sugarlevi Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Vandaag een rapport uitgekomen van de Nederlandse Voedsel en Waren Authoriteit. Schijnbaar is de verontreiniging met dioxines en PCB´s in Nederland hoog genoeg dat eieren van hobbykippen een veel hoger gehalte aan dioxines hebben dan legbatterijen. Dit door het meepikken van vervuilde grond bij het eten. https://www.vwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2056681/hogere-gehaltes-dioxine-in-eieren-van-eigen-kippen Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Gemma Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Heb het ook gelezen.Vraag me af wat ze met "vervuilde grond" precies bedoelen.Grond waar kippen uitwerpselen op liggen of anderzins vervuild.Overigens vind ik toch echt de eieren uit de supermarkt echt niet heel lekker.Waterig vaak.Onze eitjes zijn klein ( kriel kipjes ) maar met een erg grote dooier in vergelijking met het eiwit.Ook is het eiwit steviger dan van een ei uit de supermarkt.Hoe dat kan qua samenstelling zal waarschijnlijk aan het voer liggen.Hier krijgen ze veel groenvoer, soms wat oud bruin brood, vlo kreeftjes,veel verschillende granen en meelwormen.Verder scharrelen ze buiten de ren veel naar torretjes, pissebedden, wormpjes etc. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
RvO Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Vandaag een rapport uitgekomen van de Nederlandse Voedsel en Waren Authoriteit. Schijnbaar is de verontreiniging met dioxines en PCB´s in Nederland hoog genoeg dat eieren van hobbykippen een veel hoger gehalte aan dioxines hebben dan legbatterijen. Dit door het meepikken van vervuilde grond bij het eten. https://www.vwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2056681/hogere-gehaltes-dioxine-in-eieren-van-eigen-kippenWas er niet iets vergelijkbaars gevonden in België? Een paar jaar geleden ofzo. Sorry even geen tijd om het na te zoeken. Misschien weet iemand het nog uit het hoofd? Quote
weknow Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Ja, ik denk wel al een jaar of 5 a 6 geleden en daar werd toen erg dramatisch over gedaan, alsof het puur vergif is. Als je dit rapport leest, is het advies om het bij 3 eigen eieren per week te houden. Wel een beetje de omgekeerde wereld: Het milieu is zo vervuild met dioxine dat je al uit een legbatterij zou moeten eten. Dat vind ik pas echt zorgwekkend! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Indy Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Ik erger me al een tijdje groen en geel aan dat betuttelende gedrag van de voedingsindustrie hier. De ene dag mag je geen brood meer zelf bakken,de andere dag zijn de eieren niet goed. Zelf gooien ze allerhande troep in eten. Diverse soorten boter 5 soorten rijst,enz enz. Laat ze zich met nuttige dingen bezig houden zeg! Alsof mijn kipjes in een andere lucht lopen dan de kipjes die scharrelen voor de consumptiemarkt. De eitjes van mijn kipjes zijn vele malen lekkerder. Quote
Gemma Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Vast weer een actie om ervoor te zorgen dat supermarkten meer omzetten.Geen eieren van eigen kip maar uit de supermarkt.Ze vinden straks vast weer iets dat je beter niet zelf kan kweken en eten maar gezonder is uit de supermarkt..JaJa... Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Indy Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Ben bang van wel ja, dan komt er een belastingcontroleur langs de tuinen,en die gaat belasting op je zelfgekweekte groentes heffen Quote
Gemma Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Er is zo'n aflevering van van Kooten en de Bie.Heb hem eens gekeken.Hilarisch.Hahaha Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Pietl Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Paar jaar geleden was het inderdaad dezelfde heisa in Belgie, echter overdreven zoals de media wel eens vaker durven.Het grootste gevaar voor vervuilde bodem is wanneer men vroeger vuurtjes stookte op de grond waar nu de kippen lopen.Zo pikken de kippen die vervuilende stoffen op. Het is dus zeker geen regel dat een ei van een "hobbykip" meer vervuild isdan die van een legbatterijkip. Quote
