ceid Geplaatst: 31 december 2014 Geplaatst: 31 december 2014 Hallo, Als nieuweling op het gebied van moestuin ben ik op zoek naar de verschillen in merk zaad. Wat is jullie ervaring?Is goedkoop duurkoop, is biologisch ook echt biologisch of maakt het niets uit qua inhoud? Ik heb gezocht binnen het forum maar kon hierover niets vinden. Alvast bedankt,Gr Carel Quote
thea Geplaatst: 31 december 2014 Geplaatst: 31 december 2014 zie; zaden/planten webshops binnen/buitenland Welkom Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Jorg Geplaatst: 31 december 2014 Geplaatst: 31 december 2014 Goede vraag. Het topic wat thea aanhaalt (hier) geeft je een idee waar wij onze zaden kopen. Ik koop overal en gebruik veel zaden van het merk Oranjeband. Verder zit er tussen merken vooral verschil in rassen die ze bieden, en soms zitten er verschillen in inhoud (gram / aantal zaden) en prijs. Verschil in kwaliteit zit er meestal niet, mits er gewoon verse zaden in zitten afgelopen jaar geproduceerd. Zijn de zaden al wat jaartjes oud dan kiemen vrijwel alle zaden ongeacht van welk merk minder goed. Helaas weet je dat van te voren niet als je via het internet koopt maar bij de meeste grote zaadhandels kun je daar van op aan. Biologische zaden zijn volgens bio richtlijnen geproduceerd. Wat dat betreft is het dus vooral hoe ver je wilt gaan. Ik koop zelf de normale zaden en teel daaruit mijn onbespoten plantjes. Biozaadjes zullen misschien in productie wel wat beter voor het milieu zijn (geen bestrijdingsmiddelen) maar ik ken de verschillen in de teeltmethoden tussen beide soorten zaden niet goed genoeg om daar verder iets over te kunnen zeggen. Wie wel? Quote
ceid Geplaatst: 31 december 2014 Auteur Geplaatst: 31 december 2014 @Jorg: Het is dus voor jou geen punt geen bio zaad te kopen aangezien de verschillen tussen "gewoon" en bio-zaad niet duidelijk zijn? Voor beginners zoals ik concentreer ik me eerst op zaden vanuit de handel, wellicht als ik het snap ga ik zelf zaden kweken... Gr Carel Quote
weknow Geplaatst: 31 december 2014 Geplaatst: 31 december 2014 Biozaadjes zullen misschien in productie wel wat beter voor het milieu zijn (geen bestrijdingsmiddelen) maar ik ken de verschillen in de teeltmethoden tussen beide soorten zaden niet goed genoeg om daar verder iets over te kunnen zeggen. Wie wel? De kwaliteit van zaden is van vele dingen afhankelijk. De kundigheid van de zaadtelers en de secuurheid waarmee ze (ouderplanten voor) zaden selecteren is een hele belangrijke. Dat geldt voor alle zaden, biologisch geteeld of niet. Een belangrijk verschil is dat biologische zaden niet met bestrijdingsmiddelen (schimmelwerende toevoegingen meestal) behandeld zullen zijn, terwijl dat bij sommige andere zaadbedrijven standaard is. Velt (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren), waar ik lid van ben, heeft jaarlijks een zaadverkoop onder haar leden. Ze verkrijgen hun grote assortiment (uiteraard) biologische zaden van een 12-tal kleine zaadbedrijven uit Nederland (o.a. De Bolster), Belgie, Frankrijk, Duitsland en ik dacht Zwitserland. Daarbij speelt naast dat de zaden biologisch geteeld zijn, nog een belangrijk criterium: Dat deze bedrijven zich erg inzetten voor behoud van oude waardevolle rassen en ontwikkeling van nieuwe biologische rassen en bovendien zeer hoge eisen hebben afgesproken voor de selectie en teeltwijze bij zaadwinning. Met het kopen van dit zaad steun je dus ook de kwaliteit en ontwikkeling van ecologisch gericht leven en mens- en milieubewust telen. Consumeren (wat je koopt) is dus ook een maatschappelijke keuze en daarmee kun je invloed uitoefenen. Bijvoorbeeld ook de vraag, wie er aan verdient (en ten koste van wie/wat) en de gevolgen van wat je koopt voor machtsverhoudingen, productiemethoden, afhankelijkheid, verdeling van welvaart, het milieu of dierenwelzijn kunnen een rol spelen. Of je dit