Ga naar inhoud

Hoe krijg ik mijn tuinkas waterpas

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi

Ik wil een kast van 2 bij 3 ongeveer op me moestuin zetten maar nu is de ondergrond enorm ongelijk hoe krijg ik dit het beste mooi recht en vlak. ik wil daarna als de grond mooi vlak en recht is er tegels neerleggen met daarop de kas. Aangezien ik niet echt of beter gezegd helemaal niet technische ben hoop ik op veel reacties

Geplaatst:

Het goed waterpas maken van uw grond kan met behulp van een waterpas of een laser-waterpas, ook wel met een doorzichtige darm met water in, communicerende vaten.

Wat vooral belangrijk is is te controleren of er diagonaal geen verschil op zit.

Ook voor het monteren van uw kas moet ge goed diagonaal over de hoeken meten of die afstanden wel juist gelijk zijn, indien niet dan staat uw kas scheef en zal er wel ergens iets gaan wringen of helemaal niet meer passen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

hoi Aalterse-willy

bedankt voor de info dat zijn goede punten om op te letten.

Geplaatst: (aangepast)

Misschien kan ik nog een aanvulling geven op de aanwijzingen van Willy. Momenteel ben ik zelf ook bezig met de bouw van een hobbykas en ik had ook zo'n probleem , een naar twee kanten sterk aflopende grond.

IMG457991091415281026.JPG

Een goede methode om een oppervlak recht te krijgen is om een combinatie van een waterpas en een lange ( beslist rechte) lat of een zgn metalen regel te gebruiken. Leg op de vier hoeken van de toekomstige kas een (stoep)tegel neer en leg over twee aanliggende tegels de lat . Op de lat leg je de waterpas en dan ga je door wegnemen of toevoegen van grond onder de tegels er voor zorgen dat alle tegels t.o.v. elkaar keurig op gelijke hoogte liggen.

Is dat met alle tegels gedaan dan geeft de onderkant van de over aanliggende tegels gelegde lat nu aan waar en hoeveel grond je moet aanvullen om het rondom (de plaats van het toekomstig fundament) waterpas te maken. Om ook het toekomstig teeltoppervlak recht te krijgen , dat luistert minder nauw dan het fundament , kun je de lat kruiselings over de tegels leggen en daarna de grond corrigeren.

IMG463758621415281063.JPG

Ik hoop dat het een niet al te warrig verhaal geworden is. Succes.

aangepast door Gast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hoi frans

Hier heb ik heel wat aan, en warrig of te moeilijk heb je het niet uitgelegd.

Ik denk dat ik het stukje wat afloopt ga verhogen denk dat dit minder werk is en dan op de punten waar het meevalt ga ik jou methode toepassen.

Is dit een goed idee denk je.

Geplaatst:

Ik heb gekozen voor ophoging omdat na afgraven tijdens hevige regenbuien problemen met wateroverlast in de kas zouden kunnen ontstaan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wat ik het lastigste vind is dat het dicht bij de sloot is.

Het gaat om dit stukje. Zie foto

118637_0_82_moestuin_003.jpg

Ik denk dat ik de opening ingang aan de kant van de emmer wil hebben. alleen zou dit kunnen omdat er in de winter veel wind staat bij de sloot.

Geplaatst:

Of zouden jullie de kas op dit stuk grond zetten dan ben ik wel een groot stuk kwijt.

Zie foto

291713_0_82_moestuin_005.jpg

Ik had het stukje bij de sloot bedacht zodat ik de rest van de tuin kan gebruiken. Voor de groente en fruit wat gewoon buiten kan.

En de kas bij de sloot waar ik dan ik kan voor zaaien en tomaat paprika neer kan zetten.

Geplaatst:

Het lijkt me veel werk doordat de grond heel erg moeilijk te bewerken is. Veel vette klei en harde stukken brokken.

Geplaatst:

Op het grote stuk waait het net zo hard als bij de sloot.

Bij de sloot is prima toch?

Wel ruimte houden om tussen kas en sloot te kunnen komen.

Je moet de kas sowieso verankeren, bijvoorbeeld door op de vier hoeken een paaltje in de grond slaan of een hoekijzer waaraan je de onderkant van het frame van de kas vastmaakt.

Anders waait die weg!

Geplaatst:

Bij die sloot vind ik een heel goede plaats, wel opletten dat ge er steeds veilig rond kunt komen anders hebt ge zo natte voeten (en meer).

Dat boompje zult ge dan wel moeten snoeien in functie van de kas zodat de takken bij hevige wind geen glas kapot slaan.

En een bouwsel moet ge zowiezo verankeren, dat is klaar toch?

Voor het waterpas krijgen, het gebruik van een lange rei en waterpas is wel moeilijker omdat men enkel een klein luchtbelletje heeft om drie meter pas te maken, dat lukt niet zo heel goed voor een leek. Het makkelijkste en goedkoopste vind ik nog steeds de pasdarm, ge klopt vier paaltjes van ongeveer anderhalve meter in de grond, mogen korter zijn hoor, en dan trekt ge op een ervan een lijntje op en meter boven de pas die ge wilt hebben. Met de pasdarm, ge moet wel met twee zijn, kunt ge tot op een mm juist de vier passen uitzetten.

Om mijn huis te bouwen heb ik niets anders gebruikt en uiteindelijk was er op een hoogte van 7 meter slechts 2mm verschil, diagonaal.

