Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In mijn meelsoorten ontdek ik kleine zwarte beestjes. Het zijn er niet veel, maar ze zitten, behalve in gekocht meel zoals maïzena etc, ook in eigen meel, maismeel enz.

Ik ben niet zo bang ze op te eten en ben er ook niet erg vies van maar wil wel een grote besmetting voorkomen. Weet iemand of het in de vriezer plaatsen van de zakken met meel zou kunnen helpen? De zakken waar ze het meest inzaten( broodbakmix enz van al jaren oud) heb ik omgekeerd in het bakje voor de compost..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

tssja, als je ze bevriest gaan ze wel dood maar als je het daarna opwarmt eten de bacteriën de larfjes en kevertjes op, dat is weer niet zo fijn

als je het meel persé wilt gebruiken zou je het moeten invriezen totdat je het nodig hebt mi

Geplaatst:

Dank Rob en Loes. Dus invriezen heeft alleen nut als ik het tot gebruik in de vriezer laat? Dat wordt ook lastig..ik weet wel hoe dat gaat, dan raakt het onderin de vriezer in het vergeethoekje. Ik heb nieuwe bloem nu in een megatupperware..de speltmelen ed had ik allemaal al lang apart. Ik heb trouwens begrepen dat die beestjes zich zelfs door dik plastic zouden kunnen eten...

Geplaatst:
voortaan voorkomen door meel luchtdicht op te bergen
adviseert Loes.

Laat ik nu juist van huis uit meegekregen hebben en er bij mij diep ingeworteld zijn, dat meel goed droog en NIET afgesloten bewaard moet worden. Dus zeker niet in een tuperwaredoos met deksel of een blik of een afgesloten plastic zak o.i.d. omdat je dan schimmel en bijv. meelwormen kunt krijgen. Wel in een dichtgevouwen papieren zak of zo.

Ik ben te overtuigen dat ik het verkeerd geleerd heb, maar tot hier toe nooit problemen gehad met welk meel dan ook op deze manier. En ik ga toch al even mee in de meelbranche.....

Wie weet het echt?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

Dingen die je van huis uit meegekregen hebt zijn misschien ondertussen soms al ingehaald door de ontwikkeling in bewaarmethoden e.d. en dus achterhaald. Het is dus niet persé logisch dat dat voor nu ook de beste manier zou zijn.

Voor meel geldt dit dus blijkbaar wel...

Ergens uit een forum geplukt:

Ik heb pas last gehad van meelworm in mijn meel. Deze had ik bewaard in een

plastic bewaardoos. Daags later liep ik een oude kennis tegen het lijf die

twee molens bezit en u raad het al, hij is molenaar. Hij vertelde mij dat er

in meel al allerlei levende wezens vertoeven. op het moment dat je het meel

dan luchtdicht afgesloten in een plastic bak bewaard wordt het meel toch

vochtig en komt de meelworm tot groei. Het beste bewaar je volgens deze

molenaar het meel in een papieren, afgesloten zak op een koele donkere

plaats. Dit is ook de reden waarom je meel koopt in papieren zakken.

En mijns inziens is het hier gewoon toegestaan te delen wat je denkt óf dénkt te weten óf weet...

Wat is daar de definitie van? Wanneer "weet" je iets écht? Wie bepaalt dat?

aangepast door Gast
Geplaatst:

zolang je geen beestjes bij je meel hebt is een papieren zak ook geen enkel probleem.

echter wanneer je meerdere zakken meel bij elkaar hebt staan en 1 daarvan is besmet met beestjes, dan raakt alles besmet. dat is ook wat appelvrouw nu ervaart.

Die beestjes (zoals de meelwormen/mot die je noemt maar ook meelmijt, graanklander, korenworm, enz ) die komen maar zelden aanvliegen.

Als je er last van hebt komt dat meestal doordat er eitjes al in een zak meel hebben gezeten. die komen na verloop van tijd uit en doen zich te goed aan het meel.

Mogelijk gebeurd dat uitkomen wat sneller in een luchtdichte verpakking? maar als er eitjes in je meel zitten dan heb je daar zowel bij een papieren zak als een luchtdichte afsluiting last van. je voorkomt met een luchtdichte afsluiting echter wel dat je goede zakken meel ook besmet raken.

Schimmelen kan volgens mij alleen als er vocht bij is gekomen? in principe berg je meel vochtvrij op en luchtdicht komt er geen vocht bij.

Geplaatst:
Wat is daar de definitie van? Wanneer "weet" je iets écht? Wie bepaalt dat?

