prinske86 Geplaatst: 1 november 2014 Geplaatst: 1 november 2014 Hallo, Ik wil over een lengte van 10 meter langs een hek wat hazelaars planten. Nu valt het me op dat ik vaak de keuze heb tussen een takje en een volgroeide struik, zoals hier: http://www.directplant.nl/corylus-avellana/hazelaar/p33969c118Voor 1.50 euro een takje van 80 cm, of een volwassen struik voor 30-75 euro per stuk. Voor dat laatste heb ik geen geld, maar hoe lang zou het duren voordat de takjes van 80cm een keer dichtgroeien tot een mooie afscherming? En hoe ver zet ik ze dan uit elkaar? Volgens die website 5 op een strekkende meter, maar dat lijkt me een beetje overdreven. Ik denk zo ruim een meter weg te blijven vanuit het hek waar ik ze tegenaan zet en dan 1 a 1.5 meter uit elkaar. Als ze dan volwassen worden kan ik er altijd 1 tussenuit halen. Zou dit werken? Of zouden er nog ergens tussenmaten verkrijgbaar zijn? Quote
weknow Geplaatst: 1 november 2014 Geplaatst: 1 november 2014 Ik vroeg me af: Wil je een heg? Of gaat het meer om grotere struiken langs de rand? Manshoog duurt 2 jaar. Dichtgroeien, dan moet ie ook breder worden!, duurt 4 jaar met een plantafstand van 1 a 1.5. meter tussen de geplante kleine stammetjes/takken. Eerste jaar weinig groei te verwachten (laat hem maar wortels maken!) en tweede jaar begint ie te groeien. Met die stammetjes zou ik 40 a 50 cm. tussenruimte aanhouden voor een dichte heg, die niet zo hoog hoeft te worden. Gaat het niet om een heg, dan zou ik 2 meter aanhouden en de struiken tot kleine bomen laten groeien. Het prijsverschil wordt bepaald door teeltduur en werk. (Die takken zijn stekken van afgelopen winter) en de dure al een jaar of 4 in vorm gekweekt, wat selectie op vorm en geregelde snoei vraagt + meer ruimte op kwekerij. Na 5 a 6 jaar gaat een hazelaar heeel hard en zul je met geregeld snoeien hem in toom moeten houden. Struiken worden zowel breed als hoog dan. Heb je de ruimt daarvoor? Zelf zou ik ook lekkere noten willen en dus kiezen voor een of 2 echte nootrassen (2 vanwege betere bevruchting). Die koop je niet in tak-vorm, maar zijn al struikjes. Worden ook wat groter en breder dan een heg. Reken op 3 a 5 Euro voor een struikje van ca. 80 cm. dan. Maar dan moet je ze wel een 2,5 meter groot laten worden, wil je noten. Na 3 jaar kun je eerste noten verwachten daarvan. Alternatief voor een heg, als je ze lager wilt houden en omdat het wat hanteerbaarder blijft dan , is beuken (kan ook rood) of nog beter haagbeuken (is geen familie!) De laatste blijft niet groen in de winter, maar het verdorde blad blijft wel lang aan de struik, beperkt inkijk. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Deborah Geplaatst: 1 november 2014 Geplaatst: 1 november 2014 Ik heb 2 hazelaars geplant dit jaar (Een Garibaldi en een Krulhazelaar). Die Garibaldi groeit tot nu toe erg traag, terwijl de krulhazelaar best snel groeit. Het zal afhangen van het ras hoe snel dit zal gaan). Indien je ze verder uit elkaar wil zetten, maar bang bent voor gaten, kun je een soort van Zeeuwse haag ervan maken (zoals Eenstijlige Meidoorn, Sleedoorn, Hondsroos, Veldesdoorn, vlier, etc. afhankelijk van je voorkeur). Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
prinske86 Geplaatst: 1 november 2014 Auteur Geplaatst: 1 november 2014 Geweldig bedankt voor de antwoorden. Voor de duidelijkheid: Ik wil geen heg, maar grote struiken langs de rand. die 5 planten per m1 zouden dus voor een heg zijn begrijp ik... Quote
Deborah Geplaatst: 1 november 2014 Geplaatst: 1 november 2014 5 per meter lijkt mij wat veel. Zie ook: http://www.houtwal.be/vakartikels/noten/hazelaar-corylus-teelt.htm Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
