Goliath Geplaatst: 6 november 2014 Geplaatst: 6 november 2014 De eerste nachtvorst hebben we alweer achter de rug, en ik heb dit jaar nog geen Ananaskers gegeten. Aan mijn plant zitten echter wel een stuk of 50 lampionnetjes die nog helemaal groen van kleur zijn (al 2 maanden lang ). Zouden de lampionnetjes/vruchten buiten nog rijpen of hoef ik daar niet meer op te rekenen gezien de aankomende kou? Dan zou ik nog als opties overhouden: de complete plant naar binnen halen of de lampionnetjes er af halen in de hoop dat ze nog afrijpen. Wat kan ik het beste doen? Quote
weknow Geplaatst: 6 november 2014 Geplaatst: 6 november 2014 Als de besjes ook nog groen zijn, kun je proberen om ze op een plekje bij kamertemperatuur te laten narijpen. De plant zal door de kou die intussen is ingetreden niet meer voor rijping zorgen en binnenkort bevriezen. Of dat nog lukt.....?? Of ze goed rijp worden ligt aan de gekozen variëteit en teeltwijze. Kleinere soorten (zoals de Physalis pubescens, die maar een 35 cm. hoog wordt) rijpen veel vroeger en daardoor heb je een wat zekerder oogst.Verder moet je op dezelfde tijden zaaien als tomaten, half maart - april, en na half mei buiten zetten op een warme en beschutte plaats in humusrijke grond. Ik had dit jaar de Physalis pubescens die al vanaf begin juli vruchtjes gaf en 5x de Physalis Aunt Molly in een 40 liter bloembak met potgrond, waarvan ik vanaf half augustus tot eind september massa's vruchtjes kon rapen...zo veel dat we van het meer-dan-we-opkonden maar jam gemaakt hebben. In het verleden had ik met een andere rasloze soort ook niet zo veel succes. De Aunt Molly is makkelijk te krijgen en gaat - althans hier - dus prima. Wordt wel 80 cm. hoog. Naar de veel kleinere Physalis pubescens moet je wat zoeken, wordt niet zo veel aangeboden. Die is ook makkelijk en veel vroeger, maar de vruchtjes zijn wat kleiner net als de plantjes. Maar zo een bescheiden grootte is wel weer makkelijk om in een rijtje tussen iets anders in je moestuin te planten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Yuras Geplaatst: 6 november 2014 Geplaatst: 6 november 2014 Al 3 jaren rooi ik mijn physalis, niet kleine variëteit, maar grotere, zet de pot in en laat op de zolder overwinteren. Vruchtjes daar rijpen wel goed. Alleen eerste 2 weken flink water geven om wortels gebrek te compenseren. Eind mei gaat het de volle grond in al met bloemen en vruchtenbeginsels. Oogst begint ook in July, t/m kerst Quote
HuubvG Geplaatst: 6 november 2014 Geplaatst: 6 november 2014 Dat ga ik met de kleine soort ook maar eens doen. Quote
Victorus Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Als je de ruimte hebt kan je de plant binnen zetten; de planten groeien flink uit. Maar je kan van de nood een deugd maken. Annanaskers kan je heel goed stekken en binnen de winter laten doorkomen. Je stekt wat uitlopers. Dat gaat prima, ik heb het gedaan met de physalis Peruviana, de variant met de bessen van 2 cm. Het voordeel van stekken vind ik dat je gelijk in het voorjaar al grote planten hebt en dus eerder vruchtjes. Bij mij duurde het erg lang voordat de zaailingen een maat van een paar centimeter bereikt hadden. Ik heb gewoon de stekken van zo'n 20 cm een week of 4 geleden in het water gezet en de eerste stekken hebben al wortels; die worden binnenkort in de aarde gezet. En in de tussentijd hoop je het beste voor de nu nog niet rijpe bessen. Quote
manowar Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 ik wist niet dat je physalis Peruviana zo goed kon stekken. Het is bij mij ook al wel opgevallen dat de zaailingen die buiten staan sneller groeien dan diegene die binnenstaan. Misschien ligt het aan de soort potgrond?Deze nacht zou het hier een beetje kunnen gaan vriezen afwachten....als ze het overleeft hebben ga ik er ook een paar stekken bij wijze van experiment Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.