Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tja... heb niet dat specifieke soort maar wel geprobeerd om Edamame te verbouwen.

Vorig jaar geheel mislukt omdat er niets gekiemd was... ondanks het voorzaaien in potjes... Eventueel was het een te koud voorjaar???

Dit jaar opnieuw voorgezaaid en van de 20 gelegde boontjes is er zowaar één uitgegroeid tot een heuse plant. Deze heb ik gepoot, vervolgens is hij in een zomerstorm geknakt aan de basis (ging ronddraaien in de wind), geprobeerd te redden (spalkje en stokken erbij). Is gelukt... Groeide en bloeide vrolijk verder.

En er kwamen ook nog boontjes aan... Maar helaas veel te laat en ze bleven ook erg klein. Leken niets op de Edamame die jij hebt gegeten.

Toch alle boontjes geoogst, gekookt met zout bestrooid en de erwtjes opgepeuzeld.

Was lekker maar uiteindelijk de moeite van het kweken niet waard voor mij. (Hoewel ik het volgend jaar misschien nog wel een keer probeer, heb nog boontjes over...)

De seizoenen zijn hier blijkbaar ietwat te kort. En dat terwijl we hier in Groningen een bijzonder droge en warme zomer hebben gehad.

Dus... als je het gaat proberen... dan vooral níet in volle grond zaaien maar voorzaaien in bakjes. Dat geeft in ieder geval al meer kans op succes. En houdt er rekening mee dat het kiemen wel even kan duren.

En misschien kan je in België net iets eerder uitplanten zodat je een langere groeitijd hebt als wij hier in het Noorden.

Hier wat raad van Diana:

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/sojaboon/

Geplaatst:

Ik heb ze dit jaar geprobeerd. Maar de boontjes zijn erg gevoelig voor teveel vocht. En beide zaaipogingen zijn zodoende mislukt omdat de sojaboontjes weg gingen rotten in plaats van te kiemen. Ik heb er nog een paar over, misschien dat ik ze dit jaar eens in vooral zand ga proberen te laten kiemen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Uppy, heb je ze ook al in pot geprobeerd? Welke soort zou daarvoor het beste zijn? Hoe groot zou ik de pot nemen?

Ik zou ze echt wel graag willen kweken op mijn balkon, in de winkel zijn ze zo moeilijk te vinden hier.

Geplaatst:

Diana Stek biedt in haar zadenlijst een andere sojaboon aan: Het ras Fiskeby.

Ze geeft ook haar teeltervaringen en een soort teelthandleiding:

http://www.mooiemoestuin.nl/moestuinzaden/sojaboon/

Misschien heb je er iets aan?!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...