mogen. Quote
weknow Geplaatst: 4 februari 2015 Geplaatst: 4 februari 2015 Niet dieper planten. Groeipunt van sla mag niet onder de grond. Sla maakt niet echt een stengel (behalve als ze gaat bloeien later) Verder eens met Harm. Jonge slaplantjes groeien al als kleine kropjes. Zo moeten ze er ook uitzien. Blaadjes vanaf waar de wortel ophoudt. Je kunt het nog proberen met deze, maar ik geef je niet veel kans. Trouwens waar wil je in pakweg 4 a 5 weken tijd deze sla tot eetbare kropjes laten opgroeien? Beter opnieuw zaaien, zoals ik in eerdere post beschreef. In een zakje sla-zaad zitten vele honderden en vaak zelfs duizenden zaadjes....daar zal het niet van af hangen, lijkt me. Wat wel zou kunnen als je binnen wilt sla kweken, op een zeer lichte en koele vensterbank, is snijsla die je vrij dicht zaait in een bakje. Na een week of 4 kun je de jonge blaadjes oogsten en eten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 4 februari 2015 Geplaatst: 4 februari 2015 En lees vooral dit topic van Bit eens door, speciaal geschreven voor lange iele plantjes: licht-lichtbehoefte-t12172.html Quote
dasouth Geplaatst: 4 februari 2015 Geplaatst: 4 februari 2015 bedankt weknow, ook weer iets bijgeleerd zou echt eens sla moeten proberen maar heb m'n onverwarmde kast pas van in mei vorig jaar.. eerst de slakken onder controle proberen te houden Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.