Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Sinds korte een nieuwe woning met een grote appelboom in de tuin, ik wil er niet vanaf maar hij mag wat mij betreft wel flink gesnoeid worden. Zeker met de storm van gister vallen de appels met bosjes uit de boom. Ik heb echter geen idee waar te beginnen. Kan iemand wellicht op de foto aangeven waar te snoeien? Wat mij betreft komt die tot de dakgoot maar is dat uberhaupt wel mogelijk?

image46871413987514.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hahaha. Nou nee Thea, liever niet. William zet een nieuw topic op ons en zijn forum, niet om een antwoord van mij te krijgen, maar om mogelijke opties te delen, meerdere invalshoeken te krijgen, te delen en over te kunnen vragen en bespreken. Daar hebben we ons forum toch voor ?

( Zulke pb's beantwoordt ik trouwens steevast met : zet je vraag maar in een topic of maak er een topic van )

Is wel groot al, en té lang niet goed behandeld, of überhaubt niet behandeld, die boom.

Ik denk dat ik m zou afzetten net boven de 1e horizontalen die er wel aan zitten. De rest is vrijwel allemaal steil omhoog. Doodgaan doet zo'n boom niet zo gauw hoor.

Dus alles weg een stuk boven de lijn die jij wellicht wenst. De boom moet voldoende horizonalen over houden alle kanten op om daar goed op verder te kunnen.

Doodgaan doet de boom dan heus niet, maar hij zal wél volgend voorjaar als een gek uitlopen, nou juist dáár waar jij dat niet wil. Weer recht omhoog op de plekken waar je straks fors snoeit. Geeft niet. Daar in het verdere voorjaar opnieuw snoeien ( geen knot maken ) en gaandeweg de zomer er een paar keer op terug komen. Blijven snoeien de zomer door. een keer of 3. Niet meer na 1 aug. En dan na oktober weer.

De 1e grote snoei nu in november mee beginnen. Je kan het ook in etappes doen. Nu een heel deel en verder gaan volgend jaar voorjaar en zomer, maar ook dán zal de boom reageren met heel veel schot steil omhoog. Dat wil je niet. Blijven weghalen dus.

Er zitten nu, van deze kant af gezien in de voorkant 2 duidelijke horizontale etages. Je kan alles weghalen boven de laagste. Of anders, als je dat té drastisch lijkt , boven de 2e. Geldt voor de hele kroon.

Vraag gerust. Misschien ben ik niet duidelijk.

En aub, aub. Anderen zijn het wellicht helemaal niet met mij eens. Reageer aub

Geplaatst:

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. De tak aan de voorkant heeft inderdaad twee duidelijke horizontale, jij zou hem dus snoeien net boven de hoogste horizontaal, toch? En de overige takken waar geen of minder duidelijke horizontale aanzitten, wat kan/moet ik daar mee doen ? Helemaal weghalen?

Geplaatst:

Denk ze niet wegsnoeien nee. Ongeveer op dezelfde hgte wegsnoeien en het nieuwe schot wat daar op komt deels wegnemen in de zomer en een enkele tak diep uitbuigen ook richting horizontaal naar buiten.

Zelf een beetje beoordelen.

Eventueel harttakken wegnemen uit het centrum.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...