Okay...even een zij-sprongetje.

Ha, ha...Erny...nu zit je op mijn vakgebied! Over waar dat allemaal mee samenhangt en hoe "kennis" in elkaar zit, wat ze waard is en - uiteindelijk - altijd gebaseerd is op aannames en overtuigingen kan ik wel wat bomen opzetten. Maar dat wil niet zeggen, dat we niet van alles kunnen "weten" en dat ook nodig hebben om te leven en overleven. We hebben ervaring opgedaan met gemalen graszaden (meel), waarmee we voedsel kunnen bereiden dat voor ons nuttige en opneembare voedingsstoffen bevat (en dat mensen over het algemeen smakelijk vinden) en dat we na winning (oogst) over de tijd verdeeld ter beschikking willen hebben om ons van voedsel te voorzien. Bewaarmethodes daarvan achten we zinvol en we hebben ervaring opgedaan (en met andere kennis leren begrijpen) hoe dat kan.

Die kennis kan veranderen (evolueren) doordat we nieuwe gegevens krijgen, waardoor we de toepassing ervan kunnen verbeteren en soms blijkt, doordat de kennis niet werkt of door nieuwe kennis, dat het concept (de samenhang van wat we weten) bijstelling nodig heeft.

Je weet dat iets juist en correct is, als je het proefondervindelijk, onder dezelfde omstandigheden, steeds opnieuw kunt waarnemen + het kunt beredeneren/onderbouwen met zo veel mogelijk (samenhangende) gegevens, die dit de meest redelijke uitleg maken. Dus: "Onder die en die omstandigheden is de kans het kleinste dat meel bederft en wordt geïnfecteerd door (schadelijke) insecten", is een voorbeeld van iets dat je kunt weten.

Wie dat bepaalt? Mensen met hun ervaring + gezond verstand. Maar laat ik een wedervraag stellen: Wat heb je er aan om dit soort weten, niet te gebruiken en naast je neer te leggen? Dit is geen kwestie van "mening", maar van al of niet juiste gegevens en hun samenhang (en dat is lang niet altijd makkelijk). Overigens hoort bij gezond verstand ook dat je kritisch blijft onderzoeken en vragen, wat het precies waard is wat je weet/denkt te weten...nieuwe ervaringen of andere/bijkomende gegevens kunnen goede redenen zijn om verder te onderzoeken. Je hoort mij niet zeggen dat kennis voor eens en altijd vast staat. Maar ook niet dat alle kennis uiteindelijk maar schijn is en willekeurig door iets anders kan worden vervangen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Lieve mensen, dank voor het delen allemaal aardig van jullie. Persoonlijk denk ik dat meel in een papieren zak hoort. Mijn speltmeel van de boer staat in een donkere kamer in een papieren zak..daar geen beestjes. De beetjes zitten daar waar verschillenden geopende pakken in een la bij elkaar zitten. Het zijn trouwens speldenknopjes van beestjes..larven, eitjes, wormen en torren heb ik niet gezien...

Nieuw gekochte bloem heb ik daar vandaag in een plastic bak bij gestopt ( na het schoonmaken van de la en afvoeren van de zichtbaar aangetaste geopende pakken meel.

Graag wil ik terug naar mijn vraag: helpt invriezen? En heeft Rob gelijk dat ik het meel daarna zeer snel op zal moeten maken...?

Geplaatst:

die la, is dat toevallig een warme en/of vochtige plek?

zou het meelmijt of stofluizen kunnen zijn?

Als je weet om welk beestje het gaat kan je het ook beter bestrijden.

Geplaatst:

Nee Loes, niet speciaal vochtig, ook niet erg warm. Maar wel een la waarin sommige pakken ietwat over datum mogen verblijven..ik ben niet zo weggooierig. Het meel zit ook niet boordevol met beestjes..ik zie hier en daar zwarte puntjes in het meel ( bij het maismeel twijfelde ik heel lang wat het nu was..het kon ook gewoon een maisdeeltje zijn) die langzaam bewegen. Duidelijk levend. Ik keek bij meelmijt of stofluis, maar zag daar niet iets dat ik herkende.