belangrijk vindt, bepaal je natuurlijk zelf. Het maakt nogal een verschil als je bijvoorbeeld een veld zaait van het wortelras Flakkeese en er jaar in, jaar uit machinaal alle zaden oogst en herzaait. Dan kost zaad bijna niks. (Maar is de kwaliteit, en dat is veel meer dan of ze kiemen, niet zo best op den duur.) Een goede zaadteler zal alleen de allerbeste wortels selecteren en zaad laten zetten en iedere keer op nieuw zeer streng selecteren op de kenmerken van dat ras wortels, en daarnaast ook andere maatregelen treffen om het ras genetisch op peil te houden of te verbeteren. Dan zijn de productiekosten van zaad veel hoger en de hoeveelheid zaden die je kunt oogsten en verkopen veel kleiner. Vergelijk het met een plofkip of een kip die je zelf in je tuin laat lopen en voert met graan, groenresten e.d. Of er kwaliteitsverschil is en welke manier de voorkeur verdient......ieder zijn keuze. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geertlaurent Geplaatst: 31 december 2014 Geplaatst: 31 december 2014 Volgens mij maakt het merk niks uit. Bonen van de variëteit Proton zijn net hetzelfde of ze nu in zakje van merk A of B zitten. De prijs kan wel verschillen naar gelang de houdbaarheid. Quote
Bubbels Geplaatst: 1 januari 2015 Geplaatst: 1 januari 2015 "Goedkoop is duurkoop" gaat wat mij betreft ook al niet op. Ik heb vorig jaar zakjes uienzaad gekocht bij de Lidl (€0,19 p.st.) om voor de gein eens te proberen. Buiten dat het zaad kiemde als een malle had ik er werkelijk een prachtoogst aan. Op fora als dit ervaringen checken is wat dat betreft heel verstandig. De ervaringen zeggen meer dan de prijs. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Deborah Geplaatst: 1 januari 2015 Geplaatst: 1 januari 2015 Ik heb diverse merken geprobeerd, alleen prima spul. Een verrassing waren de Action enveloppen met diverse zakjes zaad erin op thema (kruiden, groenten, bloemen). Per ras zaten er niet zo veel zaadjes in, maar voor een beginneling meer dan genoeg. Action had nog wel meer leuk tuin spul (zoals goedkope kweekbakken). Je hoeft niet op goed geluk de winkel in te lopen, op hun website staat een overzicht van de laatst binnengekomen spullen. Ook leuk was het pakket van zaden en zo (moestuinpakket bevat 24 soorten voor 10 EURO (12,50 inclusief verzendkosten)) om mee te starten. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Bozo Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 "Goedkoop is duurkoop" gaat wat mij betreft ook al niet op. Nee.......maar "goedkoop is in de meeste gevallen niet duurzaam"....... Quote
Bubbels Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 Daar had ik het ook niet over. Het ging om kwaliteit, kiemkracht, dat soort dingen. Ecologisch, biologisch en duurzaam; da's een vraagstuk apart. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
weknow Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 Het ging om kwaliteit, kiemkracht, dat soort dingen. Over kiemkracht (versheid, verpakking, de "informatie" over bruikbaarheid/houdbaarheid van zaad die op de verpakking staat en vaak ronduit misleidend of onzinnig is) zijn er heel veel topics.Die kwaliteit MOET gewoon in orde zijn. Maar wat je in hemelsnaam nog verder met kwaliteit bedoelt??? Ik kan echt niets anders bedenken dan raszuiverheid/rasechtheid of de specifieke kwaliteiten van een ras (raskeuze). Raskeuze is enorm belangrijk. Voor de grote zaadbedrijven is de liefhebbersmarkt (wij dus) hooguit bijzaak. Die leggen zich toe op (het afhankelijk maken van) grote monoculturen, gif-afhankelijkheid, patenten op zaden of eigenschappen van planten zodat ze het alleenrecht hebben of genetische manipulatie. Goed, het ligt iets genuanceerder dan ik het nu voorstel per bedrijf en zaadsoort, maar dit is de tendens want zo is het grote geld te verdienen. Daar heb je van kleinschalige, biologisch werkende zaadtelers veel meer te