Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wie heeft een verklaring (en graag ook een oplossing) voor het probleem dat mijn appelmoes veel sneller schimmelt dan andere producten?

De moes is nauwelijks minder zoet dan mijn jams, die nooit schimmelen en die ik precies hetzelfde behandel bij het inmaken. Ook de peren op lichte siroop schimmelen niet. Vorige winter was zeker een kwart van mijn potten appelmoes beschimmeld.

Wie weet waar het aan zou kunnen liggen?

Geplaatst:

Houdbaarheid zou max. 3 maanden zijn. (Jam e.d. een jaar) Zo las ik op diverse sites.

Heb dit jaar voor het eerst ook enkele potten gemaakt. Normaal bewaar ik appelcompote in de vriezer, maar die is al overvol. Daar kun je ze wel tot een jaar bewaren.

Verklaring heb ik overigens niet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Met jam heb ik weinig ervaring, kan ik dus weinig over zeggen.

Suggestie: appelmoes maken en dan "echt wecken". misschien is het dan langer te bewaren.

Geplaatst:

In mijn Weck-Inmaakboek staat dat appelmoes na het afvullen van de potten nog 30 min. op 90 graden verhit moet worden. Ik heb geen weckketel waar ik de temperatuur in kan stellen dus ik heb het in weckpotten in een grote pan water een half uurtje zachtjes laten koken. Over de houdbaarheid kan ik nog niets zeggen omdat ik het nog niet eerder gedaan had. Maar ik ga er van uit dat het niet voor niets zo in dat boek staat.

Geplaatst:

Ik steriliseer appelmoes in de oven.Ongeveer 20 minuten op 130 graden. ( met mijn oven is dat waarschijnlijk 120 graden) De appelmoes van vorig jaar was na een jaar nog goed.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Appelvrouw

Steriliseer je in een gesloten pot, open pot (en deksel apart), of alleen de appelmoes?

De eerste optie is m.i. min of meer hetzelfde als wecken.

Geplaatst:

Ik steriliseer als volgt: de hete appelmoes in hete potten, dan deksel erop en onmiddellijk in de koude oven. De oven op 130 zetten. Als de temperatuur bereikt is dan gaan de potten er nog 20 minuten in. Ik denk dat mijn oven iets kouder is dan een andere hete lucht oven..dat merk ik met vlees braden..laten we zeggen dat het 120 graden is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Fijn, al jullie reacties!

Ik vermoed nu dat het idd aan de temperatuur ligt: de appelmoes lijkt heet, maar is dat niet voldoende.

Ik ga de methode van Appelvrouw toepassen, dan kan ik mijn potten met schroefdeksel blijven gebruiken.

Tnx

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...