Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vuistregeltjes uit de tijd dat ik nog actief was bij een knotgroep:

- pas beginnen als alle blad afgevallen is;

- stoppen zodra de sapstroom weer op gang komt (= de eerste knoppen beginnen te zwellen);

- niet bij vorst overdag;

- eens per jaar tot eens per 6 jaar knotten, afhankelijk van de gewenste grootte.

Maar een gezonde wilg kan wel wat hebben, dus heel nauw luistert het dan niet (behalve 2e regeltje).

En wilgen met holle stam vooral niet te groot laten groeien.

Edit

Laatste regeltje kan iets minder door de bocht worden geformuleerd: knotwilgen-wanneer-snoeien-t15757.html#p248671

aangepast door Gast
Geplaatst:

Met als toevoeging, dat élk jaar een knotboom knotten ( geldt eigenlijk voor álle knotbomen ) niet goed is voor de boom, maar ook niet goed voor de vorming van een gezonde knot. Sla ook eens een jaar over of anders es 2

Geplaatst:

Bit,

Helemaal mee eens. Ik formuleerde het wat kort door de bocht.

Eens in de vier jaar was de eigenlijke vuistregel.

Bij bijzondere situaties (overlast bijvoorbeeld) kan het vaker, zo nodig zelfs jaarlijks.

Minder vaak bij slecht/langzaam groeiende bomen.

Anders bij problemen in de planning (als er een halve meter water in de uiterwaarden staat ga je daar dat jaar niet knotten, maar doe je andere bomen een jaartje eerder).

Bij jonge boompjes is vaker dan eens in de vier jaar vaak wel een goed idee, anders is er een kans dat één tak alsnog de functie van de top gaat overnemen. Maar als het om een paar boompjes in de eigen tuin gaat, dan kun je dat natuurlijk wel voor iedere boom apart in de gaten houden.

Geplaatst:

Ik weet de juiste situatie niet en hoe het in Nederland zit , maar hier in Vlaanderen kan je om de 5 jaar subsidies krijgen voor knotten van wilgen onder bepaalde voorwaarden . Dit is voor behoud landschap aspect. Ik dacht iets van 7.5 euro per knotwilg als het toch moet gebeuren toch mooi meegenomen.

Geplaatst:

@Thea,

Dat was ooit wel zo (zo'n 25 - 30 jaar geleden). Wij kochten destijds gereedschap van dat geld.

Ik weet alleen niet meer of het een landelijke, provinciale of gemeentelijke regeling was

Geplaatst:

Ja kon iets Europees zijn . En misschien ook handig voor als Vlamingen dit topic lezen . Vorige winter er een 30 geknot van mijn ouders een hele hoop stoofhout gehakseld hout voor tussen de vaste borders en onkosten vergoed .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...