Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heel lekker. Wel een woekeraar, ben er nog niet helemaal uit hoe dat te voorkomen (gewoon eten?)

Mijn ervaring is ook dat rauw eten veel minder last geeft (en alsnog erg lekker!).

Volgens mij past je darmflora zich eraan aan, waardoor het vooral de eerste keer nuttigen weer feest is en daarna steeds minder.

Geplaatst:

Na hoeveel tijd komt de winderigheid? Of het hangt natuurlijk van de hoeveelheid af.
7 uur geleden een redelijk kleine aardpeer (of zonnewortel, in deze zak het ik het restant gedaan waarvan ik niet weet welk ras het is) rauw gegeten, en ongeveer 4 uur geleden een matig grote, ook rauw en met schil.
Had niet bijster veel smaak, maar proefde een vleugje wortel. Vrouw vond het totaal niet lekker.
Tot nu nog geen last van winderigheid.
Straks de rest van het zakje koken, en proeven hoe het dan smaakt.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
Op 26-12-2021 om 23:50, EdelSpint zei:

Wel een woekeraar, ben er nog niet helemaal uit hoe dat te voorkomen (gewoon eten?)

Ja! Als je hem uit de tuin wilt halen dan is de enige remedie met de spitvork alle knollen rooien en het volgende jaar alles wat op die plek opkomt uit de grond trekken. Ik heb inmiddels op diverse plekken in de tuin aardperen gekweekt en ook weer verwijderd 😁 Maar veel minder lastig dan kweekgras of haagwinde verwijderen.

Mijn laatste plek was te dicht bij de buurtuin. De lange stengels waaien tijdens een zomerstorm altijd om en landen dan midden in buurman's aalbessen. Dus alles maar weer eens weggehaald en nu maar weer eens wat in het midden van mijn tuin (heb 250 m2, dus daar vallen ze niet zo snel buiten). 

Ik word er niet erg scheterig van, trouwens. Niet meer dan van zoete bataat, bonen, uien. Maar mijn darmen doen meestal nergens moeilijk over, dus ik heb mazzel 🙂

• Like 1
  • 8 maanden later ...
Geplaatst:

Waarom zou het samen koken met aardappelen iets veranderen?

De winderigheid schijnt vooral samen te hangen met de onverteerbaarheid van inuline. In hoeverre dat winderigheid opleverd schijnt vooral af te hangen van de individuele darmflora en fauna en gewenning. Dus ik zou zeggen, bak/stoom/kook voor jezelf een knolletje en eet die op en dan kijken of je er last van hebt.

Geplaatst: (aangepast)
Op 14-1-2015 om 11:31, appelvrouw zei:

Ik heb een Frans stuk tekst gevonden en dat vertaald met Bing. Redelijk leesbaar. Eer staan duidelijke tips in. Kun je Frans lezen dan is dit de link http://amaparis19.over-blog.com/article-26282239.html

[...]

Maar als je liever gekookt eet, er zijn meer en minder effectieve manieren om de productie van scheten te neutraliseren. Een van de veiligste is deze wortels koken wat aardappels. Aardpeer is rijk aan inuline, een nauwe koolhydraat zetmeel. Echter, sommige mensen hebben moeite met het absorberen van enzymen. Aardappel die het heeft, wordt dit enzym ontbreekt in aardpeer is welkom in het kookwater.

[..]

@woldistel, ik refereerde aan de post van @appelvrouw

aangepast door jasmin
  • Like 1
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:

Kleine porties ! Max 2 p.p en dit opbouwen. We zijn niet gewent aan de stoffensamenstelling en de darmflora heeft tijd nodig hier aan te wennen. Als je het rustig opbouwt (niet dagelijks!) is er niets aan de hand en wordt je lijf er echt heel blij van! Daarnaast kun je bonenkruid en of venkel aan je gerecht toevoegen, dat zorgt voor balans.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...