Geplaatst:

Heb je hier wat aan? https://www.salusi.nl/beestjes-in-bloem-meel-tegengaan-voorkomen/

Ik had het ook ooit een keer, nadat ik een pak meel uit een molen mee had genomen. Ik zag de beestjes in de voorraadkast rondlopen en hadden de andere pakken met meel ook al gevonden: dwars door de verpakking heen geknaagd. Ik heb alle meel weggegooid en de voorraadkast een paar keer goed schoongemaakt. Ik ben zo de plaag de baas geworden maar het maakt natuurlijk wel uit waar de bron zit. Ik had de oorzaak gelukkig al vrij snel gevonden maar dat zal helaas niet altijd het geval zijn.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

ik vermoed broodkever, aangetaste pakken weggooien en de rest droog en afgesloten bewaren, dat de kans op besmetting groter word door afgesloten bakken te gebruiken is grote onzin, dat het er vochtiger van word ook. daar zouden ze in Afrika blij mee zijn, als er in afgesloten bakken vanzelf water ontstond.

er kan hoogstens wat condens vormen als er veel temperatuurwisselingen zijn, maar dat is vocht wat evengoed al in je meel aanwezig was.

bij voorkeur dus een kelder of inbouwkast met een enigszins stabiele temperatuur gebruiken voor je voorraad dus

Geplaatst:
Graag wil ik terug naar mijn vraag: helpt invriezen?

Invriezen heeft niet zoveel zin omdat je het na ontdooien idd snel moet opmaken.

Beter is om meel in de koelkast te bewaren, de geopende zakken dan.

Ik heb ook een keer meelmijt gehad en nu ik de geopende zakken in de koelkast bewaar heb ik geen problemen meer.

Geplaatst:

OK, daar kan ik wel wat mee..in de winter heb ik naast de keuken een ijskoude kamer..daar staat trouwens ook het meel van de boer. Zet ik voorlopig de niet zichtbaar aangetaste geopende pakken en de dichte pakken die uit de la kwamen daar neer..aan de andere kant van de kamer dan wel.

• 3 weeks later...
  • 1 year later...
Geplaatst:

Hier ook beesjes, in meel dat pas vorige week gemalen is! Meelmot. Het larfje kwam door de papieren zak heen gekropen

Ik koop altijd een grotere hoeveelheid, en wat extra eiwitten vind ik niet zo'n bezwaar, maar 10 kilo krijg ik niet zo snel weg.

Gelukkig lusten deze diertjes alleen meel of bloem, maar ik wil ze toch liever niet in huis.

Hier zegt een molenaar dat je je meel in een afgesloten blik of emmer kunt bewaren en hier staat dat de eitjes van meelmotten onder de 13 graden niet uitkomen.

Dus hoewel ook ik het een raar idee vind om meel luchtdicht te bewaren, ga ik dat toch maar doen. En dan in de koude schuur parkeren.

(Vriezer en ijskast zijn vol).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb een aantal jaren geleden ook een enorme explosie gehad van beestjes in de ladenkast. Ze zaten werkelijk overal in:

Niet mijn eigen foto, maar zeker dat het deze jongens waren:

f0252502162dcdb666ba642d898d134219431476122380.jpg

Dit is de stofluis. Het duurde even voor ik de bron had te pakken, maar dit bleek een zakje met gedroogde morieljes te zijn.

En ja, het invriezen van producten bij -20°C gedurende 3 dagen doet de eitjes kapot vriezen. Ik vries standaard mijn bonen/erwtenzaden ook 3 dagen in om evt. eitjes te vernietigen.

Geplaatst:
voortaan voorkomen door meel luchtdicht op te bergen
adviseert Loes.

Laat ik nu juist van huis uit meegekregen hebben en er bij mij diep ingeworteld zijn, dat meel goed droog en NIET afgesloten bewaard moet worden. Dus zeker niet in een tuperwaredoos met deksel of een blik of een afgesloten plastic zak o.i.d. omdat je dan schimmel en bijv. meelwormen kunt krijgen. Wel in een dichtgevouwen papieren zak of zo.

Ik ben te overtuigen dat ik het verkeerd geleerd heb, maar tot hier toe nooit problemen gehad met welk meel dan ook op deze manier. En ik ga toch al even mee in de meelbranche.....

Wie weet het echt?

Ook in een dichtgevouwen papieren zak krijg je meelwormen in onbehandeld meel. In de molen wordt het hier standaard meegegeven in papieren zakken, en de houdbaarheid is 2 maanden. Zakken die ik per ongeluk te lang laat staan, geven steevast meelwormen als resultaat.

Geplaatst:

Klopt: de besmetting komt (meestal) mee met het molenmeel zelf. Dat is moeilijk te voorkomen.

Luchtdicht afsluiten doe je niet zozeer om besmetting te voorkomen, maar omdat je niet wilt dat de besmetting zich uitbreidt naar de rest van je voorraden.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...