Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

1-IMG0032-00292191416050987.JPGIn September heb ik in bakken in de serre 30 aardbeiplanten Florence geplant .

Dit zijn nu flinke gezonde planten met veel blad.

Zou ik nu de bladeren in snoeien om meer kracht naar het hart van de plant te laten gaan ?

bijgaande foto is van bij het inplanten

Geplaatst:

Hmmm.... twijfel.

Buiten geplante aardbeien verliezen grotendeels hun oude blad in de winter en daarom wordt het in de nazomer of het najaar weggehaald vaak. Het oude blad is toch niet echt nuttig voor de groei en vooral de bloei waar het om gaat. Na de winter komt er jonge bladgroei genoeg om vrucht te dragen. Zou iets betere opbrengst geven.

Maar in een kasje? Daar zet je ze toch (ook) voor een vroegere opbrengst?! Vindt daar de zelfde afsterving/verdorring van de bladeren van verleden jaar plaats? Blad weghalen is ook minder groeikracht, want door de bladeren kan er fotosynthese en dus groei plaatsvinden. De reden dat zo meer energie naar de groeipunt gaat, betwijfel ik dus. Maar wat het betekent voor de bloei, weet ik niet zeker. Wat ik me dus afvraag is in hoeverre in een kasje een plant vroeger en beter kan produceren door de (overblijvende?) bladeren van het jaar vooraf?

Ik volg even om deskundige bijdragen hierover te kunnen lezen...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Erwin Duivenvoorden schrijft:

8. Wat moet ik doen om de planten winterklaar te maken?

Weinig, in elk geval geen blad weghalen. Wordt er matige vorst voorspeld dan wat stro of een vliesdoek bij de hand houden.

Van: http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=9

Mijn invulling: rode of gele bladeren leveren nog iets aan de plant. Verder beschermen ze tegen (nacht)vorst. Pas opschonen / opkuisen in het vroege voorjaar. Natte rottende bladeren zou ik nu wel weghalen.

Anders bij kasteelt? Weet ik niet.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hier nog nooit blad voor de winter weggehaald bij aardbeien, tenzij overduidelijk ziek.

Maar ik ga even ( betweter als ik ben ) in op wat je zegt, Citroen : "om de kracht van de plant meer naar het hart te laten gaan ( bloemknop voor het voorjaar ) "

Ik snap je redenatie. Maar ik zou willen zeggen : fout !

Je redenatie gaat uit , zeg maar ahw , dat de plant kracht zou steken in het in stand houden van blad, aanmaken van blad enz. Dat lijkt logisch. Maar het gaat voorbij aan iets heel basics: Wat is een plant ?

Wat doet een plant en hoe gaat dat in zijn werk ?

Een plant maakt blad ( uitzonderingen daargelaten hoor ) om te groeien. Het blad is de zonnecollector van de energie-centrale. Al als mini-blaadje maakt het zijn eigen energie. alles wat groen is doet dat. De energie die geproduceerd wordt, wordt ingezet voor verdere groei , wortel-aanwas , bloemknop-aanleg etc. Verdere groene groei accelereert het geheel. De blaadjes némen dus geen energie, ze máken de energie.

Nu is de groei in de winter niet groot , minimaal zelfs, maar is er wél. ( gras groeit al vanaf +4 gr )

Blad is geen némer van energie dus. Alsof de energie uit de grond gehaald wordt met de wortels. Is ook deels een stukje waarheid natuurlijk, maar LICHT is 1 van de andere basisvoorwaarden van / voor een plant. Bloemknopvorming en vooral het bloeien zélf ( kleur maken ) en zaadvorming, zijn de grote energievreters bij een plant. Kleur maken is de grootste.

Reden om blad weg te halen is meestal, omdat bladeren ook dragers kunnen zijn ( en vángers ook vooral ) van ziektes, schimmels enzo. Zelf bij jouw planten beoordelen.

Geplaatst:

mee eens

maaruh, de wortels halen toch geen energie? maar alleen voedingszouten die met zonne-energie in het blad worden omgezet in energierijke moleculen? of mis ik iets?

verder heeft dezelfde Erwin mij eens verteld om 2 jarige planten wel te knippen: "dan stoelen de planten niet zo uit" en "je knipt de ziekten ook weg" dus vorig jaar de planten geknipt en een prima oogst gehad, dank u, warm voorjaar!

we hebben dit jaar de oudere planten weer geknipt eind augustus en er staan nu weer mooie sterke plantjes die de winter in gaan; de nieuwe die er in augustus in gingen hebben we niet geknipt

Geplaatst:

Florence is geen doorbloeier ,hij geeft iets later vruchten

Florence aardbeien zijn rood tot donkerrood, groot tot zeer groot, stevig en goed van smaak.

De rijptijd is laat, te weten tien tot twaalf dagen later dan Elsanta. De productie is goed en het gewas groeit fors. Het ras is weinig vatbaar voor wortelziekten en meeldauw. Het ras is geschikt voor meerjarige teelten.

Geplaatst:

@citroen hartelijk dank voor deze info.

Ik had Florence gekocht bij het tuincentrum als doorbloeier maar twijfelde omdat ik dit nergens terug vond. Ik wilde graag zo lang mogelijk aardbeien. Ik heb een vroeg ras (dat is het enige dat op het kaartje stond), Elsanta (middenvroeg), Korona (middenlaat) en Florence.

Mis ik nog eentje waar ik in het voorjaar naar uit moet kijken?

Heeft iemand een suggestie misschien?

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Er is hier op het forum een uitgebreid topic over aardbeien aanwezig .

Borsalino was daar de man die veel ervaring met aardbeien rassen had , probeer hem te contacteren op dit forum

Geplaatst:

Borsalino (inderdaad dé aardbeien-expert hier) heeft dit forum voor het laatst bezocht op 5 augustus. De verhuurder van het tuincomplex heeft in 2013 de huur aan alle tuinders daar opgezegd. Ik denk niet dat ie nu een andere tuin heeft. Erg jammer voor Borsalino. Ik zou hem graag een Koninckje Palmpje willen aanbieden.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@ citroen: ik heb het uitgebreide topic over aardbeien gevonden, even studeren...

Bedankt voor de verwijzing. Heel informatief.

Ik vond bij het zoeken ook een aardig overzicht van aardbeienrassen http://www.vissers.com/?/nl/aardbeiplanten

Daar heb ik voorlopig mijn handen aan vol. Ik zal eens rustig kijken wat ik zal kiezen.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...