Ga naar inhoud

Prei zien als bladgewas bij wisselteelt

Bearco86

Aanbevolen berichten

Ik heb al even het forum doorgespit, maar kon niet een duidelijk antwoord vinden. Zoals zovelen ben ik druk bezig met het moestuinplan voor volgend jaar en heb de meeste puzzelstukjes op zn plek. Ik heb 1 vak gereserveerd voor bladgroenten ( eigenlijk alleen voor de prei). Nu wil ik eigenlijk de bladgroenten zoals andijvie en sla gebruiken om lege plekken op te vullen (dus niet meenemen in een wisselteelt).

Mijn vraag is: Kan ik prei ook mee smokkelen in andere bedden zodat ik het ''bladgroenten'' bed vrij heb voor een andere groep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij teeltwisselschema's worden verschillende indelingen gebruikt.

Er zijn er ook die per plantenfamilie denken en daar komt prei niet bij de bladgroenten, maar bij de alliums als knoflook en uien e.d.

Ik vertel dit eerst om je te wijzen op dat er achter zo een schema een logica zit en als je die begrijpt, kun je ook beter inschatten wanneer een afwijking of variatie op grond van je eigen wensen/behoeften verantwoord is en waarom. Zo een schema is een uitgangspunt, er zitten verstandige ideeën achter, maar is geen keiharde wet. Je kunt er natuurlijk van af wijken, soms is dat geen groot probleem en soms is dat niet zonder risico's.

In het schema dat jij nu hanteert staat prei bij de bladgroenten vanwege de voedingsbehoefte. Net als kolen heeft prei behoefte aan "mest", maar eigenlijk bedoelen ze dan vooral stikstof. (De N in N-P-K) Alle groenten hebben behoefte aan voeding, maar voor de meeste is veel stikstof helemaal niet zo gewenst: je krijgt veel blad en groen, veel groei maar weinig en kleine vruchten (aardbeien of tomaten bijv.) of kleine of slechte knollen, peulen of wortelgewassen. Ook bij veel bladgewassen is erg veel stikstof geven niet zo gewenst: je krijgt wel grote kroppen of planten, maar geen echt gezonde planten en bij sommige (blad-)gewassen als sla. andijvie, chinese kool, venkel e.d.worden veel nitraten (= stikstof) door de plant opgenomen en opgeslagen, hetgeen ronduit ongezond is om op te eten! Want in je lichaam kan dat worden omgezet naar kankerverwekkend nitriet. Als een beroepsteler zijn gewassen te veel opblaast met nitraten, loopt hij grote kans dat ze niet verkocht mogen worden (afgekeurd!). Moestuiniers die veel (stikstof) bemesten, zijn zich vaak van geen kwaad bewust en eten hun te veel nitraten bevattende bladgewassen gewoon op.

De bemesting (matig!! , maar voldoende voor een goede en gezonde groei) is een uitgangspunt achter teeltwissel. Maar ook bodemgezondheid is een hele belangrijke en het voorkomen van ziekten en belagers. Bladgewassen komen meestal na peulvruchten (omdat die al wat stikstof afgeven aan de bodem) en worden meestal gevolgd door wortel of bol/knolgewassen (omdat die het beste groeien op grond die heel matig is bemest en het vooral kunnen doen met wat er nog over is van de bladgroenten).

Na deze uitleg een concreet advies:

1. goed idee om kleinere bladgewassen (sla, rucola, andijvie, mosterd e.d.) met een kortere teeltduur te zetten als tussenteelt tussen andere. Maar let dan wel op dat je voor die uit de koolfamilie steeds een jaar of 3 a 4 tussentijd aanhoudt voordat ze weer op de plek komen waar kolen stonden. Dit vooral om het risico op knolvoet klein te houden.

2. Hou gewoon 1 vak (of half vak, dan heb je veel meer keuze in je schema)) in je teeltwissel steeds voor de prei en laat dit mee-rouleren in je teeltschema. Zo komt er geen prei binnen 5 a 6 jaar op dezelfde plek, want de alliumfamilie is juist heel gevoelig voor bodemziekten die kunnen worden doorgegeven. Probeer ook minstens 3 jaar aan te houden tussen prei en uien/knoflook op dezelfde plaats.

Voor de rest kun je gewoon je wisselschema aanhouden.

Oh ja...en dan nog de bemesting van die prei. Zet die eventueel na de peulvruchten (winterprei kan zelfs nog na peulen en tuinbonen als 2e teelt in hetzelfde seizoen). Dan volstaat een bemesting met compost en koemestkorrels of stalmest die minstens een jaar heeft gerot + eventueel een heel kleine dosis bloedmeel. (Kunstmest gebruik ik niet en adviseer ik ook niet, maar dat is een ander verhaal.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...