ThomasDM Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 (aangepast) Hazelaar groeit vrij snel. In de herfst van 2012 heb ik voor de gein wat hazelnootjes in de grond gestoken, het grootste exemplaar heb ik vorig jaar in de winter een vaste locatie gegeven. Ondertussen is dit al een struikje van naar schatting 1.5m hoog en een 50cm breed. 5 november 2014 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 Nu ja. Je openingspost spreekt over "volgroeide struiken / volwassen exemplaren " van de Hazelaar. Zijn er overigens wel een aantal varianten op de markt hoor, en ik weet daar de exacte maten niet van uit mn hoofd. Maar een 'gewone' hazelaar is toch echt wel een forse struik. Bij mij ( in Fr. ) heb je het dan over struiken van een meter of 6 a 7 hoog en rond / doorsnede.Eens in de 7 jaar worden die struiken tot aan de grond afgezet ( hakhout ) en groeit dan binnen een paar jaar weer terug tot die maat als genoemd. Wat Weknow zegt: je zal veel moeten 'hakken'. Niet erg, want het hout is van groot nut op de moestuin. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 Nou heb ik ook hier weer een vraagje over de plantafstand. Ik heb echte cultivars van de hazelaar aangeschaft namelijk tweemaal webbs prize cob, tweemaal cosford en tweemaal hallesche riesen. Ook nog driemaal rode zeller. Deze zet ik aan de oostkant langs de laagstam fruitbomen om wat wind te vangen. Hoe ver moeten deze uit elkaar als ik ze als boompjes opkweek? Dus gewoon vormsnoei doe zoals bij een fruitboom en de grondscheuten wegknip.Red ik het met 2,66m? De bedoeling is dat ze elkaar net wel/net niet raken. Anders moet ik naar 4 meter maar ik kan me niet voorstellen dat dat elkaar (bijna) gaat raken als je de struik af en toe wat verjongt. Of heb ik het mis en is die 4 meter echt beter? Quote
Fruitige Esther Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 Ik denk dat het grootste verschil in prijsvorming van selectie of zaailing zit, misschien niet bij directplant,Ook kan het zijn dat de een in pot gekweekt is wat de prijs ook hoger maakt dan wanneer hij uit de volle grond komt.Maar we hebben zelf ook veel rassen aangeplant en die prijs is soms bijna factor 5 in vergelijking met een zaailinghazelaar waar je niet van weet of het goede vrucht geeft of niet.De selecties zijn veel minder gevoelig voor wormpjes die soms 3kwart van de oogst verwoesten omdat ze makkelijker het vruchtbeginsel binnen dringen. Zelf zou ik met de kennis die we nu hebben kiezen voor een iets duurdere die goede noten geeft. 2 meter uitelkaar vind ik overigens erg weinig. Met een jaar of 4 zijn ze al van behoorlijk formaat. Dus worden ze voor de noten gezet, kies dan een iets duurdere ras van rond de 8 euro ipv een zaailing van 1,50. Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
Fruittuin17 Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 Dat heb ik inderdaad gedaan. Drie echte rassen. Maar jij denkt dat 2 meter veel te dichtbij is? Ik heb zelf nu op 2,66 meter uitgezet, is dat dan ook problematisch? Ik dacht dat de selecties niet zo heel groot werden en dat hazelaar best wel goed te snoeien is. Quote
Fruitige Esther Geplaatst: 3 april 2018 Geplaatst: 3 april 2018 Ze zijn zeker goed te snoeien,Maar als er de mogelijkheid en de ruimte is zou ik ze min of meer doorlaten groeien.En dan moet je ze we een stuk verder uitelkaar zetten.Elkaar raken doen ze in de toekomst wel, en als de dan voor de noten gezet zijn dan is voor de opbrengst beste dat ze een beetje vrij staan.Maar het is geen wet van meden en perzen. Ze kunnen erg veel hebben en zijn niet kieskeurig. Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
Fruittuin17 Geplaatst: 3 april 2018 Geplaatst: 3 april 2018 Ja precies ze staan nu toch al op 2,66 meter. Wel hebben ze voor en achter zich wel alle ruimte. Hopelijk vormen ze samen een mooie windhaag voor de laagstam fruitbomen straks Quote
Fruittuinier Geplaatst: 20 augustus 2022 Geplaatst: 20 augustus 2022 Hoi Fruittuin17, ik wil precies zoals jij hazelaars naast elkaar planten en daar laagstam fruitbomen voor zetten. Ben je tevreden over de plantafstand van 2,66m? Heb je er een foto van? Quote
Swa Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 Wil je een dichtgegroeide haag bekomen dan zet je ze toch best wat dichter bij elkaar. Zeker als die haag ook wat wind moet tegenhouden. Wil je geen haag dan is 4 meter of meer toch beter. Zonder snoeien zullen die hazelaars groter worden dan de halfstam fruitbomen, opletten met schaduw dus. Als je het een beetje voedselbosachtig wil aannemen dan is het ideaal om die hazelnoten en fruitbomen ook nog eens te combineren met grondbedekkers (bosaardbei; kruiden;...) en lage planten (kleinfruit); Eventueel ook een druif laten opklimmen in de fruitbomen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.