Ga naar inhoud

Hoe houd ik chrysanten over?

HansK

Aanbevolen berichten

Vorig jaar heb ik chrysantenstekken gezet. Die bloeiden in de herfst prachtig en we hadden steeds mooie verse bloemen op de vaas. Daarna heb ik ze gewoon laten staan, met als gevolg dat ik in juni alweer chrysanten had.... Best mooi, maar past naar mijn idee niet echt bij het jaargetijde. Hoe kan ik ze het beste overhouden, zodat ik volgend herfst weer bloemen heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, niet alle chrysanten zijn winterhard. Dus de ene is door te houden zonder iets te doen en de andere is meteen dood gevroren.Ik heb hier al enkele jaren een winterhard exemplaar staan (geeft ook nu pas bloemen en niet in het voorjaar of zo), bij mijn grootouders had ik er ruim 10 jaar 1 staan.

20141108_142601_zps03e71a78.jpg

Ik zou dus gewoon opzoek gaan naar winterharde exemplaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 years later...

Half november vorig jaar heb ik stekken gemaakt van een bos gekochte chrysanten. Die waren toen overal te koop vanwege allerheiligen.

Ik had er een stuk of 40 en het leek goed te gaan, maar door de maanden heen legde de een na de ander het loodje.

Uiteindelijk heb ik er één (1!) overgehouden en in de tuin gezet. Zie laatste foto.

Conclusie: beter pas tegen het voorjaar beginnen met stekken.

@jootje @Indy zoals beloofd 🙃

952999804_2021-12-03-1e1.JPG.578ccaf29fa5ad1adf445dd92c36ba72.JPG37639240_2021-12-03-2e1.JPG.56c5ec2a1197513699696ce530e40ef3.JPG2022-05-10.thumb.JPG.75b67c9a8cab7a0a5b12201ff3e33a76.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Jorieke123 changed the title to Hoe houd ik chrysanten over?
  • 2 maanden later ...

Eind juni nóg een keer geprobeerd met een gekochte bos.

Deze keer rotten ze nog veel sneller weg en ik hield er niet 1 over 😒

1009415867_2022-06-30(2).JPG.ea15568dd9943ae8fa2c9158bfc70407.JPG

(de bloemen liggen er los bij)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat het snijbloemen waren waar je stekken van nam ?  Lijkt me  erg moeilijk, zelfs met stekpoeder. Veel simpeler is een plant in pot te kopen en die te  splitsen (scheuren) in zoveel mogelijk delen als je er maar voor zorgt dat er nog een beetje wortel aan zit. Op die manier heb ik ooit probleemloos chrysanten vermeerderd. 

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk, dat is simpeler en sneller.

Maar dit was een experiment naar aanleiding van een opmerking van wijlen Thea. Dat wilde ik wel eens proberen omdat er in mijn buurt geen kweker zit en er erg weinig keus is/was. En omdat ik stekken nu eenmaal leuk vind 😉

Overigens laat ik de afgesnoeide toppen van mijn overjarige planten ook vaak wortelen.

Dat gaat wél goed, maar die bloeien dan nog niet. Dat maakt veel verschil.

Op 8-1-2013 om 09:15, thea zei:

Jo,als je een boeket i de winkel koop.Dan moet je even kijken in de oksel van de bladeren daar komen klein spuitjees uit.deze kan je stekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...