Ach ja, waarom die meter boven de pas?

Wel, enkel en alleen omdat het zo goed werkt, ge kunt het goed zien als ge door de knieën buigt en het is makkelijk te verrekenen.

Waarom woont ge ook zo ver weg? Anders kwam ik het voor u doen hoor

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

grond machinaal laten bewerken.

Kost meestal niet heel veel en heb je heel veel plezier van. Bij ons in de buurt kost het afhankelijk van de grote van de moestuin ongeveer 30 euro

Meestal is er wel iemand die tuintjes ploegt en freest met een machine omdat dit iets is wat je moet kunnen ook is het niet zonder gevaar ( scherpe messen) en als je de machines moet huren prijzig is.

net zo als bij bestraten de grond afrijden ( vlak strijken met een plank ( controleren dat deze waterpas is)

Geplaatst:

Gezien het feit dat slootkanten vaak niet de meest stabiele ondergrond zijn zou ik beginnen met 4 paaltjes (hardhout of beton) op de plaats waar de hoeken moeten komen en afhankelijk van hoeveel geld je hebt houten of gegalvaniseerde stalen balken als fundering hierop te leggen. Als je dan bij het inslaan of graven van de paaltjes zorgt dat de bovenkanten waterpas zijn heb je het meteen recht staan. Als je de balkjes aan de paaltjes verankert kan je daar de kas op schroeven en waait hij meteen niet meer weg. Als er kassen in de buurt zijn dan liggen er vast wel ergens langs de weg van die betonnen kegeltjes waar vroeger de kaspalen op gezet werden. Ik heb daar 4 van gekregen van een oude buurman als hoekpaaltjes.

Geplaatst:

Hallo Jessica,

Ik ben ook bezig met het bouwen van mijn kas. Ik heb op de hoeken een PVC buis van 90mm doorsnee 70 cm. diep ingraven en deze onderling waterpas gezet. Hierop mijn kas geplaatst.(zelfdragende constructie). Ga alleen voor alle zekerheid nog tussen de pvc pijpen opvulbandjes zetten om zo meer draagkracht te creëren. De pvc pijpen ga ik opvullen met beton met daarin stukken aluminiumstrippen die ik dan bevestig aan de onderkant van de kas. Zo staat de kas goed verankerd aan de grond.20141115153814-132761417086239.jpgKas-in-aanbouw-273061416863318.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik ben bang dat ik geen beton mag gieten, bij ons op de volkstuin. Maar ik ga de ondergrond zeker glad maken en verder moeten we maar even kijken wat wel en niet mag. Reglement maar eens doorlezen. Zitten altijd haken en ogen aan.

Ik ben zelf totaal niet technische maar hopelijk zijn er genoeg lieve mensen op de volkstuin die mij een handje kunnen helpen.

groetjes jessica

Geplaatst:

Ja zoiets dacht ik ook aan jan doe. Dat gaat vast lukken een beetje plat walsen dat lukt nog wel zodat het waterpas is. En als de grond waterpas in misschien de stuk waar de kas op komt betegelen.

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes jessica

Geplaatst:

Zou het wel met trilplaat aantrillen, die zijn er ook in het klein te huur. Zodat witte zand goed stevig aangedrukt is, om verzakken te voorkomen.

Of stoepranden alleen of met bestrating tussen stoepranden in als "fundering" waar de kas op komt.

Geplaatst:

Er zijn ook kleine trilplaten, natuurlijk noet zo een grote van de bouw

Denk dat wat ruimte tussen slootje en kas wel zo handig is, voor schoonmaken en onderhoud.

Geplaatst:

ik bedoel ook een kleine.

mijn man werkt met die dingen; groot , klein en alles wat daartussen zit.

hij raad het af. dat gaat niet om het formaat of het vasthouden van de trilplaat maar om de grond verzakking. je zit met een schuine helling naar de sloot toe zonder beschoeiing die de grond op zijn plaats houdt. door de trilling komt de grond in beweging, die neemt de weg van de minste weerstand en dat is in dit geval richting de sloot.

er zijn meer manieren om een stabiele ondergrond te krijgen. bijvoorbeeld aanstampen en inwateren. Je maakt het zandbed (=witzand) goed nat waardoor de grond gaat inklinken. de zandkorrels schuiven in elkaar en er ontstaat een hechte massa. water genoeg met de sloot

Daarna kan je verder egaliseren en de fundering leggen.

Geplaatst:

Dat zou zo maar kunnen wat je man zegt, hoe stevig de slootkant is kunnen we niet inschatten.

Dan maar aan laten stampen door een groot zwaar stevig persoon En dan met water zoals voorheen beschreven. In ieder geval de bestrating goed met wit zand in de voegen vegen.

Hoe ver van de sloot kan de kas geplaatst worden?

Net de foto's bekeken, dat is wel heel dicht bij de kant. Is het welverstandig de kas zo dicht aan de sloot te plaatsen? Geleerde wat is de beste plek voor de kas, zo dicht aan de kant of in de moestuin zoals op de anderen foto?

Geplaatst:

Ja maar als ik de kas op het grote stuk zet ben ik wel een stuk van de tuin kwijt. Ik zit er nog over na te denken om de kas in onze tuin bij huis te zetten. Maar dan moet mijn vierkante meterbak wel weg en wel 2 denk ik anders past de kas er niet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...