MVL Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk speciaal met de bedoeling om hier wat bij te leren over het houden van dieren in de tuin en dan vooral (dwerg)geiten. Ik verhuis binnenkort ook en ik heb een weide ter beschikking van zo'n 250 m². Er wonen wel mensen in de buurt, maar onze uiteindelijk grondoppervlakte (incl bouwgrond, tuin en alles) komt op een kleine 1600 m². De grond maakt wel een beetje een rare bocht. Het zit namelijk zo dat wij een halfopen bebouwing gaan zetten op een grond met achterliggende tuin van zo'n 900 m². Dan is er nog een stukje van een kleine 700m² dat eigenlijk het verlengde is van twee achtertuinen, nl. deze van onze buurman met halfopen bebouwing en ook die van onze buur daarnaast in een rijtjeshuis. De grond maakt dus een soort 'L-vorm'. Wel met een prachtig uitzicht op de polders. Ik denk dus dat het wel leuk is om dieren te houden. Nu heb ik bij me thuis kippen en eenden, maar eigenlijk zou ik in mijn nieuwe tuin graag kippen en (dwerg)geiten houden. Met eenden heb je vaak een rommeltje door de combinatie vijver-zand. Ik twijfel alleen nog tussen twee geiten of twee gecastreerde bokjes of een gecastreerd bokje en een geit. Ik heb gelezen dat geiten (miekes) als ze ritsig zijn erg veel lawaai kunnen produceren. Ondanks het feit dat ik een relatief groot stuk grond heb, wil ik toch niet dat de dieren de hele dag de buurt bij elkaar gaan mekkeren. Op vaste tijdstippen voederen is al zeker een gouden tip, maar misschien is de keuze voor een gecastreerd bokje ook meteen een 'rustige' keuze? Ik verwacht natuurlijk niet dat de dieren geen geluid maken (dat is maar al te gek), maar eindeloos gemekker hoeft nu ook weer niet. Elders las ik al dat grote geiten minder lawaai maken dan kleine, of is dat eigenlijk niet waar? Ik kijk uit naar de reacties, maar ik bedank iedereen nu al dat ik zoveel nuttige info heb kunnen oppikken over het houden van dieren in de tuin. Groetjes!
thea Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Sorry ik vind 16 are weinig grond voor dwerg geiten.Onze buren hebben dwerg geiten en die bleren regelmatigKippen en eenden (misschien loopeenden die eten slakken) wel geschikt.Wij hebben zelf 34 are vandaar ik zo reageer. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
loes Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 meer dan 1600m2 voor 2 dwerg geitjes?? Minimum aanbevolen is 50m2 voor dwerggeitjes. erg weinig naar mijn idee.maar met 250m2 kom je op 100m2 per dwerggeit en dan nog 50m2 voor overig (hok, voerplaats, drinkplaats enz). geen gek formaat als je bijvoert en wat uitdaging aanbrengt met klimmateriaal(berg grote keien, grote wortelstronk, enz).Grote geiten hebben meer ruimte nodig. bedenk alleen wel dat je weide met geiten en kippen mogelijk niet mooi groen blijft. je hebt immers geen ruimte om 2 weides te maken die je kan afwisselen. mijn ouders hebben alleen maar geiten, enkel een bok te leen voor dekking. rond voertijd mekkeren ze zodra ze iemand horen/zien. verder geen last van. natuurlijk wordt er wel eens gemekkerd, maar geen eindeloos gemekker. beste wel even met je nieuwe buren overleggen
tds Geplaatst: 4 januari 2015 Geplaatst: 4 januari 2015 Thea, ik weet niet waar jij de info haalt dat je meer dan 1600m² nodig hebt voor 2 dwerggeiten?, maar hier zitten er 3 op een 200m².Dwerggeiten eten helemaal niet zoveel gras als pakweg schapen, en mocht je gras tekort hebben kan je steeds bijvoederen met hooi, ... . Ze zijn ook gek van wat wilg of populieretakken. Persoonlijk heb ik voor dwerggeiten gekozen omdat geiten zowieso steeds willen ontsnappen ... .Hou er dus zeker rekening mee dat je een heel goede afsluitig nodig zal hebben.Ik denk dat je buren eerder kwaad zullen zijn als er een geit ontsnapt is en al hun planten heeft opgegeten dan dat ze een beetje lawaai maken.Vergeet uiteraard ook geen hok/overdekking, want een geit wil echt niet in de regen zitten ... . Op dit moment lopen hier dus 3 (niet-gecastreerde) bokken rond, die maken totaal geen geluid. Men zegt dat die stinken, maar daar merkt ik helemaal niks van. (in het begin roken ze wel naar geitekaas, heerlijk )Binnenkort worden 2 bokken geslacht en komen er 2 miekes bij, ben eens benieuwd of die gaan mekkeren.
berijl Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Wij houden toggenburgers. Bewust dit ras omdat ze rustig zijn en goed achter gaas te houden (lees: minder ontsnapperig maar t blijven natuurlijk geiten dus een deurtje openmaken is zo gebeurd als je niet oplet ). We hebben eens landgeiten gehad maar die bleven erg wild. Nu hebben we 2 jonge toggenburgers met een scheut landgeitenbloed en ook zij zijn veel onrustiger en klauteren overal op.Mekkeren doen de toggenburgers eigenlijk vrij weinig, alleen als ik met eten aan kom. Echt goede grazers zijn t niet dus het hele jaar door krijgen ze hooi en takken. Laatste is ook een stuk vermaak. Ik zou dan zeker een geit nemen om te gaan melken. Je schijnt de toggenburger ook heel goed door te kunnen melken dus ieder jaar lammetjes is dan niet nodig. Je bent van harte welkom hier om eens kennis te maken met het ras. http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
benetton Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Er staat toch niet dat ze 1600 m² heeft voor haar geiten.. dit is haar volledige grondoppervlakte... Ik veronderstel dat ze bedoelt dat ze haar weide van 250m² zal gebruiken voor haar geitjes.. Even ter verduidelijking Een ware prutser/beginneling
MVL Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Inderdaad, het gaat om 250 m² voor 2 dwerggeitjes en een paar kippen (en misschien een koppel loopeenden ). De 1600m² is dus in elk geval de totale aangekochte bouw/landbouwgrond. Wel al interessante info die jullie hebben bezorgd. Ik denk dat het misschien toch goed is om sowieso voor bokjes te gaan, omdat de ritsige (en dus lawaaierige) periode van de miekes er dan niet bij is. Bedoeling is om de 250m² mooi in te kapselen in de tuin met allerlei planten eromheen (geen bomen in de weide natuurlijk, want dat eten de geiten meteen op). Door de oppervlakte in te kapselen zullen ze niet gestoord worden of afgeschrikt worden door plotse bewegingen of kinderen van de buren die buitenspelen ofzo. Het wordt dus een heel rustige plek met een weids uitzicht gelegen achter de tuinen van onze twee buren, maar wel volledig omgeven door plantgoed en een degelijke afsluiting, zodat ze zo min mogelijk tot mekkeren worden aangezet. De afsluiting zal dezelfde zijn als die waarmee we onze grond omheinen, dus zeker stevig genoeg. Ik hoop dat dit een goed plan is, want ik kijk er echt ontzettend naar uit
Aanbevolen berichten