sugarlevi Geplaatst: 13 november 2014 Auteur Geplaatst: 13 november 2014 Nou nou, dat is de interpretatie die de mens eraan geeft. Dat je opeens geen eieren van eigen hobbykippen meer mag eten, of teveel daarvan. Ik vind het op zich wel interessante informatie. Ook omdat ze aangeven waardoor het komt. En wat je ertegen kunt doen. Kippenvoer vooral op een betegeld stukje gooien of altijd vanuit een voederbak. Zodat de inname van grond beperkt wordt. Ik zie daar weinig betuttelen in, meer een oh goed om te weten. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
AshaiRey Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 De mooiste dooddoener kwam toen ik dit bericht op de radio hoorde.'Het advies is om niet meer dan 3 eieren per week te eten. Dit geldt trouwens ook voor eieren uit de supermarkt' Nog even en dan komt het bericht dat het houden van vrije uitloop kippen verboden moet worden omdat zo niet te controleren is hoeveel mest er 'uitgereden' wordt op het stukje scharrelgrond. Quote Groetjes,Bram
Indy Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 @Sugarlevi: Hoe ga je voorkomen dat jou kippen geen wormpjes,rupsjes e.d. van de grond gaan eten? Of scharrelen die van jou niet los? Quote
sugarlevi Geplaatst: 14 november 2014 Auteur Geplaatst: 14 november 2014 Zelf geen kippen. Wel opgegroeid met kippen. Ik heb het officiele rapport trouwens gelezen. En wordt inderdaad een beetje uit zijn verband getrokken. Uiteindelijk ging het om het onderzoeken van de dioxine gehaltes in kippen-eieren bij particulieren, omdat die bleek dat die hoog waren. Het idee erachter is niet, zoals gemeldt wordt, weinig eieren te eten. Maar juist dat het nodig is om particulieren te informeren over de riscico's en maatregelen te laten nemen. Die zijn in de kippen-ei industrie genomen. Maar bij particulieren kippenhouders bestaat er weinig informatie. Je hoeft de kippen niet per se tegen te houden wormpjes en dergelijke van de grond te eten. Alhoewel dat wel een mogelijkheid is. Maar als de kippen nog maar de helft van hun voedsel van de grond eten, en de andere helft uit een bak/van tegels/van zeker schone grond. Dan scheelt dat natuurlijk al in de inname met de helft. En daarmee ook in de dioxinehoeveelheid in de eieren. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
geedee Geplaatst: 21 november 2014 Geplaatst: 21 november 2014 Ik lees in daat rapport dat voornamelijk mensen met open haarden zorgen voor dioxine gehalte in de lucht.....tjeeeeee....me guilty....het zit in as en in stookhout of brandplekken..... hoe gezond is dan wel houtas bij je knoflook gooien....straks mogen we niks meer eten Quote
Indy Geplaatst: 21 november 2014 Geplaatst: 21 november 2014 Jawel hoor Gedee, je mag eten wat het voedingscentrum je wil laten eten . Dan liever mijn eigen kippedioxine eitje.Mijn kipjes hebben geen open haard ,misschien scheelt dat Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Wat mij en mijn buurman verontrust( we wonen in een dorp met heel veel houtkachels)is niet alleen dat de kippen natuurlijk overal rondlopen hier en heel veel grond samen met de wormen naar binnen krijgen, maar ook het feit van dioxineopname, dat dat kan door een ei..onze vraag: nemen planten ook dioxine op? Want de buurman en wij en de kippen eten die planten.(Mijn buurman had as gegooid bij de kippen om een stofbad in te nemen tegen de luizen..dat hebben wij hem afgeraden door dit verhaal eigenlijk..) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Pietl Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Ik meen gelezen te hebben dat die dioxines zich binden aan het vet in ei.Dus van planten zou ik niet direct schrik hebben. As strooien bij de kippenlijkt me wel niet echt risicovrij. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.