verwachten als liefhebber die graag smaakvolle, gezonde, voor je eigen moestuin bruikbare zaden wilt hebben. Als het om raszuiverheid, de best mogelijke kwaliteit binnen een ras, gaat (en de selectie en teeltmaatregelen die dat vraagt) denk ik dat de kundigheid en het idealisme van veel biologisch werkende telers meer garantie geeft op die kwaliteit dan de massa (door-)teelt door giganten die lang willen verdienen aan een teelt waarin ze weinig meer hoeven te investeren. Bovendien zou het assortiment en de keuze) aan zaden wel erg klein worden als de grote bedrijven alleen de markt konden bepalen...en helaas is dit al grotendeels de realiteit. Kleinschalig, bewust, vakmanschap en betrokkenheid bij de kwaliteit van je product en het assortiment is een enorm voordeel als het gaat om goed zaad voor mensen met een moestuin. Daar is hij/zij globaal genomen beter af met biologische zaadbedrijven dan met de grote spelers op die markt als Monsanto, die misschien wel 98% van de markt in handen hebben. Mijn punt is, dat ekologisch/biologisch werken en denken geen bijkomstigheid is, als het om zaad gaat, maar een keuze voor kwaliteit (een enorme keuze aan groenten, fruit, bloemen die door iedereen in principe overal geteeld kunnen worden, zonder noodzaak van zware bespuiting of onbetaalbaar dure rechten, omdat het zaad eigendom zou zijn van enkelen) het in stand houden en verbeteren van wat goed is, maar ook in democratisch eigenaarschap van zaden en van voedsel(voorziening) en de kwaliteiten die we in onze moestuin nodig hebben of zouden willen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bubbels Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 Excuseer, ik lichtte alleen toe dat ik zei dat goedkoop zaad ook goed zaad kon zijn in termen van kiemkracht en dergelijk. Ik ben juist enorm bewust bezig met de zaken die jij noemt. Ik besef ook dat er mensen zijn die dat minder doen en die onder "kwaliteit" dus wat anders verstaan dan jij hier uitlegt. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
weknow Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 Dat duur zaad niet beter hoeft te zijn, dat is ook mijn ervaring, Bubbles. Tegelijk weet ik ook dat "kwaliteit" een prijs heeft of zou moeten hebben. Als ik zaad met jou ruil, kost het niets en weet ik dat het hoogstwaarschijnlijk prima is. Als ik voor 3 Euro een onderbroek koop in een goedkope winkel, heb ik dan een koopje of steun ik dan kinderarbeid in India en mensonterende en milieu-verpestende katoenteelt in China? En als ik voor 15 Euro een onderbroek koop in een "betere winkel", gaat die dan langer mee? Zit die beter? En is die dan van katoenarbeiders die niet voor een hongerloontje en slechte gezondheidsomstandigheden moeten werken en niet door kind-slaven in elkaar gezet? Zaad dat niet meer kiemkrachtig is, zou niet verkocht mogen worden. Het mag ook niet, trouwens, maar dat geldt alleen voor het bedrijf dat het zaad verpakt: Op dat moment moet een percentage van minstens 80% kiemen. Ideaal zaad is zo vers mogelijk. Dan weet je dat - afhankelijk van de bewaarbaarheid van de soort - je zo lang mogelijk met dat zaad kunt zaaien. Wat mij betreft zou correcte vermelding van de oogstmaand/jaar op elke verpakking zaad wettelijk verplicht moeten worden. Als zaad niet meer goed kiemt, kan de tussenhandel de oorzaak zijn. Als je een partij koopt, die je moet doorverkopen (en niet na een of twee jaar teruggeven wat niet verkocht is bijv.) dan nodigt dat uit tot het zo lang mogelijk verkopen van het oudere spul.Ook de manier waarop een koper zijn zaad behandelt en bewaart maakt natuurlijk veel uit. Een geopend zakje zal sneller minder worden bijvoorbeeld. Zelf heb ik ook niet altijd de discipline om alles direct droog, koel en vooral zurrstofvrij op te bergen Tenslotte is er het vaak onduidelijke of zelfs misleidende beleid van bedrijven voor zogenaamde (!) houdbaarheidsdata. Niets vermelden, veel te ruim, een standaardvermelding voor alle soorten..... Een gesealde en luchtdichte verpakking, draagt bij aan langere kiemkracht, maar kan ook een truc zijn om het zaad veel langer als "bruikbaar"te blijven verkopen. Ook de hoeveelheid geleverde zaden biedt een grote kans op onduidelijkheid/misleiding. Het zou een leuk "consumenten-onderzoekje" zijn om in dit opzicht eens alle zaadbedrijven en handelaren in Nederland onder de loep te nemen en beoordelen. Er zitten veel kanten aan zo een zakje zaadjes. En als koper ervan, is er zo veel dat we eigenlijk niet precies weten..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
RobO Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 precies, maar ja we zijn hobbyisten toch? dus zaaien we wat meer of doen even een kiemtest en af en toe mislukt er iets (= voor de klaagbank )mi is de raskeuze ivm de teelt en/of bio-heid het belangrijkste (tipje: kijk ook eens op de webwinkel van Mergen Metz, die is lid van de oudezadenbewaarclub) Quote
Bozo Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Daar had ik het ook niet over. Het ging om kwaliteit, kiemkracht, dat soort dingen. Ecologisch, biologisch en duurzaam; da's een vraagstuk apart. Dat klopt, daar heb ik het over!Lekker goedkoop is in de meeste gevallen groot gebruik van fungiciden, pesticiden en herbiciden.Ecologisch, biologisch en duurzaam zou juist een issue moeten zijn bij de aanschaf van zaden.Uit ervaring weet ik dat die zaden in de meeste gevallen beter zijn voor wat betreft kiemkracht, kwaliteit en opbrengst.Lekker goedkoop is zoooo goedkoop...... Quote
Bubbels Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Mee eens, mee eens. De zaden die ik verkoop voldoen wat dat betreft ook wel aan mijn eigen eisen. Geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, geen kunstmest, geen gmo in de buurt geweest, kiemkracht getest, natuurlijk gefermenteerd, af en toe een goed gesprek met de zaden. Ik moet inderdaad ook de jaartallen/maanden gaan vermelden. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Bozo Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 De zaden die ik verkoop voldoen wat dat betreft ook wel aan mijn eigen eisen. Geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, geen kunstmest, geen gmo in de buurt geweest, kiemkracht getest, natuurlijk gefermenteerd, af en toe een goed gesprek met de zaden. Goed bezig!! Quote
ceid Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Hallo allen! Het beste voor het nieuwe jaar! Goede uitleg en ik snap de uitleg van jullie. Als leek zou het lekker zijn een startpunt te hebben wat betreft zaden. Moet ik wachten op een Lidl/Aldi actie of kan ik bij een bouwmarkt/tuincentrum een zakje zaad kopen wat een goede reputatie heeft? Het ruilen komt op termijn wel voor nu wil ik gewoon zonder te veel na te hoeven denken een pakketje kopen met zaden die het doen...en die maatschappelijk verantwoord zijn Gr Carel Quote
Bubbels Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Ik heb een enige website in mijn onderschrift. Maar probeer de Bolster anders eens. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
dennislp Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Bloemenzaad haal ik meestal bij de Lidl. Heb er goede ervaringen mee Eigenlijk let ik niet zo zeer op de prijs, let vooral op de soorten die ik wil hebben. Standaard zaai ik teveel, voor het geval de kiemkracht tegenvalt of voor het geval plantjes snel dood gaan door droogte/potjes laten vallen/ongedierte/etc. Daarnaast kan je het best altijd optijd zaaien, zodat je eventueel nog een tweede keer kan zaaien mocht er iets mis gaan in het allereerste begin stadium. @Weknow: de grote 'Moestuinforum Kiemtest'? Net zo'n iets als de fenologische waarnemingen, is nog geen eens zo giga ingewikkeld denk ik Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.