Ga naar inhoud

Wanneer compost en kalk strooien?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb pas een pak kalk gekocht om in mijn moestuin te strooien (de bodem is nogal zuur) en tegelijkertijd wou ik compost strooien

Maar wanneer moet ik het strooien?

Vorig jaar heb ik ook kalk gestrooid in het najaar en in het voorjaar compost. Maar misschien is het beter om het anders te doen.

Heeft misschien iemand tips?

Geplaatst:

Heb ik even rechtsboven wat gezocht in de resultaten van de zoekfunctie, misschien heb je wat aan deze topics ook. Er zijn er veel meer trouwens, maar misschien dat je er wat aan hebt.

kalk-strooien-wanneer-t11392.html

vraagjes-t7530.html

mest-en-kalk-kort-achter-elkaar-t12795.html

kalken-moestuin-t40.html

mest-en-kalk-kort-achter-elkaar-t12795.html

Straks ( november / december ) kalken en in vroege voorjaar compost er op, lijkt me prima.

Wel is het slim om te checken óf je überhaubt wel moet kalken. Meten is weten.

Geplaatst:

Ik denk dat deze vragen al vaak gesteld zijn.

Gebruik eens de zoekfunctie rechts boven.

Zoekwoorden: "kalk" en (apart) "compost". Dan vind je heel veel info en bijna zeker antwoorden op je vraag.

Als je er dan nog niet uit zou komen, vertel dan ook wat meer over je tuin (grondsoort, hoe je het verder aanpakt e.d.) zodat we met je mee kunnen denken. Nu is je vraag zo algemeen en je situatie zo vaag, dat een antwoord heel uitgebreid en algemeen moet zijn en veel gissen/veronderstellingen bevat.

Heel kort: compost kan altijd!

Kalk: ben voorzichtig. Niet te veel. Geef het geleidelijk. Kijk ook uit welke soort je gebruikt. Op kleigrond best in najaar/winter. Op zand: late winter of vroege voorjaar.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wij maken altijd onze tuin in het najaar gebruiksklaar, compost er door en een lekker dikke jas van stro er over heen. Voordelen; nauwelijks nog onkruiden, bedekte grond voelt zich prima, en je kunt in het voorjaar volstaan met een deel van de tuin ontbloten, tuinbonen o.i.d. erin en zo gauw dezen twintig cm hoog zijn, de boel weer toedekken. Het leuke is dat in koude winters de grond op veel plaatsen al hard bevroren is terwijl onder het stro je nog regenwurmen ziet wegduiken als je de stro even weg haalt.

Geplaatst:

Sorry voor de vage vraag. Mijn moestuin heeft een kleigrond en er staan al jaren 2 grove dennen naast. Daardoor (denk ik) is mijn tuin nogal verzuurt (heb al een keer een test gedaan). Vorig jaar heb ik dus ook kalk gestrooid (heel weinig). Ik gebruik de moestuin voor veel soorten groenten, maar vooral peul- en vrucht- e wortelgewassen (misschien dat dat ook nuttige informatie is)

Geplaatst:

Nee hoor, zo vaag is je vraag toch niet ? Heb je gemeten, dan weet je. Kun je zelf beslissen of je tuin kalk nodig heeft. De teelten die je aangeeft zijn niet speciaal kalk-behoevend. Gewone gemiddelde zuurtegraad volstaat prima.

Denk dat het wanneer al beantwoord is ?

Geplaatst:

De kans dat je hele grond verzuurt door coniferen is klein. Plaatselijk zou kunnen. De meeste kleigrond is niet zuur en wordt ook niet snel echt zuur. Te veel kalk is een groter risico dan een PH die iets aan de lage kant is, ook al heeft klei een behoorlijke buffer.

Als je het zeker weet (op meerdere plekken staaltjes nemen) prima...maar kalken op goed geluk is niet zo verstandig (al wordt het door kalkfabrikanten en sommige tuiniers te gemakkelijk geadviseerd). Ietsje zuurder is in de praktijk geen probleem.

Voor bepaalde gewassen en bepaalde omstandigheden kan gericht wat kalk geven zinvol zijn. Maar de terughoudendheid die Bit adviseert is heel terecht!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Als je aan veel compost kunt geraken, kun je deze er ook op gooien. Dat is normaal neutraal of licht alkalisch en kan zo ook de grond verbeteren.

Oeps het is voor peulvruchten, dan moet je de anderen hun advies maar volgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...