Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een moestuin op kleigrond in Flevoland.

Weet iemand of houtkachel as goed is voor de kleibodem?

Of anders voor in de compostbak?

Hoor het graag.

Gr, Michel

Geplaatst:

Houtas niet composteren, dat gaat niet.

Bevat wel potas, kalium dus en word als dusdanig in de tuin gebruikt.

Ge kunt het ook op het gazon uitstrooien in fijne laagjes.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Kan heel goed. Sterker, het is een mooie vorm van recycling. Ik doe het al jaren.

Zoals Willy al zegt: houtas bevat vooral kali. Dat is vooral nuttig voor planten die het van hun wortelgroei moeten hebben zoals aardappels, wortels, bieten en ui. Maar ook andere gewassen profiteren ervan.

Ik strooi de as meestal gewoon over het bed in de tijden dat de kachel brand. Op de composthoop kan wel degelijk, maar wordt vaak afgeraden omdat het moeilijk te doseren is. En teveel kali in je composthoop is waarschijnlijk niet bevordelijk voor de bodemorganismen.

Geplaatst:
Op de composthoop kan wel degelijk, maar wordt vaak afgeraden omdat het moeilijk te doseren is. En teveel kali in je composthoop is waarschijnlijk niet bevordelijk voor de bodemorganismen.

Houtas op de composthoop wordt afgeraden. Zie bijvoorbeeld de degelijke duidelijk uitgelegde adviezen van OVAM over wat geschikt is om te composteren. Het is daar niet nodig, omdat (ook/vooral) het bruine deel van je ingrediënten al zorgt voor kalium als ingrediënt in klare compost en kali niet vluchtig is. Het draagt er niets bij en zal niet meer extra verteren, want verbrand is de verst mogelijke vorm van vertering. Het advies van Willy is dus correct.

Ik vraag me dan ook af wie dit is/zijn die dit "vaak afraden"...? Er wordt zoveel geroepen en af- en aangeraden....Zou het bij een advies niet moeten gaan om de goede redenen??

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik denk alleen zuiver en onbehandeld hout. Anders loop je risico op residu van (zware) giften, die de grond vervuilen.

Op grond waar jarenlang bijvoorbeeld as uit een kolenkachel is gegooid, is er vaak sprake van vervuiling. Wordt niet of niet zo maar een schoon-grond verklaring afgegeven bij verkoop.....

Maar wie dit exact weet, gelieve me aan te vullen of corrigeren.....

Geplaatst:

BBQ-en doe je toch met houtskool en niet met steenkool? Bij mijn weten kan houtskool-as gewoon in de tuin gegooid worden.

Kokos-as weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat dat ook geen probleem is.

Geplaatst:

Op de BBQ word dikwijls vuur gemaakt met die samengeperste ballen houtskool en daarvan weet ge toch niet wat er allemaal in zit, mag van mij niet op de tuin.

Gewone houtskoolas natuurlijk wel maar eerst de resterende houtskool er uit halen, die kan nog eens gebruikt worden om op te koken/grillen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Voor zover ik weet/begrepen heb, zit er in die ballen houtskool precies dat wat de naam zegt: houtskool. Ik zou het graag horen als dat niet waar is (met onderbouwde argumenten)!

De as uit mijn houtkachel is ook echt as, daar zitten geen stukken houtskool meer tussen. Die as gaat dus direct bij mijn plantjes.

Geplaatst:

De as van mijn pelletkachel strooi ik ook uit in de tuin tussen de planten.

Geen idee voor de as van de bbq maar ik veronderstel dat deze ook niet schadelijk zal zijn. Als je aanmaakblokjes en dergelijke gebruikt, zou ik het niet bij de planten doen.

Geplaatst:

Beetje kalium. Is wel okay voor de bolvorming. Maar heeft pas nut na de winter, lijkt me.

Ook wel te gebruiken voor bieten, uien, wortelen, raapjes, aardappels, venkel, tomaten, aardbeien, bessen, fruitbomen...kortom de vele gewassen die welvaren bij bemesting met relatief wat meer kalium Dun laagje, als poedersuiker, volstaat. Overdaad schaadt.

Geplaatst:

Remmen van de groei.

Planten kunnen andere noodzakelijke voedingstoffen niet meer goed opnemen. (magnesium bijv.)

Bij langdurig te veel lijdt grondstructuur er onder. (slaat dicht, lucht slecht toegelaten).

Ik ben zelf terughoudend met bemesting, alle bemesting. Zie bodem niet als een minerale opslag van meststoffen, maar als een stuk natuur waarin levende schimmels, bacteriën en andere organismen het werk doen en een voedingsbodem voor planten maken. Als je de bodem goed verzorgt en zorgt dat ze gezond is, kunnen planten er vinden wat ze nodig hebben.

Kalium spoelt niet uit en is in goede compost, waarin ook "bruin" materiaal verteert, rijkelijk aanwezig in een vorm die geleidelijk vrijkomt voor de planten (en waarbij het bodemleven een grote rol speelt om het ter beschikking van de planten te maken). Veel kalium toevoegen, zonder dat er een echte nood aan is, lijkt me dwaas. Een beetje bij gewassen die het graag hebben en op het juiste moment, kan een zinvol gebruik zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...