Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een moestuin op kleigrond in Flevoland.

Weet iemand of houtkachel as goed is voor de kleibodem?

Of anders voor in de compostbak?

Hoor het graag.

Gr, Michel

Geplaatst:

Houtas niet composteren, dat gaat niet.

Bevat wel potas, kalium dus en word als dusdanig in de tuin gebruikt.

Ge kunt het ook op het gazon uitstrooien in fijne laagjes.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Kan heel goed. Sterker, het is een mooie vorm van recycling. Ik doe het al jaren.

Zoals Willy al zegt: houtas bevat vooral kali. Dat is vooral nuttig voor planten die het van hun wortelgroei moeten hebben zoals aardappels, wortels, bieten en ui. Maar ook andere gewassen profiteren ervan.

Ik strooi de as meestal gewoon over het bed in de tijden dat de kachel brand. Op de composthoop kan wel degelijk, maar wordt vaak afgeraden omdat het moeilijk te doseren is. En teveel kali in je composthoop is waarschijnlijk niet bevordelijk voor de bodemorganismen.

Geplaatst:
Op de composthoop kan wel degelijk, maar wordt vaak afgeraden omdat het moeilijk te doseren is. En teveel kali in je composthoop is waarschijnlijk niet bevordelijk voor de bodemorganismen.

Houtas op de composthoop wordt afgeraden. Zie bijvoorbeeld de degelijke duidelijk uitgelegde adviezen van OVAM over wat geschikt is om te composteren. Het is daar niet nodig, omdat (ook/vooral) het bruine deel van je ingrediënten al zorgt voor kalium als ingrediënt in klare compost en kali niet vluchtig is. Het draagt er niets bij en zal niet meer extra verteren, want verbrand is de verst mogelijke vorm van vertering. Het advies van Willy is dus correct.

Ik vraag me dan ook af wie dit is/zijn die dit "vaak afraden"...? Er wordt zoveel geroepen en af- en aangeraden....Zou het bij een advies niet moeten gaan om de goede redenen??

In mijn moestuin heers ik als een tiran.